גולדמן זאקס בהמלצה חריגה: למכור את מניית אפל

בבנק ההשקעות צופים חולשה במכירות החברה בשני הרבעונים הראשונים, אך מאמינים כי אפל לא תאבד לקוחות • אפל תפרסם את הדוחות הכספיים שלה ב-30 באפריל

טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Che liang, רויטרס
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Che liang, רויטרס

בנק ההשקעות גולדמן זאקס פרסם היום (ו') סקירה על מניית אפל  שבה המליץ למכור את המניה (המלצת Sell) וחתך את מחיר היעד שלה מ-250 ל-233 דולר - 19% פחות ממחיר המניה בסיום המסחר אתמול (286 דולר). מניית אפל יורדת היום ב-2%. ענקית הטכנולוגיה תפרסם את הדוחות הכספיים שלה ב-30 באפריל. אפל נסחרת לפי שווי של 1.2 טריליון דולר לאחר ירידה של 14% בחודשיים האחרונים, אז התחילו הירידות החדות במניות. מדד נאסד"ק ירד בשיעור דומה.

פעילות אפל מושפעת לרעה מווירוס הקורונה שהוביל לפגיעה בשרשרת האספקה שלה ולסגירת מפעלים בסין ובמלזיה, וכן נאלצה לסגור את החנויות שלה ברחבי העולם. בגולדמן זאקס  צופים ירידה משמעותית בביקוש למוצרי החברה עד אמצע השנה הנוכחית ולאחר מכן התאוששות מתונה עד השנה הבאה. עוד מאמינים האנליסטים כי תהיה ירידה במחיר המכירה הממוצע, וזאת על בסיס התנהגות הלקוחות במשברים קודמים. "אנחנו מאמינים כי הצמיחה במכירות השירותים תאט, ושיעור מכירות השירותים מכלל הכנסות החברה יהיה יציב". השירותים - בהם למשל שירות הסטרימינג ואפל מיוזיק - הם מנוע הצמיחה של אפל ובשנה שעברה הם תרמו 18% מהכנסות החברה.

בבנק צופים ירידה של 36% במכירות מכשירי אייפון (ביחידות), ירידה של 24% במחצית הראשונה של השנה, וכי גם מכירות המכשירים האחרים יירדו בשיעורים דומים. עם זאת, הם צופים כי ברבעון הרביעי תהיה התאוששות והירידה תהיה מתונה, ותעמוד על 2% בלבד. עוד הם מעריכים כי אפל לא תאבד לקוחות באופן משמעותי, אלא יעכבו את רכישות המכשירים. ב"בלומברג" דווח כי מנכ"ל אפל טים קוק הביע אופטימיות לגבי פעילות החברה לאחר המגפה, כך לפי עובדי אפל שנכחו בפגישה וירטואלית איתו השבוע.

לפי אתר MarketWatch כ-41 אנליסטים מסקרים את מניית אפל, מהם 28 ממליצים לרכוש את המניה, 10 קבעו המלצת "החזק", אנליסט אחד ממליץ להחזיק בה, אך במשקל חסר ביחס למשקלה במדדים. רק שני אנליסטים ממליצים למכור את המניה. למעשה כשממליצים לקנות/למכור מניות סבורים כי המניה תעשה תשואה גבוהה/נמוכה ממדד הייחוס, למשל מדד נאסד"ק.

אנליסטים בבנקי השקעות ממליצים למכור מניות במקרים מאוד חריגים ובדרך כלל מסתפקים בהמלצות החזק (Hold), בין השאר כדי לא להסתכסך עם החברה אותה הם מסקרים. אולם למען האמת בין האנליסטים של גולדמן זאקס לחברת אפל יש כבר יחסים רעועים לאחר שאפל נקטה בספטמבר האחרון בצעד חריג ופרסמה הודעה שסתרה סקירה של גולדמן זאקס. בבנק מתחו ביקורת על השיטה החשבונאית שאפל נוקטת לגבי דיווח על מכירות שירות הסטרימינג שלה, שהושק באותה תקופה, וטען כי תהיה לה השפעה שלילית על התוצאות הכספיות. אפל טענה כי זה לא נכון.

השבוע הודיעה אפל על השקת אייפון SE 2 , המכשיר המוזל שרבים ציפו להשקתו כבר יותר משנה. אפל עשתה זאת באופן צנוע, בהודעה לעיתונות בלבד, בשל משבר הקורונה. האייפון החדש הושק באופן וירטואלי לחלוטין והוא זמין החל מהיום להזמנה מוקדמת ברחבי העולם. המכשיר צפוי להגיע לישראל עד תחילת מאי.