המיזם שמסעיר את האוצר: חשש לעצירת הפרויקט הסולארי הגדול בישראל

פרויקט אנרגיה סולארי עצום שייבנה על שטח של 3,000 דונם ליד דימונה מקודם ע"י אגף החשב הכללי באוצר • עם זאת, ל"גלובס" נודע כי ברשות מקרקעי ישראל נדהמו מהמהלך שלא תואם מולם, וכי הם מקדמים מכרז לכריית מיליוני טונות של חול בחלק מהקרקע

חווה סולארית / צילום: רויטרס
חווה סולארית / צילום: רויטרס

חריקות בהקמת מיזם סולארי שמתוכנן להיות הגדול ביותר בישראל. בשבוע שעבר פרסם אגף החשב הכללי באוצר (החשכ"ל) שבראשות רוני חזקיהו מסמך קדם-מכרז להקמת הפרויקט שצפוי להיבנות על שטח עצום במוסך לעיר דימונה. עם זאת, ל"גלובס" נודע כי ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) נדהמו לראות את הפרסום, שלטענתם כלל לא תואם עימם, ושמתייחס לקרקע שבחלקה מתקיימת כריית חול בהיקפים גדולים.

3,000 דונם של שדה סולארי

מדובר בפרויקט תשתיות לאומיות (תת"ל) שהתחיל לפני כארבע שנים כפרויקט של משרד האנרגיה למציאת אתר למיזם סולארי, ושקודם בוועדה לתשתיות הלאומיות (ות"ל). שטחו כ-3,000 דונם והוא נמצא דרומית-מערבית לדימונה, לא הרחק מאזור התעשייה העירוני. על פי היעדים, התחנה תייצר חשמל באמצעות טכנולוגיה פוטו-וולאית בהספק של כ-300 מגה ואט. בכך היא תהיה לתחנת הכוח הסולארית הגדולה ביותר בישראל, ותסייע בהשגת יעדי הממשלה לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות.

כאן תוקם חווה סולארית
 כאן תוקם חווה סולארית

בעבר הגיע אגף החשכ"ל באוצר לסיכום עם משרד האנרגיה, שהמכרז שיוצא על ידו, יכלול את הקמת המתקן על ידי הזוכה במכרז. החברה שתקים את הפרויקט תיהנה מפירותיו הכלכליים, למשך תקופה שתיקבע במכרז. לאחר מכן המתקן יעבור לבעלות המדינה - בדומה למכרזים הסולאריים של אשלים שפורסמו בסוף העשור הקודם. המכרז אמור לכלול גם את רמ"י, שהיא המנהלת את קרקעות המדינה, והיא זו שאמורה לקבוע מול החשכ"ל את גובה מחיר הקרקע, אלא שכאן הדברים עלו על שרטון.

מבדיקתנו עולה כי בשנה האחרונה התקיימו מגעים בין רמ"י לחשכ"ל ביחס לנוסח ההסכם, השטח שייכלל בו, והתמורות שיינתנו למדינה בגין הקרקע, ואולם הצדדים טרם הגיעו להסכמה ביניהם. ברמ"י העדיפו ככל הנראה, שהמכרז ייעשה באמצעותם. זאת בדומה למכרזים אחרים למיזמים סולארים אחרים שרמ"י פרסמה בעבר בתמנע, במצפה רמון ובעין עברונה שבערבה.

אור השמש חשוב מערך החול בקרקע?

בין היתר המחלוקת בין הצדדים העלתה כי בשטח קיימים מרבצי חול גדולים. כמותם מוערכת ב-6 מיליון טונות וערכם ב-50 מיליון שקל. מכיוון שלאחר הקמת התחנה לא ניתן יהיה לבצע את הליך כריית החול, גורמים ברמ"י ביקשו לאפשר את הכרייה, טרם ביצוע המיזם הסולארי. ככל הידוע החלטה בנושא כלל לא התקבלה. כך או אחרת בשבוע שעבר כאמור הודיעה הוועדה המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה, ורשות החשמל שבראשה איציק מרמלשטיין, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP באגף החשב הכללי, כי פרסמה את מסמכי המיון המוקדם במכרז. עוד הודיעה, כי הקמת התחנה צפויה להתחיל בסוף 2021 ולהסתיים במהלך 2023.

הדבר כאמור הקפיץ ממקומם בכירים ברמ"י, שכן כאמור טרם הגיעו להסכמה עם החשכ"ל, לגבי התקבולים בגין הקרקעות, ולפינוי החול מהמקום.

ברמ"י סירבו להגיב, אך אישרו כי קיים פער וחוסר הסכמות בינם לבין החשכ"ל, כמתואר. גורם ברמ"י עמו שוחחנו הבהיר כי ביכולת הרשות לגרום לעיכובים ניכרים בקידום הפרויקט, באם באוצר לא יגיעו עימם לסיכומים בנוגע למתווה קידום הפרויקט הסולארי.

מאגף החשב הכללי באוצר נמסר בתגובה: "קיים תיאום מלא בין רמ"י לבין החשכ"ל לעניין הקצאת הקרקע ולוחות הזמנים, במסגרת זו נערכו דיונים והתקבלו הסכמות בנושא הן עם הנהלת רמ"י והן עם המחוז. מועד פינוי הקרקע שנקבע במכרז כריית החול נקבע בתיאום, כך שבתום עבודות הכרייה יחלו עבודות הקמת המתקן הסולארי".