הביטקוין שוב מעל 9,000 דולר; דויטשה בנק: "הוא תנודתי מדי"

מדד Bitwise 10, המשקלל את מחיריהם של 10 מטבעות הקריפטו הגדולים, עלה ב-26% מתחילת השנה • דוח מחקר של דויטשה בנק: מספרם של מחזיקי הקריפטו בעולם צפוי לגדול פי ארבעה בעשור הקרוב

ביטקוין / קרדיט: שאטרסטוק
ביטקוין / קרדיט: שאטרסטוק

המסחר בשוק המטבעות הקריפטוגרפיים מתנהל במגמה חיובית ביממה האחרונה, בהובלת הביטקוין, שמחירו עלה הבוקר (יום ג') שוב מעל ל-9,000 דולר, בפעם השנייה החודש, והשלים זינוק של כ-24% מתחילת שנת 2020. לפי נתוני אתר CoinMarketCap, מחירו הנוכחי של הביטקוין משקף למטבע שווי שוק של כ-163 מיליארד דולר, השקול ל-66% מכלל שוק הקריפטו, המונה יותר מ-5,000 מטבעות דיגיטליים שונים.

מדד Bitwise 10, המשקלל את מחיריהם של עשרת מטבעות הקריפטו הגדולים מבחינת שווי השוק שלהם, מצביע על עלייה של 26% מתחילת 2020, אחרי עלייה שנתית של 48% ב-2019. מחיר הביטקוין טיפס בשנה שעברה ביותר מ-87%.

למרות התחזקות הביטקוין בשנה האחרונה, רוב גופי ההשקעות המוסדיים בעולם עדיין נרתעים מהתנודתיות של המטבע הדיגיטלי. בשבוע שעבר פרסם דויטשה בנק, הבנק הגדול ביותר בגרמניה, דוח מחקר בנושא עתיד התשלומים והשימוש במטבעות דיגיטליים, ובו ציין כי תנודות המחיר של הביטקוין מונעות ממנו להפוך לאמצעי אמין לשמירת ערך.

עוד עולה מהדוח, כי אף שהיקף תשלומי הביטקוין בעולם גדל בשנים האחרונות, הם עדיין מייצגים שבריר קטן מתוך מחזורי התשלומים הגלובליים. האנליסטים של הבנק מעריכים כי כסף מזומן ימשיך לשמש לתשלומים בעולם גם בעשורים הבאים. "אף שהם עוד בינקותם, מטבעות דיגיטליים הם בעלי פוטנציאל לשנות באופן קיצוני את מערכות התשלומים, הבנקאות והבנקים המרכזיים וגם את מאזן הכוחות הכלכלי בעולם", נכתב בדוח.

200 מיליון משתמשים עד 2030

במחקר של דויטשה בנק נערכה השוואה בין צמיחת השימוש העולמי בארנקי קריפטו, המשמשים להחזקת מטבעות דיגיטליים מבוססי בלוקצ'יין, לבין השלבים המוקדמים בהתפתחות האינטרנט. על פי הדוח, שיעורי האימוץ של ארנקי הקריפטו נמוכים בהשוואה לשיעורי האימוץ של האינטרנט בימיו הראשונים.

על פי הדוח של דויטשה בנק, טכנולוגיית האינטרנט, שהומצאה כבר בשנות ה-80, התחילה להיות בשימוש ציבורי ב-1991, ואילו ביטקוין, שהושק בינואר 2009, התחיל להיות בשימוש ציבורי ב-2011. מהמחקר עולה כי משתמשי האינטרנט לאחר שמונה שנות קיומו (בשנת 1999) מנו כ-500 מיליון איש, בעוד מספרם של משתמשי ארנקי הקריפטו כיום, תשע שנים לאחר תחילת האימוץ הציבורי של הביטקוין, נע סביב 50 מיליון איש - כלומר, קטן פי עשרה.

האנליסטים של דויטשה בנק מעריכים כי שיעור הפער בין מספרם העולמי של משתמשי ארנקי הקריפטו למספרם של משתמשי האינטרנט יישמר גם ב-15 השנים הבאות. בעוד שהאינטרנט הגיע לכ-4 מיליארד משתמשים בעולם בתוך פחות מ-25 שנה, חוקרי הבנק צופים כי מטבעות הקריפטו יאומצו על ידי כ-200 מיליון משתמשים עד לשנת 2030, ועל ידי כ-300 מיליון משתמשים בעשור שלאחר מכן.

להערכת מחברי הדוח, מה שעשוי יהיה לזרז את האימוץ של מטבעות קריפטו הוא, למשל, מהלך של ממשלת סין או של אחת מענקיות הטכנולוגיה הבינלאומיות, שיצליח להתגבר על המכשולים העומדים בפני אימוץ הטכנולוגיה ולאפשר למטבעות הקריפטו לשמש תחליף למזומנים.

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.