תרופה למניה החבוטה? אנלייבקס מפתחת תרופה שעשויה לטענתה לסייע לחולי קורונה

החברה הישראלית מפתחת את התרופה Allocetra לחולים עם קריסת מערכות הקשורה לספסיס - בדומה לקורונה • הודיעה היום כי החלה בתוכנית להגדלת תפוקת הייצור, ייתכן שעל בסיס אינדיקציות מהגורמים המטפלים בקורונה בישראל כי יהיה ביקוש לטיפול שהיא מפתחת

שי נוביק, יו"ר אנלייבקס / צילום: תמר מצפי
שי נוביק, יו"ר אנלייבקס / צילום: תמר מצפי

טיפול לקורונה עדיין אין, וגם לא חיסון מפני המחלה שמתפשטת במהירות ברחבי העולם, אבל לחברה ישראלית אחת יש תרופה בפיתוח שעשויה לסייע לטענתה בטיפול בחולי קורונה במצבים מסוימים. מדובר בחברת אנלייבקס תרפיוטיקס  , המפתחת את התרופה Allocetra. התרופה נחקרת כטיפול בחולים עם קריסת מערכות הקשורה לספסיס - תסמונת פתולוגיה קטלנית, בדומה לקורונה.

היום הודיעה החברה כי החלה בתוכנית להגדיל את תפוקת הייצור של Allocetra, כהכנה לבקשות פוטנציאליות לטיפול בחולי קורונה אשר אושפזו ואובחנו במצב של חוסר תפקוד איברים ו/או קריסת מערכות. החברה ציינה שהתוכנית להגדיל את התפוקה מגיעה בעקבות מקרה מאומת ראשון של קורונה (COVID-19) בישראל, ומכאן שניתן אולי להעריך שלחברה יש אינדיקציות מהגורמים המטפלים כי יהיה ביקוש לטיפול שהיא מפתחת.

לפי הדיווח של אנלייבקס, במקרה של ספסיס, מדובר בגורם התמותה השלישי בארה"ב, כשאחד מכל שלושה חולים שמתים בבתי החולים בארה"ב - מת מספסיס. בחברה מציינים כי קריסת מערכות בספסיס, כמו גם בקורונה, נחשבת כתוצאה מתגובת יתר של המערכת החיסונית ("סופה ציטוקינית" בגוף האדם כלפי זיהום, וירוס או בקטריה). החברה הציגה לפני מספר חודשים תוצאות ביניים חיוביות בתרופה.

מוזגה לשלד ביובלאסט ונסחרת בת"א מהקיץ שעבר

אנלייבקס נסחרת ברשימה המשנית של בורסת נאסד"ק ובבורסה בתל אביב, ושווי השוק שלה הוא 96 מיליון דולר, כ-344 מיליון שקל. החברה נולדה בבית החולים הדסה והייתה חלק מחברת הדסית ביו  הבורסאית. שי נוביק, לשעבר נשיא חברת התרופות פרולור שנרכשה על-ידי אופקו  , זיהה בה הזדמנות וגייס קבוצת משקיעים לחברה. כיום נוביק הוא יו"ר החברה ומחזיק ב-6.9% ממניותיה, כאשר הדסית מחזיקה ב-17.4%.

בשנה שעברה אנלייבקס הפכה לחברה ציבורית כשמוזגה לשלד הבורסאי ביובלאסט בארה"ב. ביולי היא הצטרפה למסחר גם בת"א, ולאחר שעלתה בספטמבר 2019 לשיא ששיקף לה שווי של 1.4 מיליארד שקל,  קרסה המניה ב-77%. בראיון ל-G בדצמבר האחרון נוביק התייחס לכך כשאמר "זה מתחיל בזה שכל מיני אנליסטים כותבים כתבות. קשה לי לקבל את העובדה שאדם עושה אנליזה גם על חברת חיפושי גז ונפט, גם על סלקום וגם על חברת ביוטק. ואז יש משקיעים מתוחכמים שנכנסים לכל מיני פוזיציות שורט. עברנו את זה גם בפרולור. השורטיסטים הורידו אז את החברה לשווי של 27 מיליון דולר, וארבע שנים לאחר מכן מכרנו אותה בחצי מיליארד דולר".

באותו ראיון התייחס נוביק לתוצאות הביניים החיוביות בניסוי בתרופה Allocetra - שישה חולים עם ספסיס חמור בבית החולים הדסה הגיבו יפה לטיפול, והתוצאות הושוו ל-37 חולים דומים שלא קיבלו טיפול, כשאצל המטופלים לא חלה החמרה בהידרדרות לעומת ההידרדרות אצל אלה שלא טופלו - ואמר כי "זה לא תקף סטטיסטית, אבל זה מריח כמו פוטנציאל".

לאחר פרסום ההודעה היום, מניית אנלייבקס הגיבה בעלייה של 3.4%. למעשה, אחרי ששורה ארוכה של חברות ציבוריות דיווחו בתקופה האחרונה על השפעת הקורונה עליהן, אנלייבקס היא הראשונה שמהדיווח שלה עולה פוטנציאל להשפעה חיובית של המחלה עליה.