"עסקים כרגיל": בחלק מחברות ההייטק והמסעדות לא מרגישים את הקורונה

חברות הייטק רבות עומדות בחזית המעבר לעבודה מהבית בצל משבר הקורונה • לפי דיווחים ברשתות החברתיות ולפי עובדים בחברות הייטק, בחלק לא מבוטל מהחברות יש אווירה של שגרה ללא שינוי בנהלים • זאת, לכאורה בניגוד להוראות הכוללות סגירת מסעדות ומקומות בילוי מלבד לצורך משלוחים

שגרת חיים בהרצליה פיתוח, לאחר ההנחיות המחמירות בנוגע לקורונה / צילום: זוהר לבקוביץ'
שגרת חיים בהרצליה פיתוח, לאחר ההנחיות המחמירות בנוגע לקורונה / צילום: זוהר לבקוביץ'

"מתבייש בנו. חזרתי עכשיו מהצפון למרכז, בדרך הביתה נכנסתי לאזור התעשייה של הרצליה פיתוח. רק בשביל לראות. על הדרך. מרגיש שם כמו במסיבה. הכל מלא. אין מקום חניה פנוי. ערמות של הייטקיסטים מחוייכים הולכים צמודים לארוחת הצהריים הרגילה שלהם, כאילו כלום. כאילו אין קורונה", כתב היום (א') היזם זוהר לבקוביץ' בחשבון הפייסבוק שלו. "מצטער, אבל די נגעל מחוסר האכפתיות של יותר מדי בתעשיה לנו. מנהלי הייטק, אם יש בכם אפילו גרם אחד של מנהיגות, זה הזמן להפעיל אותו. לכו הביתה. שלחו את העובדים שלכם הביתה. עכשיו", כתב.

חברות הייטק רבות עומדות בחזית המעבר לעבודה מהבית בצל משבר הקורונה, אם במתן כלים לעבודה מרחוק, ואם במעבר לעבודה מרחוק בעצמן. עם זאת, לפי דיווחים ברשתות החברתיות ולפי עובדים בחברות הייטק, בחלק לא מבוטל מהחברות ישנה אווירה של "עסקים כרגיל". לבקוביץ', יזם מנוסה, מדווח על עומסים בכבישים, וכמויות גדולות של כלי רכב ואנשים ברחובות איזור ההייטק של הרצליה. זאת, לכאורה בניגוד להוראות משרד הבריאות וראש הממשלה, הכוללות סגירת מסעדות ומקומות בילוי מלבד לצורך משלוחים, איסור על התקהלות של יותר מעשרה אנשים ושמירה על מרחק של שני מטר.

"הכול כרגיל. המסעדות עושות משלוחים ואין ישיבה בפנים, אבל הוציאו כיסאות החוצה וכולם יושבים ואוכלים צהריים. אין מקום חנייה אחד, יש פקק כרגיל. יש חברות שאני מעריך מאוד ועושות הכול הכי נכון שאפשר, אבל יש חברות אחרות שזורקים בהן, כי העובדים שלהם צעירים, והם אומרים שלהם לא יקרה כלום", הוא אומר ל"גלובס". "חברות גדולות לקחו את זה יותר ברצינות אבל בהרבה מהסטארט-אפים שאני מכיר - עסקים כרגיל".

גם ברמת החייל, נראה שבהייטק עסקים כרגיל, למרות שחולה מס' 40 שהה במסעדת גוטה ברמת החייל. כמו בהרצליה, גם שם המסעדות פתוחות ומלאות בעובדי הייטק, זאת לדברי יחיאל אטיאס, מנכ"ל Hexa, שמשרדיה ממוקמים ברמת החייל. "פשוט הזוי. אחד מהחברה התנדב לאסוף ציוד מהמשרד וראה מה הולך שם - כאילו יום רגיל", סיפר. "אנחנו חברה בשלב מוקדם עם משאבים מוגבלים שעושה מאמצים אמיתיים לשמור על הצוות שלנו ועל הציבור, וזה פשוט מתסכל לראות את חוסר האכפתיות של חלק מהחברות".

"במשרד של בעלי הם חמישים עובדים וכולם הגיעו היום לעבודה", אומרת לנו עובדת הייטק שהיא ובעלה עובדים בחברות בהרצליה פיתוח. עם זאת, לדבריה, ניכר כי הנוכחות ברחובות פחותה מאשר בימים רגילים, ומרבית המסעדות פועלות לפי ההנחיות ומאפשרות רק משלוחים ואיסוף עצמי. "רוב האנשים לוקחים את זה מאוד ברצינות, אבל יש מקומות שעוד היה אפשר לשבת עם האוכל, ואתה אומר לעצמך מה הם לא קראו עיתון? לא ראו חדשות? זה לא מוחלט ויש חריגות, אבל הרוב המכריע לוקח את זה מאוד ברצינות, גם כי דואגים להורים המבוגרים ואף אחד לא רוצה להביא הביתה שום דבר", אומר דורון מאיירסדורף, מנכ"ל חברת סטורדוט שמשרדיה בהרצליה.

המשך השגרה בהרצליה ורמת החייל, לפחות בחלק מהחברות, מגיע לאחר הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש, על המשך החמרת ההגבלות בשל התפשטות נגיף הקורונה. על-פי ההנחיות המעודכנות לציבור של משרד הבריאות מאמש ייסגרו קניונים, מסעדות, מועדונים, בתי קולנוע, ברים, אולמות אירועים, בריכות שחיה, חדרי כושר וקאנטרים, מוסדות החינוך, בתי מרחץ וספא, פארקי שעשועים ועוד. במשרדים ישנה הנחייה לעבוד מהבית ככל הניתן, ולשמור על מרחק של שני מטר בין עובד לעובד. בנוסף, נאסר על הימצאות של יותר מ-10 אנשים בחלל אחד.