המסחר בת"א ננעל בעליות חדות בעקבות הדיווחים על הקמת ממשלת אחדות והראלי בוול סטריט

ניו יורק רושמת יום שלישי ברציפות של עליות חדות למרות שיא היסטורי בדרישות חדשות לדמי אבטלה • מניות אנרג'יאן ולייבפרסון נסקו • לקראת סיום המסחר עברו כל המדדים לעליות חדות: מדד הנפט והגז קפץ ב-5% • הדולר נחלש ב-1% ונסחר סביב 3.61 שקלים

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

יום מסחר הפכפך בת"א שהתנהל ברובו בנטייה שלילית ננעל בעליות חדות, לאחר הדיווחים על ההתפתחויות הפוליטיות ובראשן הקמת ממשלת אחדות. נוסף על כך הושפע השוק מוול סטריט, שם נרשם ראלי זה היום השלישי ברציפות - למרות שלפני פתיחת המסחר נרשמה ירידה במדדים בחוזים העתידיים לאחר פרסום נתון שיא בתביעות אבטלה חדשות בשבוע האחרון. הנתון עמד על כ-3.3 מיליון תובעי אבטלה חדשים. 

17:00

המסחר בבורסת ת"א עבר להתנהל בעליות שערים חדות של כ-4% במדדים המובילים, כשברקע הראלי זה היום השלישי בוול סטריט והשינויים הפוליטיים בישראל. מניות אנרג'יאן ולייבפרסון מזנקות בכ-16% ו-13% בהתאמה.   

15:30

המסחר בבורסת ת"א מתנהל כעת בירידות מתונות של עד 0.5% במדדי ת"א-35 ות"א-125. מדד ת"א-90 מטפס בכ-0.3%. מניית לייבפרסון   נוסקת בכ-9% ומובילה את העליות במדד המוביל. מליסרון  ואנרג'יאן   מוסיפות כ-6%-5%, ומזרחי טפחות  עולה בכ-2.3% וחברה לישראל  מתחזקת בשיעור דומה.

בצד השלילי מובילה את הירידות במדד המוביל מניית איירפורט סיטי  שנחתכת ב-6%. פתאל החזקות , הראל השקעות  ואלקטרה  מאבדות כ-4%. 

13:30

מגמה מעורבת עם נטייה לעליות בבורסה. מניות הביטוח רושמות עליות חדות ומנגד מניות הבנקים יורדות.

במסחר במטבעות, הדולר נחלש ב-0.8% ונסחר סביב 3.61 שקלים ואילו האירו מתחזק ב-0.6% לרמה של 3.96 שקלים.

מניות עזריאלי , מליסרון , כיל ולייבפרסון בולטות בעליות חדות. 

11:50

ירידות קלות בבורסה. מדדי המניות המובילים בתל אביב נסוגים בשיעורים של עד 0.5%, במקביל לירידות חדות בבורסות אירופה וצפי לפתיחה שלילית של 1%-1.5% בוול סטריט. 

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך היום כי "נדרשת תוכנית הרחבה תקציבית מקיפה ורחבה בכדי להתמודד עם ההשלכות הכלכליות החמורות של משבר הקורונה . זאת, תוך התמקדות בהכלה ובספיגה של ההשלכות המיידיות של הסגר באופן כזה שיאפשר, לאחר הסרת הסגר, חזרה מהירה ככל שניתן לשגרה כלכלית. לאור המשבר החמור השורר בעת הנוכחית יש מקום, להערכתנו, להגמיש את יעדי הגירעון לטווח הקצר ולהפעיל "קופסא תקציבית" ייעודית לטיפול בהשלכות הכלכליות של משבר הקורונה . מהלך זה חשוב בעיקר כדי לאותת שתקציב המדינה תחת שליטה, שהמדיניות פועלת באופן אקטיבי לטיפול במצב, ושהחריגה הזמנית מיעד הגירעון מיועדת כולה לטיפול יעיל במשבר" .

לדברי בפמן, "מדובר בשימוש ב"קופסא תקציבית", כמו ב-2006, שמטרתה לאפשר הגדלת הוצאות השנה במידה ניכרת, מבלי שהגדלה זו תיכנס באופן פרמננטי לבסיס התקציב . בעבר, בזמן משבר, גישה זו הצליחה ובהינתן רמת החוב/תוצר של ישראל, הנמוכה בהשוואה למדינות מפותחות אחרות, ניתן ואף רצוי להשתמש בגישה זו. בבנק ישראל המליצו להפעיל בעיקר את המייצבים האוטומטיים (ירידת ההכנסות ממסים ועלייה בתשלום דמי אבטלה) גם במחיר של עליית הגירעון ב-2020 לכ-7% תוצר והיחס חוב/תוצר לכ-70% תוצר, אשר גם לאחריה המיקום היחסי של ישראל בהשוואה בינלאומית צפוי להישמר. לטעמנו, יש מקום גם להרחבת צד ההוצאה באופן אקטיבי וממוקד (אפשרות התלויה גם בהקמת ממשלה חדשה) ולא רק לשימוש בירידת ההכנסות ועלייה בתשלומי ההעברה כגורם המביא להרחבה תקציבית תוך כדי גידול הגירעון".

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח תוך ירידות קלות במדדי המניות המובילים. הדולר נחלש ב-0.4% ונסחר סביב 3.63 שקלים.

מניות כיל , לייבפרסון וגילת בולטות בעליות חדות. מנגד בולטות בירידות מניות לאומי  ופועלים. 

07:15

יום המסחר בבורסה של תל אביב ייפתח לאחר שאתמול הסתיים המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת, וגם בבורסות אסיה נרשמת היום מגמה מעורבת. 

הבוקר, לאחר מספר עיכובים, אישר הסנאט בוושינגטון את חבילת הסיוע והתמריצים למשק האמריקאי בהיקף של כ-2 טריליון דולר. כעת מסמכי הסיוע (כ-880 עמודים) עוברים לאישור הקונגרס.

בקרב המניות הדואליות צפויות איי.אפ.אפ , פריגו  ולייבפרסון לעלות היום לאחר שחזרו מניו יורק עם פערים חיוביים. מנגד, מניות טבע , אורמת  ונייס צפויות לרדת עקב פערים שליליים. 

במסגרת המאבק בנגיף הקורונה בארץ, הממשלה מתכוונת להטיל הסגר מלא על אזרחי ישראל, ולמעשה לשתק את המדינה לחלוטין למשך שבועיים לפחות. גורם ממשלתי בכיר עדכן כי הטלת הסגר תתרחש ככל הנראה במהלך השבוע הבא, והכוונה להמשיכו למשך שבועיים ויותר, זאת עד ליום ראשון ה-19 באפריל, לאחר חג הפסח.

פול גורנוולד, הכלכלן הראשי של S&P העולמית, פרסם אתמול עדכון של תחזית המאקרו של החברה. לגבי המצב בארה"ב אומרים ב-S&P כי "הירידה בתמ"ג השנתי ברבעון השני תהיה לפחות 12% אל מול התקופה המקבילה אשתקד, פי שניים מההערכה שלנו בשבוע שעבר. כמו כן אנו מעריכים כי גם נתוני הרבעון הראשון יצביעו על התכווצות. באירופה - נראה כי הירידה בתמ"ג באירופה תהיה דומה לזו שבארה"ב, אם כי סביר שנראה ירידה גדולה יותר ברבעון ראשון היות שאירופה נפגעה לפני ארה"ב". 

מנגד, מציין גורנוולד, "נראה כי כלכלת סין מתייצבת והנגיף הוכל במדינה זו. עדויות נסיבתיות, כגון דפוסי תנועה ומשלוחים, כמו גם נתונים רשמיים, מראים כי הפעילות הכלכלית מתחילה להתאושש, אם כי בקצב איטי משצפו תחילה. אנו מעריכים כי התמ"ג של סין התכווץ ב-13% בחישוב שנתי במהלך הרבעון הראשון, אך צפוי לשוב ולצמוח ברבעון השני".

אתמול ננעל יום המסחר בבורסה בתל אביב במגמה מעורבת, כשמדד ת"א 35 נסגר בירידה של כ-0.8% ומנגד מדד ת"א 90 רושם עלייה של 3.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.4 מיליארד שקל.