יום תנודתי בבורסה של תל אביב ננעל בירידות

קבוצת דלק התרסקה ב-40% • במהלך היום השוק עבר מירידה חדה לעלייה על רקע ההודעה של הפד שהביע מחויבות להמשיך בתוכנית רכישת הנכסים שלו • מחזור המסחר הסתכם בכ-2.6 מיליארד שקל

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

יום מסחר תנודתי בבורסה הסתיים היום (ב') בירידות שערים. במהלך היום השוק עבר מירידה חדה לעלייה על רקע ההודעה של הפד שהביע מחויבות להמשיך בתוכנית רכישת הנכסים שלו אולם בסיום סגרו מדדי המניות המובילים בירידות, במקביל למגמה השלילית בוול סטריט. 

בירידות חדות בלטו מניות קבוצת דלק, מזרחי טפחות , מבנה , עזריאלי , פתאל החזקות, אלוני חץ  ושיכון ובינוי.

מנגד, עליות בולטות נרשמו במניות הראל השקעות , נייר חדרה , דור אלון , אלוט, פלסאון ובזק 

16:00

המדדים המובילים בתל אביב נסחרים כעת בעליות של כ-0.5%, לאחר שרשמו היום ירידות חדות. זאת בעקבות הודעת הפד בארה"ב על חבילת תמריצים לשוק. מניית דלק ממשיכה לצלול ומאבדת 27% ובזן נחתכת בכ-11%. מן העבר השני בולטת בזק שמזנקת בכ-9%. רוב המדדים עברו לטריטוריה הירוקה, אך הנפט והגז מאבד 2.5% והבנקים מאבדים כ-0.7%.

14:14

מהפך בתל אביב. המסחר עבר לעליות על רקע ההודעה של הפד שהביע מחויבות להמשיך בתוכנית רכישת הנכסים שלו "בסכומים הדרושים לתמיכה בתפקוד חלק של השוק והעברה יעילה של המדיניות המוניטרית לתנאים פיננסיים רחבים יותר".

מדד ת"א 35 עבר לעליות של 2%, ת"א 90 מזנק ב-2.4%. בניו יורק החוזים העתידיים עברו מירידות של 4% הבוקר לעליות של 3%-4%.

14:00

המסחר בתל אביב מתנהל בירידות חדות בדומה למגמה השלילית בשוקי ההון בעולם. באירופה המדדים צונחים בכ-4% ובניו יורק החוזים העתידיים על המדדים המובילים מאותתים על ירידות בפתיחת המסחר. 

מדד ת"א 35 מאבד 2%, ת"א 90 יורד ב-0.9% ומדד הבנקים צונח בכ-4%. 

דלק מובילה את הירידות עם נפילה של 30% בצל דרישת הבנקים להעמיד את ההלוואות לפירעון מיידי.

אלוני חץ צונחת ב-7%, גב ים ב-6.4%, מניית בנק מזרחי טפחות צונחת בעוד 5.5%, עזריאלי צונחת בכ-4%, מניית שטראוס עולה בכ-2% כנגד המגמה, כך גם מניית קמהדע שמזנקת ב-6.7%. 

מחזור המסחר בשוק המניות בשעה זו מסתכם ב-1.23 מיליארד שקל.

11:20

"הצעדים שנעשו עד עכשיו יחסית לעומק המשבר הם פשוט אכזבה. עד עכשיו שמענו על הלוואות לסקטור העסקי בערבות מדינה - למה שהסקטור העסקי ייקח הלוואות כשהוא בדרך לפשיטת רגל", כך אמר הבוקר יונתן כץ כלכלן בכיר בלידר שוקי הון בשיחה עם גלובס.

10:55

בשוק המט"ח ממשיך השקל לאבד גובה מול הדולר והאירו. 

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון, אומר הבוקר כי "ההיחלשות בשער השקל מול הדולר שנרשמת הבוקר, בשיעור משמעותי של כ-2% ולסביבה של 3.7 שקלים לדולר, היא מהלך תיקון להתחזקותו המשמעותית בשבוע שעבר. מאז יום חמישי ועד היום בבוקר השקל היה מלך המטבעות, והתחזק מול כל המטבעות בעולם. זאת, לאחר שבנק ישראל הגיב למחנק הנזילות הדולרית שנוצר בשוק וביצע בשבוע שעבר מהלך הזרמת נזילות דולרית לשוק. צעד זה הוביל למהלך התחזקות דרמטי מ-3.9 שקלם ל-3.6 שקלים ביום שישי.

"התנועה לכיוון ה-3.6 שקלים נראתה לנו כמהלך יתר של השקל, בהתחשב בתנאי השוק, בתנאי הכלכלות, האי-ודאות סביב הנגיף והתנודתיות הגבוהה בשוקי המניות הגלובליים. זאת מפני שהדולר נתפס בעתות משבר כמטבע מקלט והשקל מגיב מולו בחולשה, בקורלציה לשאר המטבעות בעולם. חשוב לציין כי למרות הפיחות הבוקר השקל ממשיך להיות חזק מול הסל. לראיה, מול האירו, השקל נסחר בשער של 3.94 שקלים, נמוך משמעותית מ-4.2 שקלים שבהם נסחר לפני ימים בודדים. גם מול הליש"ט השקל שומר על ערכו הבוקר סביב שער 4.29 שקלים לליש"ט.

לדברי לוי, "התנודות החריפות בשווקים השונים נובעת בראש ובראש מנזילות נמוכה יותר בהם, ובין היתר בשוק המט"ח. ניכר כי האי-ודאות גבוהה והפעולות הפיסקאליות והמוניטריות של בנקים מרכזיים וממשלות מייצרות תנאי שוק דינמיים, שהשווקים מגיבים אליהם בחדות".

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מתייחס הבוקר בסקירת הנפט השבועית למחירי הנפט ומעריך כי "בטווח הקרוב, בהנחה שהווירוס עדיין לא ייבלם במהלך השבועות הקרובים, ובהנחה שערב הסעודית אכן תציף את שוק הנפט כפי שהיא מתריעה, מחירי הנפט צפויים להישאר בטווח של 30-20 דולרים לחבית ברנט. ייתכן שבאופן זמני מחיר חבית נפט מסוג ברנט אף יירד מתחת ל-20 דולרים".

10:30

הדולר מזנק היום במסחר במט"ח בכ-3% מול השקל והאירו מתחזק בכ-2% מול המטבע הישראלי. הדולר נסחר כעת ברמה של כ-3.697 שקלים והמטבע האירופי בכ-3.9571 שקלים.

במסחר במניות מתקרבות הירידות במדדים המובילים לכ-3%. מדד הנפט והגז מוביל את המגמה השלילית ונחתך בכ-6%. מניית דלק מאבדת 40%. דלק קידוחים צוללת בכ-8% ורציו מאבדת 5%.

מניית קמהדע בולטת נגד המגמה ומזנקת בכ-16%. נייר חדרה מטפסת בכ-5%. 

מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב קרא היום למדינה לצאת בתוכנית אגרסיבית שתזרים למשק עשרות מיליארדי שקלים.

מניית סלקום יורדת ב-3%. החברה דיווחה על הפסד של 107 מיליון שקל ב-2019.

מדד הבנקים ממשיך אף הוא את הצניחות מאתמול ומאבד כ-4% בהובלת מניית מזרחי טפחות שנופלת ב-5%. 

10:00 

הבורסה בת"א פתחה את המסחר בהמשך לצניחה מאתמול, והמדדים רושמים ירידות של כ-2%. נהיית קבוצת דלק מובילה את הירידות וקורסת ב-23%. 

06:00

יום המסחר השני לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בצל המשך הטלטלה בשווקים על רקע התפשטות נגיף הקורונה. הבוקר באסיה המדדים צונחים, בומביי צוללת ב-8%, הונג קונג ב-4%, החוזים העתידיים בניו יורק נופלים בכ-4%. אתמול בבורסה בתל אביב המדדים רשמו ירידות חדות, כאשר מדד הבנקים צלל ביותר מ-7%, ת"א 35 איבד 3.88% ומדד ת"א 90 ירד ב-4.1%. 

לדברי ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית של בנק פועלים: " הבריחה של המשקיעים מנכסים פיננסיים עוברת כאש בשדה קוצים מקבוצת הנכסים המסוכנים יותר עד לאלו שנחשבו עד לא מזמן כבטוחים. ירידות המחירים במניות, עברו לאיגרות החוב בדירוג נמוך, לאחר מכן בדירוג השקעה ועתה גם לאיגרות החוב הממשלתיות. הבנקים המרכזיים בעולם הגיבו באגרסיביות והפחיתו את הריביות. מדיניות הבנקים המרכזיים מתמקדת במתן מענה שני אלו יכולים להפוך את -לבעיות נזילות ולמניעה של מחנק אשראי האירוע הבריאותי למשבר כלכלי מתמשך".

ברקע לגל השלילי שממשיך ללוות את שוקי ההון בישראל ובעולם, המשקיעים ממשיכים לעקוב אחר צעדי הממשלות להתמודדות עם המשך התפשטותו של וירוס קורונה, ומנסים לכמת את ההשלכות השליליות של המצב על הכלכלה הגלובלית. על כך מוסיף בהר: "הממשלה תיאלץ להגדיל באופן ניכר את ההנפקות בכדי לממן את הגירעון. בנק ישראל החל לרכוש איגרות חוב של מדינת ישראל, אם כי רכישות אלו נועדו להתגבר על בעיות של נזילות בשווקים. רכישות אג"ח אלו אינן יכולות לשמש ככלי למימון הגירעון התקציבי, שכן זה נוגד את חוק אי -ההדפסה. הגדלה של הנפקות האוצר בשלב זה עשויה להביא לעלייה בתשואות, בעיקר בחלק הארוך של העקום".