קרן המריבה: ועד עובדי אל על דורש לעכב משיכת כספים מקופת גמל לפיצויים בהמשך לפסיקת בית הדין

בשבוע שעבר התיר ביה"ד לאל על למשוך 105 מיליון שקל מקופת הגמל לפיצויים • אל על ביקשה למשוך 115 מיליון שקל מתוך 550 מיליון שקל מעודפי הקופה, וזאת בתמיכת האוצר וההסתדרות • נציגות העובדים התנגדה

ועד עובדי אל על הגיש צו עיכוב למשיכת 105 מיליון השקל שבית הדין לעבודה אישר לאל על להוציא מיתרות שנצברו בקופת גמל הפיצויים שפתחה המדינה לעובדי אל על במעמד הפרטת החברה.

לפני מספר ימים התיר בית הדין לעבודה לאל על, בין היתר, למשוך 105 מיליון שקל מעודפי קופת הגמל האמורה. אל על ביקשה למשוך 115 מיליון שקל מתוך 550 מיליון שקל עודפי הקרן, וזאת בתמיכת האוצר וההסתדרות. נציגות העובדים הגישה התנגדות, והנושא נידון בבית הדין לעבודה.

אל על הסבירה כי הכסף ישמש לה לתשלום משכורות ל-700 עובדים שלא נמצאים בחל"ת. תזרים המזומנים של החברה הולך ואוזל, כל עוד הסיוע הממשלתי לא מתקבל. אל על נמצאת בדיונים מול הבנקים להלוואה בהיקף 400 מיליון דולר בערבות מדינה של 75%.

אל על מצויה במחלוקת עם נציגות העובדים במסגרת סכסוך עבודה עליו הכריז הוועד עוד בתחילת משבר הקורונה. שני הצדדים מבינים שללא הסכם קיבוצי חתום המאשר את הסכם ההתייעלות הנרחב שאל על תצטרך לבצע כדי לקבל את ההלוואה, משרד האוצר לא ייתן אור ירוק למהלך. דיונים נערכים בין הצדדים, אולם המחלוקות עמוקות. הוועד מצידו טוען כי הציג תוכנית המשקפת התייעלות של מיליארד דולר על פני חמש שנים, אולם תוכנה לא פוגש את דרישות ההנהלה, לרבות פיטורי כ-2,000 עובדים.

כל עוד הצדדים בקרע, והצו כעת לא מוסיף, אל על תמשיך לדמם. יש להניח כי בית הדין לא ישנה את החלטתו, אחרי של-249 העובדים שנותרו בחברה והזכאים לפיצויים הופרשו כספים לקופות אישיות.

טענת נציגות העובדים בצו שהוגש לבית הדין היא שההחלטה המאפשרת לאל על למשוך כספים שגויה, היות שהכספים נמצאים תחת מרות הסדר קיבוצי המחייב את אישור הנציגות למשיכת כספים מקופת הפיצויים.

בבקשת העובדים נטען כי "במקרה שישוחרר לטובת החברה סכום הכסף שנפסק לה במסגרת פסק הדין החלקי, אזי תוך כשבועיים לא יהיו ברשותה אמצעים כלכליים להשיב את הכסף, ואם חס וחלילה החברה תיכנס להליכי חדלות פירעון - נציגות העובדים, אם תזכה בערעורה, לא תזכה לקבל את הכסף לטובת הבטחת זכויותיהם של העובדים".