מוורטהיים ואבי לוי עד פתאל: מי הצליח למכור מניות במאות מיליוני שקלים טרם המפולת

מכירת נתחים משמעותיים מהחזקותיהם של בעלי העניין שנעשתה במהלך השנה שעברה - בדרך כלל לגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור - מתבררת כצעד שנעשה בתזמון אידיאלי, רגע לפני ששווי המניות הנמכרות התכווץ בעשרות אחוזים

לנוכח הרמות הגבוהות בהן שייטו המדדים המובילים בבורסה בת"א עד לאחרונה, אין זה פלא כי גם 2019 התאפיינה כשנת פעילות אינטנסיבית של מכירת מניות על ידי בעלי עניין ושליטה, עם מימושים בהיקף מצרפי של יותר מ-5.5 מיליארד שקל. ניתן להניח כי  אף אחד מהמממשים הללו לא צפה קריסה כה מהירה בשווקים בעקבות "בהלת הקורונה" העולמית. 

בדיעבד, מכירת נתחים משמעותיים בהחזקותיהם של בעלי העניין שנעשתה במהלך השנה שעברה (כשבצד הרוכש עומדים בדרך כלל הגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור), מתבררת כצעד שנעשה בתזמון אידיאלי - רגע לפני ששווי המניות הנמכרות התכווץ בעשרות אחוזים. אגב, גם עם פתיחתה של השנה הנוכחית, ובעיקר בחודש פברואר, המשיכו בעלי עניין בחברות בבורסה בת"א לבצע עסקאות מכירה בהיקפים משמעותיים, מעשרות ועד מאות מיליוני שקלים כל אחד.

בראש המוכרים מתחילת 2019 ניצב דודי ורטהיים, שנאלץ להיפרד מהחזקותיו בחברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ , בשל החזקותיו בשליטה בבנק מזרחי-טפחות ובעקבות דרישות חוק הריכוזיות שאילצו אותו לבחור בין החזקותיו בתאגיד ריאלי ופיננסי. אילוץ זה הוביל את ורטהיים למכור את עיקר החזקותיו באלוני חץ בתמורה כוללת של יותר מ-1.1 מיליארד שקל, בשתי מנות במהלך 2019.

כיום, ברור כי ורטהיים "ברח בזמן", למרות הצער שהביע מיד לאחר שחדל להיות בעל עניין באלוני חץ. המכירות נעשו בחודש יוני, לפי מחיר מניה של כ-45 שקלים (בתמורה כוללת של כ-750 מיליון שקל), ובחודש נובמבר לפי מחיר מניה של 50 שקלים (בתמורה כוללת של כ-375 מיליון שקל) - מחירים הגבוהים בכ-30%-40% משוויה הנוכחי של מניית אלוני חץ, שרושמת צלילה של כ-40% מתחילת חודש מרץ.

שם נוסף שבלט בצמרת המוכרים בשנה שעברה הוא דוד פתאל, שחברת המלונאות שלו פתאל החזקות נמצאת בלב הסערה הנוכחית בשווקים - כאחת מהנפגעות המיידיות והגדולות מהתפשטות הווירוס הסיני המסתורי. בהתאם, מתחילת החודש השלימה מניית החברה קריסה של יותר מ-70% בערכה.

בשנה שעברה לעומת זאת, נהנתה מניית פתאל  החזקות מעליית ערכה, בהמשך לכיוון הכללי שהציגה מאז שהונפקה לפני כשנתיים, ופתאל, מייסד הרשת והמנהל אותה, ניצל את הכיוון החיובי בו נעה כדי לממש נתחים מהחזקותיו בתמורה כוללת של כ-550 מיליון שקל. במהלך 2019 ניצל פתאל את הרמות הגבוהות אליהן הגיעה המניה ומכר (יחד עם בת זוגו לשעבר, הדסה) כ-9% מהון החברה בשתי הזדמנויות שונות - בחודש מרץ לפני כשנה, לפי מחיר מניה של 400 שקל, ובדצמבר לפי מחיר מניה של 515 שקל - כשהמניה נשקה לשיא. כיום, כשמחיר המניה התרסק ל-100 שקל בלבד, עומד השווי של יתרת החזקותיהם בפתאל (כ-64% יחד) על פחות מ-1 מיליארד שקל.

מוכרי מניות בולטים לפני משבר הקורונה
 מוכרי מניות בולטים לפני משבר הקורונה

המכירה הבריאה של גזונדהייט

בין חמשת המוכרים הגדולים ב-2019 נמנתה גם שושנה (רוזה) גזונדהייט. אחרי שנים ארוכות של סכסוך בין משפחתה לבין שלמה איזנברג, בעל השליטה בחברת ההחזקות  ערד השקעות, גזונדהייט ניצלה את רמות השיא אליהן הגיעה מניית החברה ומכרה את עיקר החזקותיה בערד השקעות תמורת 510 מיליון שקל. 

מכירה זו, שנעשתה בחודש ספטמבר שעבר לפי מחיר מניה של 250 שקל ששיקף הנחה של כ-15% על מחיר השוק, לא העיבה על שווי המניה, וגזונדהייט ניצלה את המשך עליית שוויה מאז למכור נתח נוסף מהחזקותיה, בהיקף מצומצם יותר. בחודש שעבר מכרה בכ-90 מיליון שקל לפי מחיר מניה של 340 שקל (ובסך הכול מכרה תוך פחות מחצי שנה מניות ערד השקעות בתמורה מצרפית של כ-600 מיליון שקל). 

שוויה הנוכחי של המניה מעיד כי גם גזונדהייט "ברחה בזמן". מתחילת החודש מציגה ערד השקעות צלילה של קרוב ל-50% למחיר של סביב 170 שקל - כמחצית מהשווי לפיו ביצעה את המכירה השנייה וכ-30% פחות ממחיר המכירה בספטמבר. 

עוד אחד מגדולי המממשים של השנה שעברה הוא אבי לוי, מנכ"ל ענקית הקניונים מליסרון  לשעבר, שמכר בחודש אוקטובר האחרון את עיקר החזקותיו בחברה תמורת כ-280 מיליון שקל - כמה חודשים אחרי שהודיע על עזיבת התפקיד. את המכירה ביצע לוי לפי מחיר מניה של 216 שקל - נמוך בכ-10% מרמת השיא שקבעה מליסרון חודשים ספורים לאחר מכן, וכפול משוויה הנוכחי הנע סביב 110 שקל - אחרי צלילה של קרוב ל-50% שהיא מציגה מתחילת חודש מרץ.

יש לציין כי  לוי הפך לפני קצת יותר מחודש לבעל השליטה בחברת הנדל"ן להב אל.אר, כשהשקיע יותר מ-100 מיליון שקל בגיוס הון שביצעה. גיוס זה נעשה לפי מחיר מניה של 2 שקלים - גבוה כמעט ב-20% משוויה הנוכחי העומד על 1.7 שקל, אחרי צלילה של יותר מ-40% במניית להב מתחילת החודש.

החלטתו של לוי להיפרד ממליסרון הגיעה על רקע חילוקי דעות בינו לבין בעלת השליטה בחברה, ליאורה עופר, בסוגיית הרכיב ההוני בהסכם העסקתו, לקראת חידושו. עופר  עצמה מכרה במהלך 2019 נתח מהחזקותיה במליסרון תמורת כ-150 מיליון שקל. המכירה נעשתה לפי מחיר מניה הקרוב ל-170 שקל - גבוה בכ-50% משווי המניה הנוכחי.

עוד ב-2019, משפחת המבורגר מכרה בנובמבר נתח ממניות קבוצת הביטוח והפיננסים הראל השקעות תמורת כ-180 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 28 שקלים - גבוה בכ-75% משוויה הנוכחי (כ-16 שקלים), אחרי ירידה של כ-20% מתחילת החודש ושל כ-40% מתחילת השנה.

תשובה רכש דלק - לפני הקריסה

בין המוכרים הגדולים בשנה הנוכחית, רגע לפני קריסת השווקים, הם ארבעת האחים שפירא, מבעלי שפיר הנדסה, שלפני קצת יותר מחודש מכרו נתח מהחזקותיהם בחברת התשתיות בתמורה כוללת של כ-200 מיליון שקל. המכירה, שכללה כ-2% מהונה של שפיר הנדסה, נעשתה לפי מחיר מניה של כ-26 שקל - רחוק אחוזים בודדים מרמת השיא שקבעה ימים ספורים טרם לכך, וגבוה כמעט ב-40% משוויה הנוכחי של המניה העומד על כ-19 שקל, אחרי ירידה של יותר מ-20% מתחילת החודש. הייתה זו מכירת המניות השלישית שביצעו האחים שפירא בשנים האחרונות, כשבסך הכול גרפו הארבעה קרוב ל-600 מיליון שקל ממימושי מניות בחברה בשליטתם.

עוד בין המוכרים הבולטים בתחילת שנה זו, משפחת פרשקובסקי  שמכרה בחודש שעבר נתח ממניות חברת הנדל"ן הנושאת את שמה בתמורה כוללת של כ-60 מיליון שקל, לפי מחיר מניה הגבוה בכ-30% משוויה הנוכחי, אחרי שהמניה ירדה כ-25% מתחילת מרץ.

משפחת מזרחי מכרה בחודש פברואר נתח ממניות חברת האשראי החוץ בנקאי אופל בלאנס שבשליטתה, ובראשות דני מזרחי, תמורת כ-30 מיליון שקל, ובמחיר מניה הגבוה ביותר מפי 2.5 משוויה כעת, אחרי קריסה של יותר מ-60% מתחילת החודש.

עוד בחודש פברואר, בוריס לוין, מדבוקת השליטה בחברת הדיור המוגן מגדלי הים התיכון, מכר נתח ממניותיו תמורת כ-30 מיליון שקל (לדוד פתאל) לפי מחיר מניה הגבוה בכ-40% מערכה הנוכחי, אחרי צלילה של יותר מ-30% שמציגה המניה מתחילת החודש.

שם בולט נוסף בין המוכרים בפברואר הוא גיל בלוטרייך, מייסד חברת הנדל"ן מישורים .  אחרי סכסוך ממושך של יותר משנה, שעדיין מתנהל, בינו לבין אלכס שניידר, שותפו לשליטה אותו החליט בלוטרייך לצרף לעסקיו לפני כמה שנים, בתחילת חודש פברואר החליט בלוטרייך לצמצם משמעותית את החזקותיו במישורים ומכר תוך כמה ימים כ-17% מהון החברה, תמורת קרוב ל-70 מיליון שקל, בטרם צללה מניית מישורים מתחילת החודש ביותר מ-50%. כיום לבלוטרייך כ-15% ממניות מישורים, בשווי של כ-30 מיליון שקל.

בצד הרוכש - מתחילת השנה מבין בעלי השליטה בחברות הבורסאיות בולט המהלך שביצע יצחק תשובה, שרכש נתח ממניות קבוצת דלק שבשליטתו תמורת כ-44 מיליון שקל. רכישה זו בוצעה לפני כחודש, רגע לפני הקריסה הגדולה במניית קבוצת דלק - צלילה של כ-60% מתחילת חודש מרץ, אשר מחקה כ-30 מיליון שקל משווי ההשקעה של תשובה. מדובר כמובן ב"כסף קטן" ביחס להון עתק של כמה מיליארדי שקלים שנמחק משווי החזקתו של תשובה במפולת הנוכחית.