קלמן ליבסקינד על השעיית אראל סג"ל: לא אגיש את התוכנית בלעדיו

ביום חמישי נודע כי תאגיד השידור השעה זמנית את העיתונאי אראל סג"ל, זאת לאחר שלקח חלק בסרטון תעמולה של הליכוד • קלמן ליבסקינד, שמגיש יחד עם סג"ל תוכנית אקטואליה יומית בערוץ 11: "כל עוד התוכנית 'קלמן וסג"ל' תהיה בלי סג"ל, היא תהיה גם בלי קלמן"

קלמן ליבסקינד / צילום: יונתן בלום, גלובס
קלמן ליבסקינד / צילום: יונתן בלום, גלובס

סערת ההשעיה של אראל סג"ל מתאגיד השידור הציבורי מסרבת להירגע: העיתונאי קלמן ליבסקינד הודיע היום (א') כי לא לא יגיש את התוכנית "קלמן סגל" עד שסגל יחזור לשדר. סג"ל מגיש תוכנית אקטואליה יומית בערוץ "כאן 11" בשם "קלמן וסג"ל" יחד עם קלמן ליבסקינד, זאת בנוסף להגשת תוכנית אקטואליה ברדיו 103FM.

"כל עוד תוכנית הטלוויזיה 'קלמן וסג"ל' תהיה בלי סג"ל, היא תהיה גם בלי קלמן", צייץ ליבסקינד בחשבון הטוויטר שלו והוסיף: "אחזור לשדר בטלוויזיה כשסגל יחזור". 

כזכור, ביום חמישי האחרון נודע כי תאגיד השידור הציבורי "כאן" החליט להשעות באופן זמני את מגיש תוכניות האקטואליה אראל סג"ל, זאת לאחר שלקח חלק בסרטון תעמולת בחירות של הליכוד.

בסרטון נראים אראל סג"ל, ינון מגל ושמעון ריקלין שרים את השיר "שבחי ירושלים" ביחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בסוף השיר שולח נתניהו עקיצה סמויה לכיוון כחול לבן, כשהוא שואל את שותפיו לשירה: "הבאתם את הדרבוקות?". 

תקנון תאגיד השידור הציבורי קובע סייגים להזדהות הפוליטית הפומבית שיכול להביע אדם המועסק בארגון, ואוסר לחלוטין השתתפות בתעמולת בחירות.

אראל סג"ל בחר שלא להגיב לידיעה. מחטיבת החדשות בתאגיד השידור נמסר ביום חמישי: "הסרטון מהווה לכאורה עבירה על כללי האתיקה של התאגיד, שאוסרים על השתתפות בתעמולת בחירות. סג"ל הושעה עד לבירור העניין". 

השעייתו של סג"ל מהתאגיד עוררה סערה בטוויטר, זאת בעיקר לאחר שבחשבון הטוויטר של התאגיד, תחת הכותרת "לפחות דילמה אחת נחסכה לנו", צויצה תמונה של סג"ל מנגן גיטרה כשמאחוריו לוגו של "הכוכב הבא לאירוויזיון 2021".

בעקבות זאת הוצף הטוויטר בשלל תגובות, חלקן מצדדות וחלקן זועמות, אך גם לא מעט תגובות על התנהלות התאגיד, שמצד אחד משעה עיתונאי ומצד שני מגחך עליו. כך, העיתונאי קלמן ליבסקינד, שכאמור מגיש עם סג"ל תוכנית בתאגיד, צייץ: "לא הבנתי, התאגיד לועג למגיש שלו שהושעה? מה קורה פה?". 

סג"ל איננו עיתונאי "רגיל"

הבוקר כאמור הלך ליבסקינד צעד קדימה ופרסם פוסט חריף, בו הוא מבקר קשות את גם את ההחלטה להשעות את סג"ל וגם את הרוח המבודרת שבה התייחס התאגיד למהלך, כמו גם את האופן שבו מתייחסים בתאגיד להבעת עמדות פוליטיות מצד עיתונאים.

ליבסקינד מסביר כי איננו מצדד בסרטון שצילם סג"ל: "אומר זאת באופן הכי ברור: לא אהבתי אותו, אני עצמי לא הייתי משתתף בו, ואם היינו חיים במציאות נורמלית, עם תקשורת הוגנת ומאוזנת ועם אמות-מידה שחלות באופן שוויוני על כולם, לא הייתי נזעק גם לו האירוע הזה היה גורר אחריו בירור כזה או אחר. אבל זה בדיוק העניין: המציאות אינה נורמלית, התקשורת אינה הוגנת ומאוזנת, ואמות-המידה אינן חלות באופן שוויוני על כולם".

ליבסקינד מבדיל בין עיתונאי מסקר לבין סג"ל, שלדבריו איננו עיתונאי "רגיל" אלא ז'אנר בעיתונות. "יש מי שאוהבים את הז'אנר הזה, יש מי שלא, אבל על דבר אחד אי-אפשר יהיה להתווכח: התאגיד, כשפנה אל סג"ל והציע לו לשדר אצלו, רצה את זה בדיוק. לכו אל משדר הבחירות המרכזי של 'כאן 11'. סג"ל הושב אז באולפן על תקן נציגם של נתניהו ושל הליכוד. כך היה היחס אליו. כך נראה הדיון סביבו. אני מודה שמאוד לא אהבתי את זה, אבל התאגיד לא יכול לשחק עם סג"ל בכל פעם מכיוון אחר, לפי צרכיו".

ליבסקינד טוען כי אם מקבלים את הקביעה לפיה הסרטון שצולם הוא כמו תעמולת בחירות, אז סג"ל איננו היחיד שמשחק במגרש הזה. "התאגיד, כמו כל כלי התקשורת, מלא בעיתונאים שעוסקים בתעמולה יומיומית. אם יש הבדל בין סג"ל לבין האחרים, ההבדל הזה משחק לטובתו, משום שסג"ל שם את זה על השולחן. 'אני ביביסט', הוא אומר, 'אני ליכודניק, אני מצביע ליכוד, אני משוכנע שנתניהו הוא מנהיג גדול, ואני אומר את זה מעל כל במה'".

ליבסקינד טוען כי הוא מעדיף את ההתנהגות הזאת "על פני מי שיושב במהדורת החדשות של 'כאן 11' ומטנף על נתניהו ועל כל מי שלא בא לו טוב פוליטית ומוצג לצופים, באופן צח ונקי, כ'פרשננו'. אני מעדיף את סג"ל, ששם את הקלפים באופן גלוי, על מגישים שמשתמשים בזמן השידור שניתן להם כדי לקדם את עמדותיהם הפוליטיות, במסווה של ממלכתיות, שאינה קיימת ולא הייתה קיימת אצלם מעולם. הם ודומיהם עושים את זה מדי יום במסגרת השידור הציבורי, והנהלת התאגיד חיה איתם בשלום ובשלווה. אראל סג"ל עשה את מה שעשה בשעות הפנאי, והושעה". 

"כתם על מצחו של התאגיד" 

לטענת ליבסקינד, חלק גדול מהעיתונאים של "כאן 11" עוברים על כללי האתיקה של התאגיד באופן שבו הם מתנהגים ומתנסחים ברשתות החברתיות, "אבל לא הייתי נוקט צעדים נגד איש מכל אלה, גם אם הפעילות שלהם, כאמור, נוגדת את תקנון האתיקה". 

ליבסקינד מותח ביקורת קשה על ההתנהלות של התאגיד מול סג"ל - גם על ההשעיה המיידית ללא בירור וגם על ההתחכמויות שצויצו כאמור מחשבון הטוויטר הרשמי של התאגיד באותו יום. "אני כבר לא מדבר על כך שמארגון שכזה הייתי מצפה להזמין עובד לבירור ולאפשר לו לשטוח את טענותיו באופן מסודר, לפני שמשעים אותו ופוגעים בפרנסתו", כותב ליבסקינד. "השעיה של עובד איננה משחק ילדים בגן השעשועים של אגף הדיגיטל של התאגיד. סג"ל אולי איננו רעב ללחם, אבל הוא מפרנס משפחה, וכל יום של השעיה פוגע בשכרו ובהכנסתו. להודיע לעובד שלך על השעייתו, ואז לדרוך עליו בלעג ברשתות החברתיות, זו התנהגות מבישה. והעובדה שגם אחרי הביקורת הציבורית, הציוץ הזה נמצא באוויר כבר שלושה ימים, ואיש בהנהלת התאגיד או במועצת המנהלים שלו לא עושה משהו כדי להסיר אותו, היא כתם על מצחו של התאגיד".

"אחרי אירועי הימים האחרונים, ונוכח כל מה שכתבתי לעיל, אני מרגיש שאני לא יכול לשדר כשאראל מושעה. מה זה אומר? שכל עוד התוכנית 'קלמן וסג"ל' תהיה בלי סג"ל, היא תהיה גם בלי קלמן. אחזור לשדר בטלוויזיה כשסג"ל יחזור". 

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "אנו שוקלים את צעדינו".