שוק ההון | סיקור שוטף

סגירה צורמת בבורסה: מדד ת"א 35 איבד 2.9%, ת"א 90 צלל ב-3.7%

יום אדום בבורסה בתל אביב: מדד הבנקים צנח ב-3.1% • עזריאלי צנחה ב-5%, פתאל החזקות צללה ב-13.5%, אנרג'יקס איבדה 5.4%, סאפיאנס ירדה ב-5%

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים על השאלה: האם השווקים לומדים לחיות עם הקורונה; וגם, רון אייכל, כלכלן הראשי של קולמקס, על הדרמה במניות הבנקים בוול סטריט; דוח השווקים עם גיא בן סימון, הצטרפו לשידור החי

16:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל בירידות חדות, וזאת בצל החשש מהעלייה במספר הנדבקים בנגיף הקורנה בארץ ובעולם, ובהמשך לירידות החדות שנרשמו ביום המסחר האחרון בוול סטריט.

מדד ת"א 35 איבד 2.9%, ת"א 90 צנח ב-3.7% ומדד הבנקים איבד 3.1%.

מניית עזריאלי צנחה ב-5%, פתאל החזקות צללה ב-13.5%, אנרג'יקס איבדה 5.4%, סאפיאנס ירדה ב-5%.

הממשלה החליטה היום להאריך את הזכאות לדמי אבטלה לזכאים עד אמצע אוגוסט. במסגרת זו תוארך גם הזכאות למענקים לבני ה67+ שלא יחזרו לעבודה. בסוף תקופה זו יבחנו מחדש את המשך הזכאות, לאור נתוני התעסוקה במשק, כך נמסר מהממשלה.

הציבור הפסיד "על הנייר" רבע טריליון שקל בחודש הראשון של משבר הקורונה כך עולה מנתונים שמפרסם היום בנק ישראל. על-פי הנתונים בסוף הרבעון הראשון של השנה (31 למרץ) עמד תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור על 3.83 טריליון שקל, ירידה של 254 מיליארד שקל (6.2%-) לעומת שווי התיק בתחילת הרבעון והשנה.

14:20

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות חדות, בדומה לנעילה השלילית בוול סטריט ביום שישי האחרון. מדד ת"א 35 ומדד הבנקים יורדים בכ-2.6% כ"א, ומדד ת"א 90 מאבד 3%.

מנייתה של חברת הטכנולוגיה נייס יורדת ב-4%, טבע צונחת ביותר מ-4.5% ומניית אלביט מערכות מאבדת 2.4%. בסקטור הנדל"ן מניית עזריאלי צונחת ב-5%, שיכון ובינוי יורדת בשיעור זהה, אלטשולר שחם צונחת ב-6%, דלק ב-5.6%, הפניקס ב-3%.

מנייתה של לייבפרסון מזנקת ב-9% כנגד המגמה השלילית. לייבפרסון הודיעה בסופ"ש האחרון על ערוץ תקשורת חדש שיאפשר לחברות להעניק שירות מותאם ללקוחות באמצעות התכתבות ישירה מתוך עמוד תוצאות החיפוש של גוגל. 

13:25

מחריפות הירידות בבורסה בתל אביב. מדד ת"א 35 מאבד 2.7%, ת"א 90 יורד ב-3% ומדד הבנקים יורד ב-2.7% גם הוא. מניית חברה לישראל מאבדת 4.9%, קמהדע יורדת בשיעור דומה, הבינלאומי מאבדת 2.5%, הראל השקעות יורדת ב-4%. מנגד, אודיוקודס עולה ב-3.9%, רציו ב-4.7%, אופקו הלת' מטפסת ב-3.2% ומניית ארקו החזקות קופצת ב-7.3% לאחר שפרסמה עדכון חיובי על תוצאות החברה הבת בחצי הראשון של השנה.

מחזור המסחר בשעה זו בשוק המניות מסתכם ב-508 מיליון שקל בלבד.

12:25

מחריפות הירידות בבורסה בתל אביב, אם כי במחזור מסחר של כ-400 מיליון שקל בלבד, כיאה לימי ראשון בשוק המקומי. מדד ת"א 35 מאבד 2.4%, ת"א 90 יורד ב-2.5% ומדד הבנקים יורד בשיעור דומה. 

פתאל החזקות בולטת בירידה של 8%, לאומי מאבדת 2.4% במחזור מסחר הגבוה בשוק, נייס יורדת ב-3.6%, טבע צונחת ביותר מ-4%, אלביט מערכות מאבדת 3.2%, עזריאלי יורדת בשיעור דומה.

מנגד, מניית אוגווינד  ממשיכה במומנטום החיובי ומזנקת במחזור גבוה. 

11:10

נמשכות הירידות החדות בבורסה. ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מציינים בסקירתם השבועית כי "אין ספק שאירופה נפגעה בתחילת אירוע הקורונה במידה קשה יותר מאשר ארה"ב . הנגיף התפשט מוקדם יותר ובאופן מהיר יותר באירופה מאשר בארה"ב, מה שהוביל לאימוץ אמצעי בלימה וסגר קפדניים באירופה במהלך חודש מרץ. כתוצאה מכך, הפעילות הכלכלית התכווצה בצורה חדה יותר באירופה בהשוואה לארה"ב ובמהלך הרביע הראשון של 2020 נרשמה באירופה ירידה של 3.6% בתוצר במונחים רבעוניים לעומת 1.3% במונחים רבעוניים בארה"ב. יתר על כן, המדדים השונים מצביעים על כך שבחודש אפריל הפעילות הכלכלית התכווצה בצורה חדה יותר ברחבי אירופה מאשר בארצות הברית.

"יתר על כן, תגובת המדיניות הראשונית של גוש האירו הייתה איטית יותר וצנועה יותר מאשר בארצות הברית. ארה"ב חוקקה בתוך זמן קצר חבילת הרחבה של כמעט 13% מהתמ"ג, לעומת 4% בגוש האירו. למרות שהמייצבים האוטומטיים (ירידת הכנסות מדינה ממיסים ועליית תשלומי העברה שונים) גדולים בהרבה בגוש האירו, ארצות הברית סיפקה הרחבה כוללת גדולה פי כמה מאשר אירופה". 

עוד הם מציינים כי "ואולם, התנאים הולכים ומשתפרים לאחרונה לטובת אירופה. ראשית, גוש האירו הקדים את ארה"ב בכניסה למהלך הסגרים, אך בעיקר בפתיחה מחודשת של הכלכלה. שיעורי הנדבקים החדשים באירופה נותרו נמוכים לרוב, למרות שחרור הסגרים, בעוד שמספר מקרי ה-COVID עולה שוב בארצות הברית. לכן מדינות אירופה הצליחו לפתוח מחדש במידה "בטוחה" יותר ומהירה יותר את הכלכלות שלהן מאשר ארה"ב. למרות שמדדי הפעילות התאוששו בצורה ניכרת בשתי הכלכלות, הריבאונד התבטא ביתר שאת באירופה, כאשר מדדי ה- PMI של גוש האירו רשמו עלייה חדה יחסית ביוני".

10:07

יום המסחר בבורסה של תל אביב נפתח בירידות חדות במדדי המניות, לאחר שביום שישי ננעל המסחר בוול סטריט במגמה שלילית מובהקת. זאת, על רקע חששות המשקיעים מהמשך התפשטות מגפת הקורונה וההשפעות השליליות על הכלכלות. 

ירידות בולטות נרשמות במניות קמהדע, נורסטאר, פתאל החזקות , טבע, פוקס ובזן. 

מנגד, עליות חדות נרשמות במניות לייבפרסון , אופקו ואודיוקודס. 

מניית ארקו החזקות  מזנקת לאחר שהחברה פרסמה היום עדכון נוסף בנוגע להשפעת אירוע הקורונה על פעילות הקבוצה. על פי העדכון, נרשם שיפור חד ברווחיות החברת הבת GPM ברבעון השני של שנת 2020. במחצית הראשונה של שנת 2020 צפוי לעמוד ה-Store level Ebitda של GPM בטווח של כ-115-119 מיליון דולר, לעומת כ-68.7 מיליון דולר בתקופה המקביל אשתקד, גידול של 68%-74%. 

09:30

שותפות דלק קידוחים  פרסמה את הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של שנת 2020. הרווח הנקי ברבעון עמד על כ-84.3 מיליון דולר  וההכנסות הסתכמו בכ-186.7 מליון דולר - גידול של 110% ו 97% בהתאמה. בנוסף, אישרה השותפות התייעלות פרויקטאלית שתביא לחסכון של 131 מיליון דולר לכלל המאגרים, וחסכון שנתי של 41 מיליון דולר לשותפות.

07:20

שבוע המסחר בבורסה של תל אביב צפוי להיפתח תוך המשך המגמה השלילית של השבוע שעבר, לאחר שביום שישי נרשמו ירידות חדות בוול סטריט על רקע המשך התפשטות מגפת הקורונה. 

מניות טבע , טאואר , נייס , איי.אפ.אפ ואורמת צפויות לרדת לאחר שחזרו מוול סטריט עם פערים שליליים של עד 3.3%. 

מנגד, מניות אופקו, אודיוקודס  ולייבפרסון  צפויות לעלות לאחר שחזרו עם פערים חיוביים של 3.5% - 7.5%. 

קרסו  דיווחה ביום חמישי לאחר סיום המסחר כי הכנסותיה ברבעון הראשון הסתכמו בכ-948 מיליון שקל, לעומת כ-1.06 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה הציגה החברה עלייה של 56% ברווח הנקי ל-47 מיליון שקל ברבעון. 

חברת אלקטריאון  מנצלת את הזינוק המטאורי במניותיה מתחילת השנה (ובשלוש השנים האחרונות). החברה ביצעה ביום חמישי גיוס פרטי בהיקף של כ-123 מיליון שקל, באמצעות הנפקת מניות בהיקף של כ-12.4% מההון).

כאמור בוול סטריט נרשמו ירידות של 2.4%-2.8% ביום שישי.  מניות הבנקים בארה"ב נפלו לאחר מבחני הלחץ השנתיים של הפדרל ריזרב, שהראו כי בנקים מסוימים עלולים להתקרב לרמות הון מינימליות בעקבות מצבים העלולים לנבוע מהמשבר שנוצר בעקבות מגפת הקורונה. בעקבות זאת, על הבנקים להשעות תוכניות לרכישה עצמית של מניות, וכמו כן יגביל הפד במהלך הרבעון השלישי תשלומי דיבידנדים.