ביג רוכשת מרכזים לוגיסטיים בסרביה ומנהלת מו"מ לרכישת הקניון שבנתה אביב ארלון במדינה

חברת הנדל"ן המניב ממשיכה להרחיב את פעילותה בסרביה ותשקיע כ-43 מיליון אירו בשלוש עסקאות חדשות

חברת הנדל"ן המניב ביג  מרכזי קניות ממשיכה להרחיב את פעילותה בסרביה ותשקיע כ-43 מיליון אירו בשלוש עסקאות חדשות. ביג, שפעלה עד כה בסרביה רק בתחום הקניונים, דיווחה היום על רכישת שני מרכזים לוגיסטיים במדינה ועל משא ומתן מתקדם לרכישת הקניון שהקימה חברת אביב ארלון הישראלית בעיר זרניאנין (Zrenjanin) שבצפון סרביה.

הבוקר הודיעה חברת אבי ארלון כי היא מנהלת משא ומתן למכירת הבעלות המלאה על חברה בת סרבית, שהקימה ומחזיקה במרכז המסחרי אביב פארק זרניאנין (Aviv Park Zrenjanin) שבעיר זרניאנין, בתמורה לסכום של 24.95 מיליון אירו. סכום זה כולל בתוכו גם תשלום של 1.25 מיליון אירו, המיוחס לקרקע בלתי מפותחת שצמודה למרכז המסחרי ושמצויה בבעלות החברה הבת הסרבית. לדברי אביב ארלון, התשלום עבור הקרקע מתוכנן להתבצע במהלך מאי 2021.

זמן קצר לאחר מכן דיווחה גם ביג כי היא מנהלת מו"מ מתקדם לרכישת 100% מהון המניות של חברה סרבית, אשר מחזיקה במלוא זכויות הבעלות במרכז קניות מניב ובקרקע צמודה עם זכויות בנייה בעיר זרניאנין. מרכז הקניות כולל שטח מסחרי להשכרה של 23.36 אלף מ"ר עם שיעור תפוסה של כ-100% בקירוב.

לדברי ביג, מרכז הקניות צפוי להניב NOI (רווח גולמי מהשכרה) של כ-2.1 מיליון אירו בשנה. התמורה עבור מרכז הקניון נקבעה בהתאם לשווי של 23.7 מיליון אירו ובניכוי הלוואה ממוסד בנקאי בהיקף של כ-11.5 מיליון אירו, אשר תיוותר גם לאחר הרכישה. בנוסף, חברת הבת תשלם במהלך חודש מאי 2021 עבור הקרקע הצמודה סכום של 1.25 מיליון אירו.

מתחזקת באפי נכסים

ביג, שבשליטת האחים יהודה ורוני נפתלי, נסחרת לפי שווי של 5.2 מיליארד שקל. החברה פועלת בתחום המרכזים המסחריים בישראל, בארה"ב ובסרביה והציגה בסוף ספטמבר 2019 הון עצמי של 3.74 מיליארד שקל, לאחר שרשמה רווח נקי לבעלי המניות של 305 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה. השבוע דיווחה ביג כי הרחיבה את השקעתה בחברת אפי נכסים (לשעבר אפריקה נכסים) במסגרת גיוס הון נרחב של האחרונה. ביג רכשה מניות נוספות ב-407 מיליון שקל והגדילה את שיעור החזקתה באפי נכסים מ-13% ל-20%.

ביג פועלת בסרביה באמצעות החברה הבת ביג CEE, שביג מחזיקה ב-78.52% ממניותיה. נכון להיום, מחזיק ביג CCE בבעלותה ארבעה מרכזים מסחריים מניבים בארבע ערים: נובי-סאד, בלגרד, פאנצ'בו ואינדג'ה. לארבע מרכזים מסחריים אלו שטח השכרה כולל של 108 אלף מ"ר ושיעור התפוסה בהם עומד על 98%.

בנוסף צפויה לפתוח ביג CEE בעוד יומיים קומפלקס מסחר בשטח כולל של 15 אלף מ"ר, אשר נבנה על קרקע הצמודה לקניון בבלגרד. כמו-כן, עוסקת כיום ביג CEE בהקמה עם שותף מקומי של בניין משרדים של כ-34 אלף מ"ר בבלגרד, שצפוי להיות מושלם במהלך 2021.

גישה לאירופה

בינתיים, דיווחה כאמור החברה על המו"מ לרכישת הקניון וכן על רכישת שני מרכזים לוגיסטיים בסרביה תמורת כ-18.6 מיליון אירו. למרכזים הלוגיסטיים שטח בנוי של כ-30 אלף מ"ר והם בעלי פוטנציאל הרחבה של 10,000 מ"ר נוספים.

לדברי ביג, המרכזים הלוגיסטיים ממוקמים על צירי תנועה מרכזיים בקרבת העיר בלגרד ומאפשרים גישה מצוינת ומהירה לערים הגדולות האחרות במדינה ולשאר יבשת אירופה. המרכז הראשון, כולל כ-16 אלף מ"ר של מחסן ומשרדים וכן קרקע צמודה עם פוטנציאל בנייה של עד 10,000 מ"ר נוספים, מושכר לחברת הלוגיסטיקה הבינ"ל קונה נאגל.

התמורה על נכס מניב הסתכמה ב-12.1 מיליון אירו משקפת לדברי החברה תשואה של כ-8.9% על ההכנסה הנוכחית, שמסתכמת ב-1.08 מיליון אירו בשנה. בנוסף, בתמורה לקרקע הצמודה, תשלם חברת הבת עד 1 מיליון אירו תוך 18 חודשים.

המרכז השני, אשר כולל 14 אלף מ"ר בנוי, יירכש עבור סכום כולל של 6.5 מיליון אירו, מתוכם 4 מיליון אירו מקורם במימון בנקאי אשר ימוחזר כתנאי להשלמת העסקה. לדברי מנכ"ל ביג חי גאליס, החברה רואה בסרביה מנוע צמיחה משמעותי. "הכניסה לתחום השטחים הלוגיסטיים בסרביה, מרחיבה את תמהיל פעילות ביג ומחזקת את היותה שחקן נדל"ן משמעותי בסרביה" הדגיש גאליס. לדבריו, ביג ממשיכה בתנופת הפיתוח בסרביה ובאיתור הזדמנויות עסקיות נוספות.