בשל מצבו הרפואי: הנשיא ריבלין קיצר את עונש המאסר של נוחי דנקנר, יעמוד בפני ועדת שחרורים בהקדם

עקב נסיבות רפואיות שהוחמרו מאוד במהלך תקופת מאסרו של דנקנר, החליט נשיא המדינה להמיר כארבעה חודשים מתקופת מאסרו במאסר על-תנאי, שיתווסף לעונש המאסר על-תנאי שהוטל עליו • בקשתו של דנקנר למחיקת המרשם הפלילי שלו נדחתה

נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף
נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף

נשיא המדינה ראובן ריבלין החליט לקבל את בקשת החנינה שהגיש איש העסקים לשעבר נוחי דנקנר, וקיצר בארבעה חודשים את עונש המאסר שלו, כך שיוכל להתייצב מיידית בפני ועדת השחרורים לצורך קיצור נוסף של עונשו ושחרורו המיידי מהכלא.  

בהודעה שיצאה מבית הנשיא נכתב כי "נשיא המדינה ראובן ריבלין החליט להמיר כארבעה חודשים מתקופת מאסרו של נוחי דנקנר, במאסר על-תנאי שיתווסף לעונש המאסר על-תנאי שהוטל עליו. החלטה זו תאפשר לדנקנר לעמוד בפני ועדת השחרורים בהקדם, וזאת במקום לעמוד בפניה, כפי שאמור היה, בתחילת מאי הקרוב".

בהודעה נמסר עוד כי "ההחלטה התקבלה על בסיס מצבו הרפואי של דנקנר בימים אלה. מדובר בנסיבות רפואיות שלא עמדו בפני בית המשפט בעת מתן גזר הדין ואשר על-פי חוות-דעת רפואיות הוחמרו מאוד במהלך מאסרו ומחייבות התערבות רפואית דחופה". 

עם זאת, בקשתו של דנקנר למחיקת המרשם הפלילי שלו נדחתה על-ידי הנשיא. 

בסוף השבוע שעבר הודיעה פרקליטות מחוז מרכז לדנקנר כי החליטה לסגור את תיק החקירה נגדו. על מהות החשדות ופרטי החקירה חל עדיין צו איסור פרסום. לפני כחודש פורסם כי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי לשעבר ואחד האנשים החזקים במשק הישראלי, הועבר מכלאו בשל חקירה פלילית שנפתחה נגדו.

החקירה נוהלה על-ידי מפלג חקירות הונאה במחוז מרכז של משטרת ישראל. בעקבות החקירה ביקשה המשטרה מנשיא המדינה להקפיא את ההחלטה בבקשת החנינה שהגיש. כזכור, דנקנר מרצה עונש של שלוש שנות מאסר בגין הרשעתו בפרשת הרצת מניות אי.די.בי. דנקנר הועבר בעקבות פתיחת החקירה מבית הכלא מעשיהו לכלא ניצן.

כזכור, בחודש פברואר 2019, כחמישה חודשים לאחר שהחל לרצות את עונשו, הגיש דנקנר בקשת חנינה לנשיא המסתמכת בעיקר על מצבו הרפואי. דנקנר פנה לריבלין בבקשה כי יחון אותו ובכך יאפשר את שחרורו המיידי ממאסרו, וזאת לאור מצבו הבריאותי המידרדר, מצב הוריו המבוגרים וכן הנפילה הדרמטית שחווה בעקבות הפרשה.

בבקשת החנינה ביקש דנקנר כי הנשיא יפעל על-פי מידת הרחמים, תוך בחינת מכלול הנסיבות שהובילו אותו למאסרו. עורכי דינו של דנקנר ציינו בבקשה כי יש לשקול את תרומתו של דנקנר לחברה הישראלית ואת האינטרס הציבורי במתן אפשרות לדנקנר להחזיר לציבור את חובותיו על בסיס ההסדר לו התחייב במסגרת קריסת קונצרן אי.די.בי.

מדוברות בית הנשיא נמסר עם פתיחת החקירה כי "נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין לא יקבל את החלטתו בנושא עד אשר יסתיים טיפול רשויות האכיפה בעניינו". כעת, לאחר שהוסרה העננה הפלילית, התאפשר לנשיא להכריע בבקשת החנינה.

יש לציין כי גורמים בסביבתו של דנקנר טענו מיד עם פרוץ הפרשה כי מדובר בחשד-שווא ועלילה, ואף העלו את האפשרות כי הוא נפל קורבן לסחיטה על-ידי אסיר אחר בכלא.