רוסיה אישרה תרופה לשפעת לשימוש נגד הקורונה

משרד הבריאות אישר את התרופה פביפירביר לאחר שתוצאות ראשונות הראו שחולים שנטלו אותה התאוששו מהר יותר

התרופה פביפירביר / צילום: Issei Kato, רויטרס
התרופה פביפירביר / צילום: Issei Kato, רויטרס

משרד הבריאות הרוסי אישר תרופה לשפעת רגילה לשימוש נגד קורונה. זאת לאחר שאנשי המשרד מסרו שתוצאות ראשוניות הראו שחולים מאושפזים שקיבלו אותה התאוששו מהר יותר.

התרופה, פביפירביר (favipiravir), הניבה תוצאות מבטיחות נגד נגיף הקורונה בניסויים מוקדמים ברוסיה. האישור הופך אותה לאחת הראשונות במרוץ העולמי למציאת טיפולים אפקטיביים, ובסופו של דבר גם מציאת חיסון נגד הנגיף.

מדענים מערביים אמרו שהם רוצים לבדוק את הנתונים מניסויים בפביפירביר לפני ההחלטה אם מדינות נוספות צריכות להוסיף אותה לארסנל טיפולי קוביד־19 שלהן.

קרן ההשקעות הישירות ברוסיה, קרן ההון הריבונית של המדינה, שסיפקה מימון לקבוצת ChemRar, חברת התרופות שמאחורי ניסויי התרופה, מסרה שפביפירביר קיבלה אישור רישום זמני עד סוף השנה לאחר שהיא הראתה "יעילות גבוהה בטיפול בחולים עם קורונה בניסויים קליניים".

אישור רישום זמני מאפשר שימוש חופשי בתרופה בלי להמתין לסיום כל המחקרים שנחוצים בדרך כלל. החברה שפיתחה את התרופה מסרה שהשימוש בה ייעשה אך ורק במסגרת של בתי חולים.

התרופה עשויה לגרום למומים מולדים

פביפירביר פותחה במקור כטיפול בשפעת על ידי חברה בת של פוג'יפילם היפנית, תחת השם Avigan. יפן אישרה את אביגאן כתרופה לשפעת ב־2014. היא שימשה רק כתרופת גיבוי ולא ניתנה לרוב החולים, בין היתר מפני שניסויים הראו שהיא עלולה לפגוע בנשים הרות ולגרום למומים מולדים

הפטנט העיקרי של התרופה, שמגבילה את יכולות נגיפי RNA לשכפל את עצמם, פקע בשנה שעברה, ופתח בכך את האפשרות בפני חברות אחרות לפתח אותה.

"היא נמצאה בתנאים של מעבדה כיעילה נגד כמה נגיפים, כולל שפעת עמידה בפני תרופות, קדחת מדממת כמו אבולה וקוביד־19", אמר ד"ר אריק קומס מהמחלקה למחלות מדבקות באוניברסיטת טורונטו.

גם חוקרים ביפן ובסין בוחנים את האפקט של פביפירביר על הקורונה. הבית הלבן הראה התעניינות חזקה בקידום השימוש בתרופה הזו בארה"ב, דיווח "הוול סטריט ג'ורנל".

ד"ר קומס אמרה שאמנם מרגש לראות התקדמות מהירה בניסויים בתרופה מבטיחה, אך הקהילה המדעית צריכה לבחון את הנתונים של פביפירביר ולהבין איך נערכו הניסויים כדי להעריך את התוצאות.

"ראינו הרבה מידע מוקדם על מחקרים לפני פרסום, בצורה של הודעות לעיתונות", הוא אמר. "בסופו של דבר, מה שאנחנו נשפוט הוא התסריט שנבדק על ידי מדענים ואיכות המתודולוגיה. אנחנו עובדים בנתונים".

בארה"ב, התרופה רמדסיביר של חברת גיליאד סיינסז קיבלה בתחילת החודש אישור לשימוש חירום, אחרי שניסוי קליני הראה שהיא קיצרה את זמן ההתאוששות של חולים מאושפזים. תרופה זו ניתנת בזריקה, ואילו פבפירביר היא גלולה.

ברוסיה יש קרוב ל־400 אלף מקרי קורונה מאומתים, והיא השלישית בעולם בטבלת ההידבקויות אחרי ארה"ב וברזיל, לפי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס לרפואה בבולטימור. עדיין נרשמים בה כ־8,000 מקרים חדשים ביום. מספר המתים הרשמי עולה על 4,500.