שבוע המסחר המקוצר הסתיים בירידות; מדד הנפט והגז צלל קרוב ל-8%, דלק צללה 15%

ת"א-35 רשם ירידה של 1.7% • הצניחה במחיר הנפט בימים האחרונים משפיעה על סקטור הגז והנפט; יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים ותמר פטרוליום איבדו יותר מ-11% • עדיקה צללה 27% לאחר שהמנכ"ל דדי שוורצברג התפטר • קומפיוגן זינקה 48%

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

הסיבות האפשריות לתיקון בשווקים; וגם, התרחישים בדלק של תשובה אחרי הקריסה »

17:30

הירידות בבורסה בת"א התחזקו היום (ה') לקראת סיום המסחר, ומדד ת"א-35 ננעל בירידה של 1.7%. מדד הנפט והגז צנח בסיום בכ-7.7%.  ירידות חדות של 12%-11% נרשמו ביחידות ההשתתפות של תמר פטרוליום ודלק קידוחים. מניית דלק נחתכה ב-15%.   

מניית עדיקה סיימה את היום בצלילה של 25%, קומפיוג'ן זינקה 47%.

16:25

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסת תל אביב מוסיף להתנהל בנטייה שלילית, והמדדים המובילים מאבדים כ-1%. בארה"ב, החוזים העתידיים על מדדי המניות מצביעים על כיוון חיובי לקראת פתיחת המסחר בוול סטריט. מוקדם יותר פורסמו נתוני התעסוקה בארה"ב, שהצביעו על עלייה של 5.25 מיליון בדרישות האבטלה הראשוניות בשבוע שהסתיים ב-11 באפריל. הצפי בשוק עמד על כ-5 מיליון בקשות. בארבעת השבועות האחרונים הגיע מספר הדרישות הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב לכ-22 מיליון, על רקע משבר הקורונה, כך ששיעור האבטלה המעשי בארה"ב הגיע לרמה של כ-15%.

המשקיעים ממשיכים לנסות ולאמוד את נזקי התפשטות וירוס הקורונה על הכלכלה העולמית. בבית ההשקעות אופנהיימר התייחסו בימים האחרונים למצב שוק המניות בארה"ב, והעריכו כי הוא "נמצא עדיין במגמה חיובית ארוכת טווח". לפי הנתונים שבחנו באופנהיימר, המפולת האחרונה בשוק "מזכירה את תקופות השוק הדובי הקצר שהתרחשו בעבר בשנים 1961, 1987, 1990, 1998 ובסוף 2018". לפי בית ההשקעות, "יציבות במחירי הסחורות, במקביל לבלימת התחזקות שער הדולר האמריקאי, הינם הגורמים שאמורים לספק תמיכה לתרחיש החיובי בשוק המניות".

בהתייחס לענפי פעילות בשוק האמריקאי, באופנהיימר ממשיכים לתת עדיפות לסקטור הטכנולוגיה, ומחזיקים גם בגישה חיובית לסקטור הפיננסים, "שאמור ליהנות מהתייצבות התשואות של איגרות חוב". מנגד, מחזיקים שם בגישה זהירה לסקטור האנרגיה וכן מביעים זהירות לגבי ענפי הצריכה הבסיסית, התשתיות והנדל"ן, ש"נסחרים בפרמיה ניכרת לעומת השוק הכללי ואינם מספקים את הביטחון עבור המשקיעים".

בזירה המקומית, בשל חג פסח, שבוע המסחר החולף כולל שלושה ימים בלבד. בצד השלילי של מדד ת"א-35, מניית קבוצת דלק  החבוטה צונחת היום כ-12%, וירידות של כ-9% רושמות יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים  שבשליטתה. ברקע למסחר, לפני היציאה לחופשת החג עדכנה דלק קידוחים על כך שהשותפות בקידוח "תמר", שבו היא מחזיקה, "התבקשו לתקן את ההסדרים ביניהן באופן שיסיר זכויות וטו על החלטות שיווק גז טבעי". הבוקר עדכנה קבוצת דלק כי הוגשו שתי בקשות לאישור תביעות ייצוגיות נגד החברה, "בטענה לאי-גילוי מידע מהותי לציבור", וכי החברה בוחנת את הנושא.

עוד בענף האנרגיה, מניית אנרג'יאן   צוללת היום בכ-13%, ומדד הנפט והגז נחתך בכ-7%. ירידות נרשמות ביחידות ההשתתפות של רציו  ותמר פטרוליום , והן מאבדות 7% ו-10%, בהתאמה.  

עוד בין היורדות במדד ת"א-35, מניות איי.אפ.אפ  , בזן  ופתאל החזקות  צונחות ב-9%-7%.

בצד החיובי של המדד המוביל, המניות הדואליות של טאואר   ופריגו   מטפסות ב-7%-5%, ומניות שטראוס  ואלקטרה  עולות ב-5%-4%.

עוד בצד השלילי, מדד הנדל"ן נחלש ב-3%-2%, עם ירידות של כ-9% במניית אלרוב נדל"ן  ושל כ-7% במניית רבוע נדל"ן .

עוד בין הדואליות, מניית אודיוקודס  , שעדכנה לפני החג על מועד פרסום דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2020, צוללת בכ-17%, וזו של לייבפרסון   מאבדת 7%.

מנגד, מניית אלוט   מטפסת בכ-7%, על רקע פרסום צפי הכנסות החברה לרבעון הראשון של השנה, "ועדכון עסקי בעקבות התפשטות וירוס הקורונה", ומניית אופקו   קופצת בכ-15%.

חברת האופנה עדיקה  עדכנה על התפטרות מנכ"ל החברה, דדי שוורצברג, וכמה מנהלים נוספים, ומנייתה קורסת בכ-22%. מניית קומפיוגן  מזנקת בכ-45%, על רקע הודעת החברה על מימוש אופציית חתמים במסגרת הנפקה לציבור.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת מגמה שלילית, ואילו במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמת מגמה מעורבת.

14:40

יום המסחר האחרון לשבוע מקוצר זה מתנהל בטריטוריה האדומה. מדד ת"א 35 מאבד 0.8%, מדד הבנקים יורד ב-1.6% ומדד ת"א נפט-גז צונח ב-6.8%.

בזן בולטת בירידה של 7.4%, יחד עם מנייתה של דלק שצונחת ב-10%, דלק קידוחים  ורציו  שמאבדות גובה גם הן. 

פריגו עולה ב-4.4%, אופקו הלת'  מזנקת בחדות לאחר שחזרה מוול סטריט עם פער ארביטרז' חיובי. בסקטור הנד"לן מנייתה של עזריאלי מאבדת יותר מ-4%. 

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם בשעה זו ב-1.4 מיליארד שקל.

13:45

ירידות בבורסה בתל אביב, בהובלת מניות הנפט והגז. מנגד, עליות חדות נרשמות במספר מניות ביומד, ביניהן פלוריסטם , פרוטליקס  וקומפיוגן .

מדד הבנקים מאבד 1% ומדד ת"א 35 יורד ב-0.6%.

אלוט  אישררה את התחזיות למרות משבר הקורונה. 

12:00

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בחצי היום בירידות כאשר סקטור האנרגיה בולט בירידות על רקע המשך הצניחה במחיר הנפט שציין ירידה מתחת ל-20 דולר לחבית. מדד ת"א 35 מאבד 0.5%, ת"א 90 יורד ב-0.2% ומדד הבנקים מאבד 0.8%.

מדד ת"א נפט-גז מאבד יותר מ-7%, מנייתה של קבוצת דלק  מאבדת יותר מ-10%, תמר פטרוליום  מאבדת 9%, נאוויטס  מאבדת 7.4%, דלק קידוחים  ורציו  צונחות ביותר מ-8% כ"א. 

מנייתה של עדיקה סטייל  מתרסקת בכ-30% על רקע עזיבת המנכ"ל דדי שוורצברג בצל חילוקי דעות עם בעלת השליטה גולף.

מחזור המסחר בשעה זו מסתכם ב-850 מיליון שקל.

11:30

מגמה מעורבת בבורסה בתל אביב, במקביל לעליות קלות באירופה. מניות הביומד מזנקות בהובלת קומפיוג'ן , פלוריסטם  ופרוטליקס. 

עליות חדות נרשמו גם במניות נייס , פריגו וטאואר. 

10:05

יום המסחר בבורסה של תל אביב נפתח בעליות קלות במדדי המניות. הצניחה במחיר הנפט בימים האחרונים משפיעה על סקטור הגז והנפט שרושם ירידה של כ-5% בפתיחה. 

מניות אנרג'יאן , קבוצת דלק , בזן , אורמת ונאוויטס בולטות בירידות חדות. 

מחיר הנפט מסוג WTI ירד אתמול מתחת ל-20 דולר לחבית והיום הוא נסחר ביציבות סביב 19.95 דולר לחבית. 

מניית עדיקה סטייל  צוללת לאחר שמנכ"ל החברה דדי שוורצברג התפטר

לאחר פרסום מדד חודש מרץ, שרשם עלייה של 0.4%, מציינים כלכלני בנק הפועלים כי מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל "צפוי להיות שונה מאוד מהתוואי העונתי לחודש זה: הוא צפוי לרדת ב-0.4%, במקום לעלות ב-0.4%. ירידה חדה של 17% במחירי הדלקים גורעת כ-0.5% ממדד המחירים לחודש אפריל. בנוסף, אנו מעריכים כי מחירי שכר-הדירה יושפעו מהעלייה החדה במספר מקבלי דמי-האבטלה ויחלו לרדת. מנגד, מחירי המזון, הפירות והירקות צפויים לעלות בשל עלייה בביקושים, וקשיים באספקה סדירה".

התפרצות וירוס הקורונה גורמת לשיבושים בשרשרת הייצור שמשפיעים על צד ההיצע, אך מנגד גם פוגעת בביקושים, בשל אובדן ההכנסות למשקי הבית. בצד הביקושים, ההשפעה העיקרית תהיה להערכתנו במחירי שכר-הדירה שירדו בשנה הקרובה. בצד ההיצע, הפגיעה הקשה בחלק מהחברות, וצורך בהתאמת השירותים למצב חדש (לדוגמה טיסות פחות צפופות, הקפדה על היגיינה במסעדות) עשויים דווקא להביא לעלייה במחירים.

בשלב זה מניחים בהפועלים כי הממשלה לא תעלה מסים, "אבל לאחר שהכלכלה תתייצב, ניוותר עם גירעון תקציבי גבוה, וחוב ממשלתי שיעלה ביותר מעשרה אחוזי תוצר, ויעלה הצורך לבצע התאמה בצד המסים. האינפלציה בטווח הקצר צפויה להיות נמוכה מאוד בהשפעת הירידה בכוח הקניה של הציבור (בעיקר סעיף הדיור). תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים עומדת על 0.2%". 

09:00

השקל נחלש מול סל המטבעות עם החזרה למסחר אחרי החג. הדולר עולה ב-0.75% ל-3.6 שקלים. האירו מטפס ב-0.44% ל-3.92 שקלים.

06:00

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח הבוקר לאחר שני ימי חופשת החג, ובהמשך לנעילה השלילית אמש בוול סטריט, שם המדדים איבדו גובה בצל נתוני מאקרו חלשים מהצפוי בארה"ב בצל הקורונה. מדד S&P 500 איבד אמש יותר מ-2%, הנאסד"ק ירד ב-1.4% ומד דאו ג'ונס איבד 1.9%. בשעה זו המדדים באסיה יורדים. בוול סטריט החוזים העתידיים יורדים בשעת בוקר מוקדמת זו.

באירופה הדאקס הגרמני צנח ב-3.9% בעוד הממשלה בראשות אנגלה מרקל בוחנת את השחרור של הסגר בהדרגתיות. בתי הספר בגרמניה ייפתחו בהדרגה החל מ-4 במאי, ובנוסף, החל מה-4 במאי יוקלו ההגבלות החמורות המוטלות כרגע על התקהלות, שקובעות על איסור להיפגש יותר משני אנשים שאינם בני משפחה. כל האירועים ההמוניים בגרמניה, כולל פסטיבל, כינוסים ומשחקי כדורגל עם קהל בוטלו לפחות עד ה-31 באוגוסט. 

טבע חוזרת מוול סטריט ללא פער ארביטרז' מהותי, פלוריסטם חוזרת עם פער חיובי של יותר מ-12%, נייס עם פער חיובי של 2%, פריגו עם עם פער חיובי של כ-3%, טאואר עם פער חיובי של 4.8%, אופקו הלת' עם פער חיובי של 16.7%. מנגד, מנייתה של אורמת טכנולוגיות חוזרת עם פער שלילי של 6.87%, איי.אפ.אפ חוזרת עם פער שלילי של 7%, לייבפרסון חוזרת עם פער שלילי דומה.

מדד המחירים לצרכן בישראל עלה בחודש מרץ ב-0.4%, כך דיווחה אתמול הלמ"ס. מחירי הדירות המשיכו לעלות והשלימו עלייה של 3.9% ב-12 החודשים האחרונים.

דודי שוורצברג, מנכ"ל רשת האופנה עדיקה, שבשליטת גולף, עוזב את תפקידו ומפסיק לכהן בתפקידו ובמקביל גם בתפקיד דירקטור בחברה וזאת בצל עימות בין עדיקה לבעלת השליטה. שוורצברג הוביל את החברה להנפקה בבורסה.