מבצע פרו: מי באמת מימן את הטסת הישראלים שנתקעו במדינה

אל על מודיעה על הוצאת רכבת אווירית מיוחדת לחילוץ ישראלים השוהים בלימה אבל מי אחראי ל-3 הטיסות הראשונות • וגם: דן זיצ'ק מונה למנכ"ל חברת הלווינים חלל תקשורת • החברה מתחום האירועים שמציעה מחשבים לתלמידים הזקוקים להם ללמידה מהבית • השיחה

ישראל כץ. הסודות שנשארו בלימה / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כץ. הסודות שנשארו בלימה / צילום: אמיל סלמן-הארץ

אל על הודיעה על הוצאת רכבת אווירית מיוחדת לחילוץ ישראלים השוהים בלימה, פרו, היערכות שתכלול מטוס רביעי שהתווסף לשלושה שכבר ימריאו. לפי אל על במהלך תהליך הרישום לטיסות בחדר המצב של משרד החוץ, התברר כי מספר הישראלים בפרו מתקרב לאלף איש ולכן נדרש להוציא מטוס נוסף. ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה על התגייסות מיידית להוצאת מטוס נוסף, מתוך כוונה להביא את כלל המטיילים הישראלים הביתה וחברת אל על נערכת בשעה זו לאתגר. גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על: "בשעת משבר או חירום, אל על פועלת ועושה כל שביכולתה על מנת להיחלץ לעזרה בכל נקודה על הגלובוס ולהבטיח שישראל לא תהפוך לאי במצור ולשמר את הקשר האווירי של ישראל וממנה פתוח ככל שניתן", אוסישקין מנה את השותפים למבצע ש"בלעדיהם לא ניתן היה להוציא את הטיסות אל הפועל: שופרסל , בנק דיסקונט, בנק לאומי, הבנק הבינלאומי, כ.א.ל, שטראוס, עמותת ציונות 2000, מלאנוקס, וויקס, Liveu, בזן, זוקו שילובים נציגת קטרפילר, ליימן שליסל, מקאן, מקדונלדס, הראל, מסעדת דקא, צים, פז, מדינול, גוגל, פייסבוק קונה נגל וכן תרומות אישיות של מר ברוך איבצ'ר, אריק בן דוד ומר קריאף סובר פטריק." הטיסה תהיה הארוכה ביותר בתולדות אל על כשהיא תימשך 16-17 שעות

רכבת אווירית תמריא הלילה מתל אביב בטיסה ישירה ללימה פרו בכדי לחלץ את הישראלים שתקועים במדינה שנכנסת להסגר. כפי שפורסם ב"גלובס" את שלושת המטוסים הראשונים מימנה אל על ואנשי עסקים פרטיים כאשר כל מטוס מתומחר בכ-350 אלף דולר לטיסה שנמשכת 17 שעות. הישראלים שיעלו על הטיסה יטוסו חזרה לישראל בחינם. אלא ששלוש המטוסים לא הספיקו בקיבולת שלהם להחיל את כל הישראלים שתקועים בפרו ולכן בסיוע משרד החוץ ובמימון המדינה ייצא מטוס רביעי ללימה פרו במבצע השבת הישראלים הביתה.

מי מימן את שלושת הטיסות הראשונות שיצאו

אתמול פורסמה הודעה לתקשורת מטעמו של שר החוץ ישראל כ"ץ, ממנה אפשר היה להבין שהמדינה מימנה את מבצע השבת הישראלים התקועים בפרו. "בפעילות שקיימתי מול חברת אל על גויסו המשאבים המתאימים וסוכם על הוצאת מטוס ראשון על ידי החברה בטיסה מיוחדת לפרו להבאתם ארצה של הצעירים הישראלים השוהים שם לפני כניסת הסגר לתוקפו... במסגרת המבצע יובאו הצעירים ארצה חינם וללא תשלום", אמר כ"ץ, וציין כי זה "יישום עיקרון הערבות ההדדית בו דוגלת מדינת ישראל בשעות חירום לאומי. אני מודה לחברת אל על על ההירתמות לבקשתי ולמבצע הלאומי". 

מאחורי האמירה המרגשת מסתתר מבצע גיוס מאנשי עסקים שמעדיפים דווקא להישאר מאחורי הקלעים ולא לקבל את הקרדיט בעצמם. כל טיסה מיוחדת כזו שאורכה 17 שעות ליעד שאל על לא טסה אליו, עם צוות כפול, מתומחרת בכ-350 אלף דולר. אל על מימנה 50 אלף דולר ואת השאר גייסו מנהליה בפנייה ישירה לגיוס תרומה של 50 אלף דולר מכל אחד ממאנשי העסקים שמלקוחותיה. בשלב זה הושג כסף לשתי טיסות וחצי, במטרה להגיע לשלוש טיסות. אז למי תודה ולמי ברכה? משרד החוץ אכן עסק בתיאום האישורים ורישום האזרחים ולפניית "גלובס" לשאלה מדוע לא דווח כי מקורות המימון "למבצע הלאומי" הם פרטיים ולא בחסות המדינה, השיב כי "לא נתייחס מעבר להודעה שלנו בנושא".

מצנח הזהב:  דן זיצ'ק מונה למנכ"ל חברת הלווינים חלל תקשורת

דן זיצ'ק מונה למנכ"ל חברת הלווינים חלל תקשורת. עם כניסתו לתפקיד, ב-1 באפריל, ישוב יצחק שניברג, ששימש כממלא מקום המנכ"ל מאז פרישתו של דוד פולק, לכהן כמשנה למנכ"ל החברה. זיצ'ק מכהן משנת 2012 כמנכ"ל סאטקום מערכות. בעברו הוא כיהן כסמנכ"ל בזק בינלאומי, כסמנכ"ל בכיר לכלכלה ותקציב במשרד התקשורת ומרכז תחום החקלאות באגף התקציבים במשרד האוצר. את זיצ'ק יחליף בסאטקום מערכות אסף רוזנהק, שמונה גם למנכ"ל החברה הבת גילת טלקום. עמי ברלב, יו"ר סאטקום, יחזק את מעורבותו וישמש כיו"ר פעיל.

פרטיק ראג' שארמה, מי שעמד עד לאחרונה בראש המשרד של צ'ק פוינט במערב הודו, מונה למנהל פעילותה של חברת הסייבר הישראלית גארדיקור בהודו. גארדיקור פיתחה טכנולוגיית אבטחת מידע למרכזי מחשוב וחוות שרתים המאפשרת זיהוי של מתקפות סייבר בזמן אמת ומניעתן. היא הוקמה על ידי דרור סלעי, פבל גורביץ', ואריאל צייטלין וגייסה עד כה 110 מיליון דולר ממשקיעים.

חדשות טובות: חברת "הקול" הפעילה בתחום האירועים, מציעה לתלמידים הזקוקים לכך, מחשבים ניידים ממחסני החברה

עם ביטולם של הכנסים והמופעים, חברת "הקול" הפעילה בתחום האירועים, מציעה לתלמידים הזקוקים לכך, מחשבים ניידים ממחסני החברה, להשאלה במהלך התקופה הקרובה בה אין להם שימוש אחר.

טיפ תחת משבר: לתרגל דמיון מודרך

נעם סמל, מנכ"ל התיאטרון הלאומי הבימה: "קודם כל חשוב לשמור על אופטימיות; לנסות ולהעסיק את עצמך כמה שיותר בדברים מסיחי דעת. במקביל אני ממליץ שלא לבהות יותר מידי בחדשות, ולעקוב באמצעות אשנבים מרוככים אחרי התפתחות המגיפה. אני אישית מאמץ בימים אלו דמיון מודרך - חשיבה על דברים חיוביים ואהבת הזולת, ולתכנן את מה שיחל החל מיולי אוגוסט. חלק מהשמירה על האופטימיות זה להמשיך לתכנן את המשך החזרה לשגרה ולהפנים שאנחנו עומדים לחיות במנטליות אחרת. הארץ עברה תוהו ובוהו, ולא דין ההתנהגות בארץ כדין של לפני פרוץ הקורונה. עברנו צונאמי חברתי, צונאמי פוליטי, צונאמי משפחתי. אנחנו רצים וגלי הצונאמי נמצאים בעקבותינו. אני מצפה לבאות בכיליון עיניים, כי התקופה הקשה תחלוף ונחזור למציאות".

נועם סמל / צילום: רפי דלויה
 נועם סמל / צילום: רפי דלויה