מנכ"ל בנק רביעי פורש בתוך שנה: אלדד פרשר עוזב את מזרחי טפחות

פרשר יעזוב את הבנק לאחר 16 שנות עבודה, מהן שבע כמנכ"ל • עלות סך התגמולים שקיבל על שנות עבודתו נאמדת ב-50 מיליון שקל • הבנק יחפש מנכ"ל שיקדם את האתגרים החדשים, בהם המיזוג של בנק איגוד

אלדד פרשר / צילום: איל יצהר
אלדד פרשר / צילום: איל יצהר

שרשרת עזיבות המנכ"לים של הבנקים הגדולים ממשיכה להתארך, כשתוך בפחות משנה פורשים או מודיעים על פרישתם מהבנקים ארבעת המנכ"לים של הבנקים הגדולים בשוק. המצטרף הנוכחי הוא אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, שהודיע "על כוונתו לסיים את כהונתו בחודשים הקרובים לאחר כשבע שנות כהונה", וזאת שבוע לפני פרסום הדוחות הכספיים של הבנק לשנת 2019. בבנק פירטו, כי "מועד סיום הכהונה של פרשר טרם נקבע".

מהבנק נמסר כי בישיבת הדירקטוריון שהתקיימה אמר פרשר, כי "הביצועים יוצאי הדופן של הבנק בשנים האחרונות, הצלחתנו לעמוד ביעדי התוכנית האסטרטגית שנתיים מוקדם מהמתוכנן ואישור העסקה לרכישה ומיזוג של בנק אגוד אל תוך קבוצת מזרחי טפחות - פותחים בפני הבנק הזדמנות לקפיצת מדרגה משמעותית נוספת בשנים הבאות. לתפיסתי, זו נקודת הזמן המתאימה ביותר להעביר את עמדת ההובלה למנכ"ל אחר, שיהיה שותף בגיבוש התוכנית האסטרטגית החדשה שתובא לדיון ואישור בדירקטוריון כבר במהלך הרבעון השלישי של השנה, ויפעל ליישומה".

פרשר (בן 56) נבחר למנכ"ל הבנק באמצע יוני 2013, והוא נכנס לתפקיד באמצע אוגוסט אותה שנה. טרם הצטרפותו לבנק הוא היה סגן חשכ"ל באוצר והגיע לבנק מזרחי טפחות לפני כ-16 שנה, באפריל 2004, לתפקיד מנהל החטיבה הפיננסית וחבר הנהלה. מי שהביא אותו היה המנכ"ל הקודם אלי יונס, שהיה חשכ"ל, ושפרשר החליף אותו כמנכ"ל לפני כשבע שנים. לאורך כל שנותיו בבנק פרשר קיבל שכר ותגמולים בעלות כוללת שנאמדת בסדר גודל של כ-50 מיליון שקל, כש-33 מיליון שקל מתוכם (כשני שליש) מעלות התגמולים נזקפו לשבע שנותיו כמנכ"ל.

ההנהלה הבכירה עזבה

בכך מצטרף פרשר לשלוש קולגות, שלו שפרשו אשתקד מתפקידים מקבילים. בתוך פרק זמן של חודשיים וחצי בלבד ברבעון השני אשתקד הודיעו המנכ"לים של פועלים, לאומי ודיסקונט על כוונתם לפרוש מהבנק. הראשון להודיע על כך היה אריק פינטו שהודיע ב-15 באפריל אשתקד על פרישתו מבנק הפועלים; אחריו הייתה זו לילך אשר טופילסקי שהודיעה על פרישתה מדיסקונט ב-5 ביוני, כשבסוף אותו חודש הצטרפה לרשימה גם רקפת רוסק עמינח בלאומי. השלושה הוחלפו רשמית במהלך הרבעון הרביעי של 2019.

שלוש הפרישות הקודמות בצמרת הבנקים הגדולים קרו בצל השפעות חוק הגבלת שכר הבכירים בסקטור הפיננסים. הגם שפרשר, רוסק עמינח ואשר טופילסקי שעברה לפימי, עזבו או הודיעו על פרישה בתום כהונה "מלאה", הרי שעזיבתם נתפסת כקשורה למגבלת השכר, שחתכה בחדות את התגמולים להם הם זכאים. פינטו, נזכיר, פרש לאחר כהונה קצרה יחסית.

עם פרישתו של פרשר, שסביר שתקרה במהלך המחצית השנייה של השנה, תישאר מנכ"לית הבנק הבינלאומי, סמדר ברבר צדיק, כמנכ"לית הוותיקה היחידה בבנקים הגדולים. ברבר צדיק מנהלת את הבינלאומי מזה כ-13 שנים.

פרשר הוביל את מזרחי טפחות להמשך צמיחה ניכרת ולכיבוש וביסוס מעמד הבנק כשלישי בגודלו בישראל. אחד הדברים הגדולים שהוביל פרשר בשנים האחרונות בבנק היה ההסכם עם הרשויות האמריקאיות, לסגירת חלקו של הבנק בפרשת הסיוע להעלמות מסים על ידי לקוחותיו האמריקאים. בשוק רווחו בעבר שמועות שהאמריקאים רצו את "ראשו" של פרשר, כששמועות אלה הוכחשו בנחרצות. ההסכם עם שלטונות המס בארה"ב נחתם לפני כמעט שנה, לאחר תשלום קנס של 195 מיליון דולר, שהופחת לאחר שפרשר סירב להצעה ראשונית של האמריקאים לסגור את הפרשה בתשלום קנס גבוה בהרבה.

יחד עם זאת, לאחר סגירת הפרשה עם האמריקאים, הורתה לבנק המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר להקים ועדה בלתי תלויה לבדיקה עצמאית ומקומית של ההסדר בארה"ב. המלצות הוועדה הבלתי תלויה היו אמורות להתפרסם עוד במהלך 2019, אך הן טרם פורסמו.

בשנותיו כמנכ"ל הבנק הוביל פרשר מהלך שיווקי-אסטרטגי של מיתוג בשירות אישי, וזאת בניגוד למתחרים ששמו דגש על מעבר לשירות דיגיטלי ומקוון, תוך צמיחה אגרסיבית באשראי.

המאבק על התפקיד

מי שירכז את הליך האיתור למנכ"ל הבא של מזרחי טפחות הוא היו"ר משה וידמן. פרשר מותיר על הפרק משימה גדולה אחת לפחות למי שיחליף אותו - הבנק נמצא בימים אלה בעיצומו של מהלך להשתלטות על בנק איגוד - עסקה שכשתושלם תכריח את הבנק להשקיע משאבים ותשומת לב ניהולית רבים למיצוי מיטבי של ההליך.

בתוך הבית במזרחי טפחות יש שורה של מנהלים בולטים ומנוסים שעשויים להחליף את פרשר. בין היתר, למשל, משה לארי, ראש החטיבה הפיננסית והפרויקטור לעניין מיזוג אגוד לתוך מזרחי טפחות, או אופיר מורד, מנהל החטיבה העסקית. עם זאת, סביר שייבחנו גם מועמדים מבחוץ. המהלכים לאיתור מנכ"לים בפועלים, בלאומי ובדיסקונט הסתיימו עם מינוי אחד מבחוץ ושניים מתוך הבנקים שחיפשו.

בנק מזרחי טפחות  נסחר לפי שווי של 22.3 מיליארד שקל. לאחר ההודעה של פרשר, נרשמה ירידה במניה שהגיעה לסדר גודל של כ-1.5%. המגמה השלילית במניות מזרחי טפחות נרשמה עוד קודם לדיווח לבורסה, למרות פתיחת יום מסחר חיובית, והיא קרתה מול מגמה חיובית במניות המתחרים: פועלים  מטפסת 1.3%, דיסקונט  מוסיפה 1.2%, לאומי  עולה ב-1% ומניית בינלאומי  עולה בכ-1% גם היא.