טבע קיבלה אישור ה-FDA למזרק האוטומטי של תרופת המיגרנה שלה

התרופה עצמה אושרה לשיווק בארה"ב לפני כשנה וחצי, וכעת טבע תוכל לשווק אותה יחד עם המזרק האוטומטי, שצפוי להיות זמין למטופלים החל מסוף הרבעון הנוכחי או תחילת הרבעון הבא • בשלב זה מחיר המזרק עדיין לא נקבע, והחברה לא מספקת הערכות בדבר השפעת האישור על מכירות התרופה

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

חברת התרופות טבע  קיבלה אישור מה-FDA, רשות המזון והתרופות של ארה"ב, לשיווק המזרק האוטומטי של התרופה Ajovy לטיפול במיגרנה.

מדובר בחדשות חיוביות, גם אם צפויות, עבור החברה. התרופה עצמה אושרה לשיווק בארה"ב לפני כשנה וחצי, וכעת טבע תוכל לשווק אותה יחד עם המזרק האוטומטי, שצפוי להיות זמין למטופלים החל מסוף הרבעון הנוכחי או תחילת הרבעון הבא.

בשלב זה מחיר המזרק עדיין לא נקבע, והחברה לא מספקת הערכות בדבר השפעת האישור על מכירות התרופה.

אג'ובי היא תרופה ששייכת לתחום ה-CGRP (נוגדן המתמקד במנגנון ה-CGRP לצורך הטיפול), והיא מתחרה בשתי תרופות דומות שהושקו גם הן ב-2018, אחת של חברת אמג'ן והשנייה של אלי-לילי. כיום נתח השוק של אג'ובי בתחום זה הוא כ-20%, ונראה כי יש ציפייה שהשקת המזרק תוכל לסייע לטבע להגדיל את נתח השוק. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019 הסתכמו הכנסות טבע ממכירת אג'ובי בצפון אמריקה ב-68 מיליון דולר.

ברנדן או'גריידי, סמנכ"ל בכיר בטבע, מנהל החטיבה המסחרית בצפון אמריקה, מסר כי "האישור של המזרק האוטומטי לאג'ובי הוא צעד חשוב נוסף לטבע ולקהילת המיגרנה. אג'ובי היא התרופה היחידה מתחום האנטי-CGRP המאושרת לשימוש על-ידי ה-FDA אשר מציעה את הגמישות של בחירה באפשרות הזרקה רבעונית (675 מ"ג) או חודשית (225 מ"ג), ואנחנו מרוצים שהמטופלים והמטפלים יוכלו להחליט אם להשתמש במזרק האוטומטי".

נציין כי בכנס הבריאות של ג'יי.פי מורגן שנערך בתחילת החודש, מנכ"ל טבע קאר שולץ התייחס לנושא ואמר כי "יש לנו סוגיית טווח קצר קטנה, שאנחנו מתחרים נגד שני מתחרים שלהם יש מזרק אוטומטי. יש לנו מזרק אוטומטי מאוד מאוד נחמד, שכבר קיבל אישור באירופה, אך אנו מחכים עדיין לאישור FDA שצפוי להגיע כל רגע".

עוד קודם לכן, בשיחת הוועידה שערכה טבע לאחר פרסום דוחות הרבעון השלישי של 2019, או'גריידי התייחס לשאלת אנליסטים בנושא המזרק האוטומטי והעריך כי עם השקתו עשויה להיות צמיחה מסוימת בשימוש באג'ובי. "אני לא מצפה שאחרי ההשקה נקפוץ פתאום לנתח של 30%, 40%, 50%. אני כן חושב שנראה את הגרף הופך לתלול יותר, ונוכל לראות צמיחה באג'ובי חזרה לנתח של 20%, 25%, 30%. זה לא צפוי להיות מיידי", הדגיש או'גריידי באותה שיחה.

סטיבן טפר, אנליסט הפארמה של בית ההשקעות אי.בי.אי, העריך לאחרונה בסקירה שכתב על טבע לקראת 2020 כי אג'ובי תחזור לצמיחה מואצת עם השקת המזרק האוטומטי. 

סבינה לוי, מנהלת מחלקת מחקר בלידר שוקי הון, אמרה היום בתגובה להודעת טבע כי "טבע סבלה בשנה האחרונה מנחיתות מסוימת בשוק המיגרנה עקב היעדר המזרק האוטומטי, ונתח השוק של התרופה ירד במהלך 2019 לרמה של פחות מ-20%, לעומת נתח שוק של קרוב ל-30% בתחילת השנה. הנהלת החברה ציינה לאחרונה כי היא מעריכה כי השקת מזרק אוטומטי תאפשר לה להחזיר את נתחי השוק לרמה של כ-25%".

לוי הוסיפה כי "אישור המוצר מהווה להערכתנו התפתחות חיובית לחברה, אולם מדובר אירוע צפוי. נעקוב בחודשים הקרובים לגבי התפתחות נתח השוק של Ajovy ויכולת החברה לשפר את שיעור החדירה של המוצר".

טבע נסחרת בבורסות ניו יורק ותל-אביב, ושווי השוק שלה הוא 10.9 מיליארד דולר.