ישראל תרכוש ערכות לבדיקת קורונה של ענקית הגנומיקה הסינית BGI ב-90 מיליון שקל

העסקה לאספקת מיכשור וחומרים שיאפשרו ביצוע של 10,000 בדיקות PCR נוספות ביום לפחות בוצעה מול חברת AID GENOMICS – השותף של BGI בישראל • במסגרת עסקה זו יסופק ציוד למעבדות של קופות החולים

מעבדה של BGI בסין. החברה הייתה אמורה לשלוח לישראל עשרות מכונות בדיקה / צילום: China Stringer Network, רויטרס
מעבדה של BGI בסין. החברה הייתה אמורה לשלוח לישראל עשרות מכונות בדיקה / צילום: China Stringer Network, רויטרס

מאות אלפי ערכות לבדיקות קורונה של ענקית הגנומיקה הסינית BGI גרופ בדרך לישראל. משרד הבריאות הודיע כי "בהנחיית שר הבריאות יעקב ליצמן, משרד הבריאות ומשרד הביטחון חתמו על הסכם עם חברת BGI שתספק מיכשור וחומרים לביצוע 10,000 בדיקות PCR נוספות ביום לפחות. המכשירים יוצבו בשש מעבדות של קופות החולים". היקף העסקה, על פי הודעת משרד הבריאות, עומד על 90 מיליון שקל.

הציוד החדש יוצב במעבדות במהלך השבועיים עד שלושת השבועות הבאים, ויצטרף לפעילות המעבדות שקיימות כבר עכשיו במערכת הבריאות.

מנכ"ל AID GENOMICS, שניר זנו, אמר לאחר אישור העסקה כי "אנו שמחים על שיתוף הפעולה עם משרד הבריאות ועל האמון שניתן בנו לבצע את המשימה הלאומית החשובה הזאת. מטרתנו המרכזית, עם שותפינו מ- BGI היא לסייע במאבק כנגד התפשטות נגיף הקורונה בישראל".

בשיחה עם "גלובס" הסביר זנו כי עסקה זו אינה קשורה לפרויקט ההקמה של מעבדה מרכזית חדשה לבדיקות קורונה שחברת AID GENOMICS מציעה להקים בישראל, במקביל להצעה דומה של חברת ההייטק הישראלית מיי-הריטג', עליה דיווחנו בימים האחרונים, ושספגה ביקורת רבה עליה הגיב מנכ"ל חברת מיי-הריטג' גלעד יפת בהרחבה בראיון שפורסם ב"גלובס".

בראיון אמר יפת כי למיי-הריטג' "הסינים לא רוצים להקים פה מעבדה כדי לגנוב ממדינת ישראל אלא כי הם רוצים מערכת יחסים עסקית עם מיי-הריטג'. יכול להיות שיש להם אינטרסים נוספים, אבל לא גניבת מידע. לדעתי זה גם לא דריסת רגל בישראל, הם יהיו שותפים במיזם, אבל המעבדה היא ישראלית לגמרי".

ההבדל בין העסקאות הוא בכך שהעסקה הנוכחית מדברת על אספקת ציוד למעבדות קיימות, בעוד שהפרויקט שמציעה AID GENOMICS במקביל להצעה דומה של מיי-הריטג' מדבר על הקמת מעבדה חדשה. יצוין ששתי החברות מציעות הקמת מעבדה בשיתוף עם אותה חברת גנומיקה סינית - BGI .

במקביל הודיעה חברת AID GENOMICS על הקמת מעבדה שכזו עבור הרשות הפלסטינית ועזה. על פי מנכ"ל החברה זנו, פרויקט ההקמה של מעבדת בדיקות חדשה גם בישראל עליו היא מתחרה עם מיי-הריטג', נמצא עדיין על השולחן. ממיי-הריטג' לא נמסרה תגובה.