נעילה חיובית בבורסה: מדד ת"א נפט-גז זינק ב-3%, IFF צנחה ב-6%

דלק קידוחים, ישראמקו ורציו קפצו על רקע תחילת יצוא הגז למצרים בינואר • איי.אפ.אפ צנחה לאחר שדיווחה על מיזוג עם חטיבת התזונה דופונט • אלביט הדמיה זינקה כ-70% עקב מכירת רוב החזקות אלביט מדיקל באינסייטק • להב זינקה בעוד 10%

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:25

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל היום (ב') בעליות בהובלת מדד ת"א נפט-גז, שזינק בכ-3% על רקע הדיווח על יצוא הגז הטבעי למצרים החל מינואר הקרוב. 

מדד ת"א 35 עלה ב-0.24%, ת"א 90 טיפס ב-0.1%. 

מנייתה של איי.אפ.אפ  איבדה 6% על רקע ההודעה על מיזוג עם חטיבת התזונה דופונט.

אלביט הדמיה  זינקה כ-70% בעקבות מכירת רוב החזקות אלביט מדיקל באינסייטק. מנייתה של להב אל.אר  זינקה בעוד 10% בהמשך לזינוק אתמול.

מחזור המסחר הסתכם ב-1.4 מיליארד שקל.

14:50

יום המסחר השני לשבוע מתנהל בשינויים מתונים בשני המדדים המובילים, בדומה לאתמול, במחזור מסחר נמוך יחסית. החוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על מגמה חיובית לקראת פתיחת המסחר שם וגם באירופה כיוון המסחר היה חיובי. ברקע לכיוון המסחר החיובי, המשקיעים שואבים אופטימיות מהסכם הסחר החלקי אליו הגיעו ארה"ב וסין, הנוטע בהם אופטימיות לגבי הסיכונים הקיימים לגבי המשך הצמיחה הכלכלית הגלובלית, וזאת כשהשנה נמצאת לקראת סיומה. ככל הידוע, ההסכם שגובש בסוף השבוע האחרון צפוי להיחתם בתחילתה של שנת 2020.

בהראל פיננסים העריכו בסקירתם השבועית, כי "התנודתיות סביב הסכם הסחר צפויה להמשיך ללוות אותנו בתקופה הקרובה, שכן מיד לאחר החתימה על השלב הראשון הצדדים צפויים להמשיך במו"מ לעבר ההסכם המלא".

"לאור זאת", הוסיפו שם, "חשוב לוודא כי תיקי ההשקעות ערוכים לכך - בעיקר על ידי פיזור מוגבר ושילוב אפיקי השקעה שונים".

לגבי השוק האמריקאי, בהראל פיננסים סבורים כי "בחשיפה למניות בארה"ב, חשוב לוודא שמתמקדים במניות של חברות רווחיות, שיודעים לנתח אותן ויש להן פוטנציאל צמיחה".

במבט לשנה הבאה, בהראל פיננסים סבורים כי "תיק ההשקעות כיום צריך לשקף להערכתנו את הצפי להמשך ריביות נמוכות בעולם ואת ההערכות כי לפי שעה לא צפוי מיתון בישראל ובארה"ב. המשמעות הנגזרת מהערכה זו היא כי בעת הזו עדיין ראוי לשמור על חשיפה מלאה לאג"ח ומניות".

עוד הוסיפו בהראל פיננסים, כי "לצד זה וחרף הירידה בסיכונים הגיאו-פוליטיים הנובעים מהסכם הסחר עם סין ותוצאות הבחירות בבריטניה, ברור כי עדיין קיימים לא מעט גורמים משמעותיים שלא ניתנים לחיזוי".

לגבי שוק החוב בהראל פיננסים, "ממשיכים להעדיף אג"ח של חברות בדירוגים בינוניים-גבוהים. שנהנים מתזרים חזק ולכן גם מסיכון נמוך יותר".

בצד השלילי של מדד ת"א 35, מניית איי.אפ.אפ מאבדת כ-3%-5%. זאת כשברקע החברה הודיעה על הסכם מיזוג מחייב מול חטיבה של חברת דופונט.

מניות הנדל"ן המניב של מליסרון ועזריאלי נחלשות בכ-2%, ומניות הבינלאומי ומזרחי-טפחות יורדות בכ-1%-2%. מניית דיסקונט מרכזת מחזור מסחר גדול, בו היא נסחרת ביציבות, ומדד הבנקים יורד ב-0.5%.

בצד החיובי של המדד המוביל, יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים מטפסות בכ-3% במחזור מסחר ער, ומניית קבוצת דלק, בעלת השליטה בשותפות, מתחזקת בשיעורים דומים.

ברקע למסחר, דלק קידוחים עדכנה בשעות הצהריים על "התקיימות תנאים מתלים בהסכמים ליצוא גז טבעי למצרים", מקידוחי "תמר" ו"לוויתן", שבהמשך להם, ההסכמים צפויים להיכנס לתוקף בימים הקרובים. עוד נהנו מהסנטימנט החיובי יתר השותפות בקידוחים, ובהן ישראמקו שיחידות ההשתתפות שלה מטפסות בכ-4%, לצד עליות של כ-2%-3% באלה של רציו ובמניית תמר פטרוליום. מניית אלון גז עולה בכ-0.5%-1%, ומדד הנפט והגז מתחזק בכ-1.5%.

עוד במסחר, מניית כלל ביטוח ממשיכה לרכז עניין על רקע גיוס ההון שביצעה, והיום נחלשת בכ-0.5%-1% במחזור מסחר ער.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמה מגמה שלילית, ובמסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה דומה. 

13:30

המסחר בת"א ממשיך להתנהל ללא מגמה ברורה, עם שינויים מזעריים במדדים המובילים.

חברת איי.אפ.אפ  ממשיכה להוביל את הירידות במדד ת"א-35, לאחר ההודעה על המיזוג עם חטיבת התזונה של דופונט.

את העליות במדד המוביל מובילות מניית קבוצת דלק  ויחידת ההשתתפות של דלק קידוחים , שמוסיפות כל אחת כ-2.5%. היום נודע כי ישראל תתחיל לייצא גז למצרים החל מחודש ינואר, לאחר ששר האנרגיה יובל שטייניץ חתם הבוקר על האישורים הדרושים. מדד הנפט והגז מזנק בקרוב ל-2%. יחידות ההשתתפות של ישראמקו   מזנקות בכ-4%, ואלו של רציו  ושל תמר פטרוליום  עולות בכ-3% כל אחת.

מניית אלביט הדמיה  מזנקת בכ-60% ואלביט מדיקל  קופצת בכ-8%. היום דווח כי אלביט מדיקל, החברה הבת של אלביט הדמיה, חתמה על מזכר הבנות למכירת רוב מניותיה באינסייטק לפי שווי חברה של 720 מיליון דולר.    

09:45

המסחר בבורסת ת"א נפתח היום בעליות שערים קלות, והמדדים המרכזיים מתחזקים בכ-0.1%.

מניית איי.אפ.אפ   בולטת בירידות במדד ת"א-35. החברה דיווחה הבוקר כי חתמה על הסכם מחייב למיזוג עם עסקי התזונה של דופונט. מניית פריגו   בולטת בצד החיובי בעלייה של 0.8%.

מניית להב אל.אר מטפסת בכ-3%. אתמול דווח כי מנכ"ל מליסרון  לשעבר אבי לוי רוכש את השליטה בלהב.

הכשרת הישוב  מאבדת כ-0.7%. אתמול זינקה המניה ב-10% על רקע הנפקה מוצלחת.

07:00

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח על רקע הסנטימנט בפתיחת השבוע של המסחר בעולם. 

להב אל.אר תמשיך לרכז עניין לאחר הזינוק אתמול שהגיע על רקע הדיווח כי מנכ"ל מליסרון לשעבר, אבי לוי, מפנה חלק ממימוש ההחזקות במליסרון לרכישת השליטה בלהב אל.אר.

הכשרת הישוב תרכז גם היא עניין לאחר שהמניה זינקה אתמול ב-10% על רקע הנפקה מוצלחת. 

חברת הנדל"ן המניב מגה אור דיווחה אתמול על עסקה לרכישת השליטה בחברה הבורסאית המקרטעת ארנה סטאר גרופ מידיו של מרכוס וובר תמורת 135 מיליון דולר.

בהמשך להסכמות שדווח בין המעצמות סין וארה"ב בסוף השבוע האחרון, המשקיעים ממתינים לדיווח שיספר על המועד בו יחתמו המדינות על ההסכם.

בבית ההשקעות פסגות התייחסו להתפתחויות הגלובליות האחרונות, וציינו כי ההסכמות עליהן דווח בין ארה"ב לבין סין, שיימנעו העלאת מכסים הדדית בין המדינות, מובילה לכך ש"מלחמת הסחר שוב בהפוגה אבל ממש לא הסתיימה".

לפי פסגות, נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, "השיג את שלו בכך שהוא הצליח למנוע העלאת מכסים על מוצרים לצרכן לפני כריסטמס מבלי להיראות כאילו הפסיד במערכה. עם זאת, כדי להמשיך להצטייר כך, הסינים צריכים להגדיל באופן משמעותי את היבוא שלהם מארה"ב".

במבט קדימה, בפסגות "מצפים שהחודשים הקרובים יהוו מבחן לשני הצדדים".

עוד התייחסו בפסגות לתוצאות הבחירות בבריטניה, במסגרתן זכתה מפלגת השמרנים בהובלת בוריס ג'ונסון ברוב לפרלמנט וציינו כי אלה סייעו ל"התפוגגות אי הוודאות והסרת תרחיש ה'ברקזיט' ללא הסכם מהשולחן".