המדינה הודיעה: תתפשר על אטימת חלק מחריגות הבנייה בסניף איקאה אשתאול

בא-כוח המדינה הודיע כי היועמ"ש מסכים שרק חלקים מהשטחים שנטענים על-ידה כחריגות בנייה בסניף איקאה ייסגרו • מדובר בשטחים שעליהם הודיעה החברה היזמית של הסניף כי היא מוכנה לאטום אותם כבר בדיונים הקודמים שנערכו בעניין, בוועדת הערר המחוזית

בא-כוח המדינה הודיע כי היועץ המשפטי לממשלה מסכים שרק חלקים מהשטחים שנטענים על-ידה כחריגות בנייה בסניף איקאה אשתאול ייסגרו. מדובר בשטחים שעליהם הודיעה החברה היזמית של הסניף כי היא מוכנה לאטום אותם כבר בדיונים הקודמים שנערכו בעניין, בוועדת הערר המחוזית. לאור זאת הודיע שופט בית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים, אלכסנדר רון, כי ישלח לצדדים החלטה בהמשך. 

השטחים שהמדינה מוכנה עכשיו לאטום הם שטחי משרדים, חדר אוכל עובדים, נגריה וחדרי אדריכלים. שטחים אלה נכללו בהצעת הפשרה שהגישה ועדת הערר המחוזית ירושלים, לפני כחודשיים, שעה שדנה בערר מתכננת המחוז. הוועדה הציעה לאטום את השטחים הללו עד להסדרת עניין החריגות. בעלי המקום, חברת פארק אשתאול שבשליטת צחי נחמיאס, הסכימה להסדר הפשרה, ואולם מתכננת המחוז סירבה לו. היום כאמור השתנה עמדת המתכננת. נציג הפרקליטות התייעץ עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, והלה איפשר לו להסכים לפשרה. ואולם לא ברור כי זו אכן תהיה החלטת השופט בעניין, ועתה ממתינים להכרעתו.

לפני כעשרה ימים הוציא השופט רון צו סגירה זמני לשטחים, וזאת לבקשת מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-באבאי, שעתרה נגד אישור פתיחת סניף איקאה אשתאול על-ידי ועדת הערר המחוזית ירושלים. זאת, לטענתה, בשל התנהלות פסולה של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה מטה יהודה והכשרת עבירות בנייה חמורות של אלפי מ"ר שבוצעו על-ידי בעלי המקום, חברת פארק אשתאול שבשליטת איש העסקים צחי נחמיאס. איקאה שוכרת מפארק אשתאול את המבנה.

איקאה הודיעה כי אינה מתכוונת לכבד את הצו, שכן כלל לא נכללה כצד לעתירה, ובשבוע שעבר צורפה כצד, כמו גם נציגות העובדים של איקאה. הנהלת החברה, שמיוצגת על-ידי עורכי הדין אברהם אברמן, יאיר עשהאל ודן ליברמן ממשרד אפרים אברמזון ושות', ונציגות העובדים, שמיוצגת על-ידי עו״ד בטי מצר-לוי מההסתדרות הלאומית, טוענות כי לא ניתן לסגור את השטחים שבמחלוקת, וכי המשמעות של הפעלת צו כזה היא סגירת החנות כולה.

היזמית פארק אשתאול ומטה יהודה הגישו בקשות לבית המשפט לבטל את הצו. עורכי הדין שלום זינגר ואייל גור ממשרד זינגר דנה ושות', שהגישו את הבקשה מטעם פארק אשתאול, כתבו,בבקשתם כי ועדת הערר המחוזית דחתה את כל טענותיה של המתכננת, בעוד שעל-פי העתירה עלול להתקבל הרושם, כאילו חברת פארק אשתאול עשתה דין לעצמה ופעלה ללא היתרי בנייה ובעבריינות בנייה.

"מדובר בעתירה שטענותיה נדחו בערר אחת לאחת, תוך הנמקה פרטנית, לאחר שעות דיון ארוכות ללא תקדים", נכתב בבקשה, וצוין כי חברי ועדת הערר גם המליצו בפני מתכננת המחוז למשוך את הערר שהגישה.

בדומה, הוועדה המקומית מטה יהודה, המיוצגת על-ידי עו"ד איל מאמו ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות', טענה כי נימוקי העתירה נדחו לחלוטין ע-ידי ועדת הערר. "מעמידת מתכננת המחוז על העתירה עולה חשש כי מדובר בעמידה על עתירה שטענותיה חלשות עד קלושות, וזאת רק כיוון שמדובר בהקמת חנות איקאה, וכן לאור חלוקת הכנסות בין מטה יהודה לבית שמש או שיקולים נעלמים אחרים שאינם מובנים", נכתב בבקשת מטה יהודה.