יו"ר ועדת הכלכלה: הרכבת לא תחזור לפעילות בלי מתווה ברור לשמירה על בריאות הציבור

יו"ר ועדת הכלכלה מזהיר כי הרכבת לא תוכל לחדש את פעילותה בשבוע הבא כמתוכנן אם משרד התחבורה לא יכין מתווה ברור לשמירה על בריאות הציבור • סגן שרת התחבורה אמר כי "התחבורה הציבורית הוא המקום שהכי קשה לעשות בו תו סגול, מכוון שקשה לשמור על מניעת הדבקה באוטובוס"

יעקב מרגי / צילום: תמר מצפי
יעקב מרגי / צילום: תמר מצפי

יו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי מזהיר כי הרכבת לא תוכל לחדש את פעילותה בשבוע הבא כמתוכנן אם משרד התחבורה לא יכין מתווה ברור לשמירה על בריאות הציבור. מרגי אמר את הדברים בישיבת ועדת הכלכלה שדנה במצב התחבורה הציבורית במשבר הקורונה.

סגן שרת התחבורה, ח"כ אורי מקלב, אמר כי "התחבורה הציבורית הוא המקום שהכי קשה לעשות בו תו סגול, מכוון שקשה לשמור על מניעת הדבקה באוטובוס". הוא הוסיף כי כאשר המשק חזר לפעילות היה ברור שהתחבורה הציבורית לא תוכל לתפקד בהגבלות מתקופת הסגר, של 19 נוסעים. "שרת התחבורה, ח"כ מירי רגב, לקחה את זה כפרויקט ראשון שלה ויזמה דיון אצל שר הבריאות - המסקנות של הדיון היו מהפך. ההגבלות צומצמו ל-75% אחוז נוסעים והחזרת כל הקווים. במשרד הבריאות הבינו שאי אפשר להניע את המשק בלי תחבורה ציבורית. הצגנו תמונות כאלה של עומסים בתחנות המרכזיות. בגלל שלא היו אוטובוסים אנשים עמדו צפופים וזה גרם לסכנה יותר גדולה. מערב חג השבועות אנחנו באירוע אחר לגמרי", אמר.

מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אמיר אסרף, הוסיף והסביר כי בישראל יש כ-11,000 אוטובוסים וכ-16,000 נהגים וכאשר ההגבלות הן על 20 נוסעים במקום 60 המשמעות היא שצריך פי 3 אוטובוסים. באשר לסגירת הרכבת אמר אסרף כי הרכבת היא מערכת פתוחה ולכן לא היתה שום אפשרות לשלוט על מספר הנוסעים בקרונות. עוד הוא ציין כי מגבלת הנוסעים צפויה להגדיל את תקציב הסובסידיה שהממשלה מעניקה לתחבורה הציבורית ב-1.5 מיליארד שקל במונחים שנתיים. באשר לרכבת אמר אסרף כי "היא צפויה לחזור לפעילות מלאה ב-8 ביוני וכי הותקנו מצלמות טרמיות שיוכלו לאתר אנשים עם חום ותהייה בדיקה שכל מי שנכנס לתחנה עוטה מסכה. זה הסיכום שאפשר לנו להיראות אחרת בשבוע האחרון. התמונות (של הצפיפות) לא חזרו על עצמן".

מרגי ביקש לדעת מדוע לא נעשתה תכנית להשתמש במפעילים פרטיים שישבו בבית, ואמר: "אני מכיר את נושא הזיכיונות והחוקים, אך הממשלה יודעת לפעול בתקנות שעת חירום. יכולנו לייצר רציפים ומסלולים מקבילים של מפעילים פרטיים. זה יעלה כסף, אבל בשעת משבר צריך היה לתת את כל הסעד האפשרי". מקלב השיב כי משרד האוצר לא איפשר את המהלך.

ראש תחום חטיבת הבריאות במשרד הבריאות, רותי גרוס, אמרה כי פתיחת הרכבת נדחתה מה-17 במאי ל-8 ביוני בגלל שלמשרד היו דרישות שהיה קשה לעמוד בהם, כמו שמירת מרחק ואכיפת שימוש במסכה בנסיעה. היו"ר מרגי שאל מה יקרה ב-8 ביוני וגרוס השיבה: "ביום חמישי יתקיים דיון עם המטה לביטחון לאומי (מל"ל) האם באמת הרכבת תיפתח. אם התחלואה תמשיך לעלות יצא שכרנו בהפסדנו". עוד הוסיפה גרוס כי "לא נמצאו מחקרים מרובים לגבי הדבקה בתחבורה קרקעית, בניגוד לתחבורה אווירית. היו כמה מקרים בסין שבהם הייתה הדבקה אפילו ממרחק של 4.5 מטר וזה נשאר על משטחים. אחרי שבוצעו מחקרים מקצועיים נמצא שאף אחד מהנוסעים שלבשו מסיכות פנים לא נדבקו".