בורסות עולם | סיקור שוטף

העיתוי של טראמפ: הכריז על מצב חירום ושלח את וול סטריט לראלי החזק ביותר מאז 2008

המדדים זינקו בסיום ביותר מ-9% • באירופה נרשם השבוע הגרוע ביותר מאוקטובר 2008 • גם הזהב והנפט בשבוע הגרוע ביותר מאז 2008 • ההכרזה של טראמפ תשחרר 50 מיליארד דולר לסיוע למלחמה בקורונה • שר האוצר מנוצ'ין: "המכירות הנוכחיות הן לטווח קצר - זו הזדמנות קנייה"

סוחר בבורסת וול סטריט על רקע הירידות / צילום: Associated Press
סוחר בבורסת וול סטריט על רקע הירידות / צילום: Associated Press

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

22:00

יום מסחר תנודתי בוול סטריט ננעל בעליות חדות במדדים המובילים, והם רשמו את הראלי היומי הגדול ביותר  מאז 2008. המדדים פתחו את היום בנסיקה שהגיעה ליותר מ-6%, אך בהמשך התנהל המסחר בעליות של 3%-2%. לקראת סיום המסחר הודיע הנשיא טראמפ על הכרזת מצב חירום לאומי בארה"ב במטרה לשחרר כספי סיוע להתמודדות עם נגיף הקורונה.

שלושת המדדים המובילים - הדאו ג'ונס, S&P 500 והנאסד"ק - ננעלו בזינוק של כ-9.3%. שלושת המדדים רשמו ירידות שבועיות חדות.   

טראמפ אמר כי הוא צופה ש-1.4 מיליון ערכות לבדיקת קורונה יהיו זמינות בתוך שבוע, ו-5 מיליון ערכות בדיקה בסך הכול בתוך ארבעה שבועות. הוא אמר כי הוא בספק אם המדינה "תזדקק אי פעם ל-5 מיליון ערכות". לדבריו תהיה אפשרות לאנשים להישאר במכונית בזמן הבדיקה.

הזהב צנח היום יותר מ-4% ורשם את השבוע הגרוע ביותר מאז 2008.

21:35

הנשיא דונלד טראמפ הכריז על מצב חירום לאומי. ההכרזה תאפשר שחרור משאבים פיננסיים בהיקף 50 מיליארד דולר לסיוע לאמריקאים שנפגעו מהתפרצות הקורונה. טראמפ מסר את ההודעה בבית הלבן במסיבת עיתונאים כשמתלווה אליו סגן הנשיא, מייק פנס, שמוביל את כוח המשימה למאבק בווירוס.

בעקבות הודעת טראמפ מתחזקות העליות במדדים בוול סטריט והם מזנקים ביותר מ-5%.

   

19:40

המדדים בוול סטריט מטפסים עד 4.5%. 

מחיר הזהב צונח ביותר מ-4%, ורושם יום רביעי ברציפות של ירידות בדרך לירידה שבועית של כ-8% - החדה ביותר מאז ספטמבר 2011.

חברת דיסני  הודיעה כי תעצור את כל הפקות הסרטים על רקע התפשטות הקורונה. חברת אפל  הודיעה כי תקיים את כנס המפתחים העולמי כאירוע מקוון ביוני השנה, מבלי לציין את  התאריכים הספציפיים.

מניות דלתא איירליינס  עולות בחדות לאחר שהחברה הודיע כי היא חותכת את תנועת הנוסעים בהיקף של 40% בחודשים הקרובים, מבטלת טיסות לאירופה ונוקטת צעדים נוספים.  

מדד אמון הצרכנים בארה"ב לא משקף בינתיים את הפאניקה של השווקים. המדד של אוניברסיטת מישיגן הצביע על ירידה במרץ ל-95.9 נקודות, לעומת 101 בפברואר. תחזיות הכלכלנים עמדו על 95 נקודות.

מדינת ניו יורק היא המדינה עם מקרי הקורונה הרבים ביותר בארה"ב לאחר שמספר המקרים החדשים זינק ב-30% הלילה ל-421, כך מסר מושל ניו יורק אנדרו קומו. 

18:50

בורסות אירופה ננעלו בעליות אולם רשמו נפילות שבועיות חדות. מדד סטוקס 600 ננעל בעלייה של כמעט 1%, אולם רשם ירידה שבועית של 18.7%, הגרועה ביותר מאז אוקטובר 2008, לאחר שצלל אתמול ב-11%, בנפילה היומית החדה ביותר שלו אי פעם. השווקים הגיבו להודעת טראמפ על עצירת הטיסות מאירופה לארה"ב ולהחלטת הבנק האירופי המרכזי שלא להוריד את הריבית.   

18:15

לפי דיווחים בארה"ב, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מתכנן להכריז על מצב חירום לאומי הערב על רקע התפרצות וירוס הקורונה, במטרה להפעיל את חוק סטפורד להקלה שעת חירום כדי לפתוח פתח לסיוע פדרלי גדול יותר למדינות ולרשויות מקומיות בארה"ב.

טראמפ מצוי תחת לחץ גובר לפעול בזמן שמושלים וראשי ערים ברחבי ארה"ב מאיצים פעולות למתן את ההתפשטות, סוגרים בתי ספר ומבטלים אירועים ציבוריים. הנשיא יקיים מסיבת עיתונאים הערב ב-21:00 (שעון ישראל).

17:40

הראלי בשווקים מתמתן מעט והמדדים המובילים באירופה ובניו יורק רושמים עליות של 2.5%. המשקיעים אופטימיים לקראת אפשרות של תמריץ פיסקאלי מצד הממשל האמריקאי ואחרים ברחבי העולם. 

הנשיא טראמפ הודיע כי יקיים הערב מסיבת עיתונאים, ובה ידבר על וירוס הקורונה. על פי הדיווחים הבית הלבן והדמוקרטים בדרך להסכם על הסיוע למאבק בנגיף. שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין אמר כי טראמפ מעוניין בצעדים נוספים לרבות תמריץ פיסקאלי גדול כדי להילחם בנזק לכלכלה.

הפדרל ריזרב הודיע על התחלת רכישות אג"ח ארה"ב בכל תקופות הפדיון במאמץ לסייע למערכת הפיננסית. הבנק הודיע כי הוא מאיץ היום רכישות שעליהן הודיע אתמול. הצעד בא בעקבות דרישה מהשווקים שהפד יפעל מיידית להרגעת התנודתיות העצומה בשוק האג"ח, שהתשואות בו צוללות לשפל היסטורי על רקע חששות גואים בנוגע לנזילות. 

לאחר הודעת הפד זינקו התשואות על האג"ח לטווח ארוך, אך העליות במניות פחתו.   

16:45

נמשכות עליות השערים החדות בוול סטריט והמדדים המובילים מטפסים ב-4%-3.5%, ומתאוששים מהיום הגרוע ביותר מאז 1987 שנרשם אתמול.

הדאו ג'ונס מתחזק בכ-3.5% או 800 נקודות, לאחר שהגיע בשלב מסוים לעליות של יותר מ-1,300 נקודות, בקצב שהיה מביא אותו לעלייה היומית החדה ביותר שלו מאז מרץ 2009.

זינוקים חדים נרשמים במניות חברות התעופה, בהובלת דלתא איירליינס  ויונייטד איירליינס . עליות חדות גם המניות אמריקן  וג'ט בלו איירווייס .

באירופה נחלשו מעט הירידות. מדד סטוקס 600 מטפס בכ-4.7% בגרמניה ובלונדון נרשמות עליות של יותר מ-4% בצרפת 5.5% ומילאנו נוסקת יותר מ-12%.

בגרמניה התחייבה הממשלה להוציא כל סכום שיידרש לתמוך בכלכלה. הבנק המרכזי של יפן הזרים 500 מיליארד ין בתגובה לנפילות בשווקים. בנורבגיה חתך הבנק המרכזי את הריבית ב-0.5% ובבנק של קוריאה מתנהלים דיונים על אפשרות לקיצוץ חירום בריבית. 

נשיא צרפת עמנואל מקרון פנה למנהיגי העולם בקריאה להיאבק יחד בקורונה. בצרפת ישנם 2,284 מקרים של הנגיף, במקום השני באירופה לאחר איטליה, שבה הודבקו יותר מ-12 אלף. מקרון אמר כי צרפת סוגרת מיום שני את כל בתי הספר והאוניברסיטאות ומקדמת מימון סיוע לעסקים. גם בבלגיה ייסגרו כל בתי הספר החל מיום שני.  

15:30

המסחר בוול סטריט נפתח בעליות חדות. מדד דאו ג'ונס קפץ יותר מ-6% ב-1,300 נקודות, ונסחר כעת בעליות של כ-5%, בדומה למדדי נאסד"ק ו-S&P 500. 

שר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין אמר היום כי כי מכירת החיסול הנוכחית בשוק תהיה קצרה, כך שנראה שנוצרה הזדמנות השקעה מפתה לרכוש מניות בדיסקאונט. "זה יכול לקחת כמה חודשים, והכלכלה תהיה חזקה מתמיד", אמר. "אני מביט לאחור על אנשים שקנו מניות אחרי ההתרסקות של 1987, או אחרי המשבר הפיננסי. עבור משקיעים לטווח ארוך, זו הזדמנות השקעה נהדרת".

השווקים מקבלי דחיפה גם אחרי שיו"רית בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה כי המחוקקים והבית הלבן קרובים להסכם על הקלה כלכלית על רקע התפרצות הקורונה. "פתרנו את רוב המחלוקות", אמרה.

שר האוצר מנוצ'ין אמר כי הבית הלבן והקונגרס מתקרבים להסכם. 

הנשיא טראמפ צייץ היום: "אם אתה רוצה להעביר כסף לידי האנשים במהירות וביעילות, תן להם את מלוא הכסף שהרוויחו, אשר קיצוץ במס על משכורות עד סוף השנה, 31 בדצמבר". 

15:00

החוזים העתידיים על המניות בארה"ב מזנקים ביום תנודתי, בעוד וול סטריט מנסה לפצות על חלק מההפסדים החדים שרשמה אתמול - הגרועים ביותר מאז ההתרסקות של "יום שני השחור" ב-1987.

החוזים על מדד S&P 500 זינקו יותר מ-5% והגיעו לרמת "הגבול העליון". רמה זו פועלת כמחסום מפני קניות נוספות עד תחילת המסחר הרגיל. מדד דאו ג'ונס מצביע על זינוק של 1,000 נקודות בפתיחה והנאסד"ק מזנק אף הוא בשיעור חד. 

מניית אפל מזנקת בטרום מסחר לאחר שאנליסט בווחלס פארגו עדכן את ההמלצה על מניית ענקית הטכנולוגיה ל"משקל יתר".

14:35

העליות באירופה ממשיכות: הפוטסי ב-8.8%, הדאקס ב-9.1%, הקאק ב-9.6%. מדריד ומילאנו קופצות ב-12% ו-18%. 

גם החוזים העתידיים באמריקה עולים ביותר מ-5%. 

13:20

ראלי באירופה: הפוטסי, קאק והדאקס כולם עולים ביותר מ-6%. בורסות איטליה עולות ב-14%, ספרד ב-10%. 

11:40

העליות באירופה מתמתנות: לאחר הקפיצה בתחילת המסחר, הפוטסי כרגע עולה ב-3.2%, הקאק ב-2.6%, הדאקס ב-2.4%. מדריד ומילאנו עולים בכ-5%. את העליות בצרפת מובילה פיג'ו עם עלייה של 5%. 

10:10

בורסות אירופה מתאוששות: הפוטסי קופץ ב-6.6%, הדאקס ב-3.6%, והקאק ב-4%. המגמה הירוקה נוכחת בכל אירופה: הבורסות באיטליה ומדריד עולות בכ-6%.

העלייה מתרחשת לאחר שאתמול הבורסות האירופאיות התרסקו ביותר מ-10%. 

מדד ניקיי נסגר בירידה של 6%. מדדי שנחאי, שנזן והונג קונג נסגרו ב-1.2%, 1%, ו-1.3%, בהתאמה. 

08:10

הירידות באסיה מחריפות: הניקיי צולל ל-6%, הונג קונג יורד ב-3%, שנחאי ב-1.67%. בורסות דרום קוראיה יורדות ב-3.2%.

07:33

מגפת הקורונה ממשיכה להפיל את הבורסות באסיה: הניקיי יורד ביותר מ-4%, הונג קונג יורד ב-1.9% ושנזן שנחאי יורדים בכ-1%. 

בהודו הפסיקו את המסחר לאחר ירידות של יותר מ-10%, כאשר צעד דומה גם ננקט בבורסה של תאילנד. לאחר הפתיחה מחדש, מדד ה-Nifty 50 יורד בכ-0.5%. 

בורסות אוסטרליה הראו התאוששות ועלו ב-4.42% לאחר יומיים של מפולות ששמו אותם בטריטוריה דובית. 

מניות חברות התעופה ממשיכות לקרוס: מניות חברות התעופה של יפן, אוסטרליה ודרום קוריאה צוללות בכ-10%, חלקן אף יותר. 

הירידות באות לאחר עוד יום שבו העולם הגיב למגפת הקורונה: ניו יורק הכריזה על מצב חירום לאחר קפיצה במספר הנדבקים וסגרה את כל האולמות הגדולים והתאטראות; באיטליה מתו עוד 189 אנשים כתוצאה מהמגפה; גרמניה ראתה זינוק של עוד 779 חולים; צרפת סגרה את כל בתי הספר.   

הדולר ממשיך להתחזק ועולה ל-3.66 שקל. 

אמש בורסות וול סטריט ננעלו בירידות חדות בעוד מפלס הפחד זינק לרמות שלא נראו מאז הסאבפריים. מניית בואינג לבדה גרעה 1,975 נקודות ממדד דאו ג'ונס שצלל ב-10% ובכך רשם את היום הגרוע ביותר מאז מרץ 1987.

מדד הנאסד"ק צלל ב-9.4% ומדד S&P 500 נפל ב-9.9%. בכך הצטרפו שני מדדי המניות לדאו ג'ונס בכך שהשלימו נפילה של 20% מהשיא, ומה שמסמן את סופו של השוק השורי הארוך בהיסטוריה.