תשובה נפרד מ"הפרה החולבת" של קבוצת דלק: השלימה מכירת מניותיה בדלק רכב ביותר מ-400 מיליון שקל

בתוך מספר ימים מכרה דלק 22.5% ממניות יבואנית הרכב שבשליטת גיל אגמון ברווח של 117 מיליון שקל • אחרי שזינקה בתחילת השבוע, מניית דלק רכב מוסיפה להתחזק והיום עלתה בעוד 6%

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין

כמעט עשר שנים לאחר שמכרה את השליטה בדלק רכב  לידי המנכ"ל גיל אגמון, דיווחה היום קבוצת דלק  של יצחק תשובה על מכירת יתרת ההחזקה שלה (כ-15%) ביבואנית הרכב לידי משקיעים מוסדיים. המכירה תושלם באותו מחיר, 19.27 שקל למניה, בו בוצעה בתחילת השבוע עסקה במסגרתה מכרה דלק 7.5% ממניות דלק רכב לבעל השליטה גיל אגמון. עם השלמת העסקה תקבל קבוצת דלק סכום במזומן של כ-269 מיליון שקל וביחד עם עסקת המכירה לאגמון ייכנס לקופת החברה סכום מצטבר של כ-404 מיליון שקל.

כתוצאה ממימוש החזקותיה צפויה דלק לרשום רווח של כ-117 מיליון שקל בדוחות הרבעון הרביעי השנה. מקבוצת דלק נמסר כי "מכירת החזקות החברה בדלק רכב מהווה צעד נוסף באסטרטגיה של הקבוצה למקד את פעילותה בתחום האנרגיה בישראל ובחו"ל". במשך שנים רבות נחשבה ההחזקה בדלק רכב לפרה החולבת של קבוצת דלק, כשחלק ניכר מהצלחתה, תחת ניהולו של אגמון, נזקף לדומיננטיות של המותג "מאזדה", אותו היא מייבאת לכבישי ישראל עוד מהעשור הקודם.

כאמור, ביום ראשון רכש אגמון מידי קבוצת דלק כ-7.5% ממניות החברה במחיר של 19.27 שקל למניה, פרמיה של 20% על מחיר הסגירה של המניה ביום חמישי. בעקבות העסקה יעלה אגמון מהחזקה של כ-37.5% לרמה של 44.97% מההון. מניית דלק רכב הגיבה לדיווח בעלייה של כ-14% במחזור גבוה ביום ראשון והיום קפצה בעוד 6% (למחיר של 19.50 שקל). בחודש האחרון המניה השלימה התקדמות של יותר מ-50% בחודש ושוויה של החברה בבורסה מגיע לכ-1.8 מיליארד שקל. דלק רכב עוסקת ביבוא ומכירה של רכבי מאזדה, פורד, BMW ומיני, לצד פעילות בתחומי איכות הסביבה והתשתיות בישראל באמצעות חברת ורידיס (Veridis), שאת השליטה בה (70%) רכשה לפני כשנה וחצי בהשקעת ענק של כ-1 מיליארד שקל.

רכבת ההרים של מניית דלק רכב עלייה של 14 מאז שאגמון רכש שליטה בחברה
 רכבת ההרים של מניית דלק רכב עלייה של 14 מאז שאגמון רכש שליטה בחברה

דלק רכב: זינוק ברווח הרבעוני

לפני כשבועיים סיכמה דלק רכב את הרבעון השלישי של השנה עם זינוק של קרוב ל-180% ברווח הנקי שלה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, שהצטבר ל-94 מיליון שקל. זאת למרות שחיקה קלה בהכנסותיה, שהסתכמו ב-862 מיליון שקל. בסיכום רבעוני דיווחה דלק רכב על שיפור ברווח הגולמי ובשיעורו מהמכירות, בעיקר בהשפעות שינויי מט"ח, תמהיל המכוניות שנמכרו (למרות ירידה רוחבית במספר המכוניות שנמכרו) וכן "כתוצאה ממענקים שנרשמו במגזר איכות הסביבה". בנוסף, נהנתה דלק רכב משיפור משמעותי מתרומתה של החברה הבת ורידיס לתוצאותיה.

דלק רכב המשיכה לסבול מירידת מספר המכוניות שהיא מוכרת, שירדה ברבעון ב-13% והסתכמה בכ-3,500 מכוניות, לעומת יותר מ-4,000 מכוניות שנמכרו ברבעון המקביל. הירידה במספר המכוניות הנמכרות מצטברת ל-17% בין ינואר לספטמבר, עם מכירת 13,700 מכוניות, לעומת יותר מ-16,600 בתקופה המקבילה אשתקד.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הרווח הנקי של דלק רכב קפץ בכ-70%, ל-262 מיליון שקל, לצד יציבות בהכנסות, שהסתכמו ב-2.85 מיליארד שקל, כשגם בתקופה זו נהנתה דלק רכב מעלייה ניכרת בחלקה ברווחי חברות כלולות, ומשינוי חיובי בסעיפי מימון.

מצידה של קבוצת דלק מהווה כאמור המכירה חלק ממהלך נרחב בשנים האחרונות למימוש החזקותיה שאינן בתחום האנרגיה. במסגרת זו, לפני כחודש השלימה הקבוצה את מכירת החזקתה בקבוצת הפניקס (32.5%) בכ-1.6 מיליארד שקל, לידי הקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט. זמן קצר לאחר מכן השלימה דלק את רכישת נכסי הנפט של שברון בים הצפוני בכ-1.8 מיליארד דולר. מניית הקבוצה רשמה ירידה של 26% בשנה האחרונה ושוויה של הקבוצה הצטמק לכ-5.6 מיליארד שקל.