בג"ץ נתן הארכה: היועמ"ש יגיש את תגובתו לעתירות נגד ההסכם הקואליציוני עד יום חמישי

בג"ץ קיבל את בקשת מנדלבליט לדחיית התגובה לעתירות נגד ההסכם הקואליציוני ונגד מינוי נתניהו לרה"מ עד יום חמישי בשעה 14:00 • כחול לבן והליכוד צריכים להקים ממשלה עד 7 במאי, אחרת הכנסת תפוזר

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי
היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

בג"ץ קיבל את בקשת היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, וקבע כי תגובתו בעניין העתירות נגד ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן והעתירות נגד הטלת המנדט על בנימין נתניהו תוגש עד ליום חמישי בשעה 14:00.

בהחלטתו כתב השופט יצחק עמית כי "אך אתמול דחיתי את בקשת היועץ המשפטי לממשלה למתן ארכה, באשר הטעם העיקרי שהודגש בבקשה היה רצונו של היועץ המשפטי לממשלה לקבל תחילה את תגובות יתר המשיבים לעתירה.

"כעת עולה מהבקשה כי לנוכח צוק העתים והעניינים הדחופים הרבים המונחים בימים אלה לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה, לרבות כאלה הקשורים למשבר הקורונה, לא מתאפשר ליועץ המשפטי לממשלה לעמוד בלוח הזמנים. בנסיבות אלה איני רואה מנוס אלא להיעתר לבקשה, וזאת מבלי שנעלמה מעיניי התנגדותם של חלק מהמשיבים".

מלבד היועץ המשפטי לממשלה, גם היועצת המשפטית של בית הנשיא, עו"ד אודית קורינלדי-סירקיס, והייעוץ המשפטי של הכנסת ימסרו את תגובתם לעתירות עד לזמן זה.

יש לציין כי דחיית הגשת התשובות תעמיד את שופטי בג"ץ בפני סדר זמנים קצר במיוחד. זאת כיוון שהדד-ליין מבחינת כחול לבן והליכוד לכונן ממשלה לפני שהכנסת תפוזר הוא 7 במאי, יום חמישי הבא. בזמן זה יצטרך בג"ץ לקרוא את הררי החומר של הצדדים השונים לעתירות השונות, לקבוע מועד לדיון ולכתוב פסק דין מנומק.

מוקדם יותר היום הגיבו המפלגות השונות לעתירות. מפלגת הליכוד, מטבע הדברים, דרשה לדחות את כל העתירות נגד הטלת המנדט על נתניהו ונגד ההסכם הקואליציוני. לטענת הליכוד, התערבות בית המשפט בעניינים אלה מהווה פגיעה בהליך הפוליטי הנורמטיבי וסיכול רצון הבוחר.

מעניינת יותר היא תגובת מפלגת כחול לבן של בני גנץ. בתגובה נכתב כי "לאור צבר הנסיבות המאוד מיוחדות אליהן נקלעה מדינת ישראל... בעת הזו יש לדחות את העתירות", זאת, לטענת כחול לבן, בשל הצורך באיזון ובשל האינטרס הציבורי בתקופת חירום זו.

מנגד, סיעת יש עתיד-תל"ם דרשה כי בג"ץ יורה כי נתניהו איננו כשיר לכהן כראש הממשלה לאור כתב האישום שהוגש נגדו בינואר 2020.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.