פייסבוק תשיב לפעילות את חשבונותיהם של עובדי NSO ובני משפחותיהם

הרשת החברתית הודיעה לבית המשפט כי היא הסירה את החסימות שהטילה על חשבונות של עובדי חברת הסייבר הישראלית במוצריה, לאחר שטענה כי גורמים מסוימים עשו שימוש במוצר של NSO לצורך פריצה לחשבונות של מוצר אחר שלה – וואטסאפ

מארק צוקרברג מציג בקונגרס האמריקאי את פרויקט ליברה של פייסבוק  / צילום: Erin Scott, רויטרס
מארק צוקרברג מציג בקונגרס האמריקאי את פרויקט ליברה של פייסבוק / צילום: Erin Scott, רויטרס

חברת פייסבוק הגישה שלשום לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה למחיקת הליך בתביעה שהגישה נגדה חברת הסייבר הישראלית NSO. פייסבוק ביקשה למחוק את התביעה שבה דרשו ממנה עובדי NSO ובני משפחותיהם להשיב לפעילות את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם שנחסמו על ידי ענקית המדיה החברתית. פייסבוק נימקה את בקשה למחיקת ההליך בכך שהיא נענתה לדרישה להפשיר את החשבונות, ובכך ייתרה את למעשה את התביעה והפכה אותה "תיאורטית וחסרת טעם".

צעד זה של פייסבוק הגיע כשלושה שבועות לאחר ששופט בית המשפט העליון נעם סולברג דחה את ערעורה של פייסבוק על החלטת בית המשפט המחוזי להשיב לפעילות את חשבונות הפייסבוק של עובדי NSO. בהחלטתו עבר השופט סולברג על טענותיה של פייסבוק ודחה אותן אחת לאחת, וקבע מפורשות כי "פרשנותה של פייסבוק לתנאי השימוש, לפיה היא רשאית להשבית את חשבונותיהם של כל עובדי NSO מעצם עבודתם בחברה, מעוררת קושי".

חסימת המשתמשים הגיעה לאחר שפייסבוק הגישה תביעה נגד NSO באוקטובר האחרון, בעקבות ניצול לרעה של חולשה באפליקציית וואטסאפ שבבעלות פייסבוק, ששימשה להתקנת תוכנת הריגול של NSO על מכשירי אייפון ואנדרואיד. פייסבוק האשימה את NSO בכך שמערכות שפיתחה החברה היו מעורבות ב"מתקפת סייבר שבה ניצלה את שרתי פייסבוק כדי לחדור ל-1,400 מכשירים סלולריים", של מי שהיא טענה שהינם "פעילי זכויות אדם".

בתביעתה טענה פייסבוק כי NSO "פיתחה את תוכנת הריגול שלה כדי לקבל גישה להודעות ושאר אמצעי תקשורת במכשירים הסמארטפון של האנשים אחריהם היא ריגלה, על-מנת לעקוף את אמצעי ההצפנה של התוכנה".

בתגובה לטענות הסבירו אז ב-NSO כי "המטרה היחידה של מוצרי NSO היא לסייע לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים מורשים להילחם בטרור ובפשעים חמורים, שלעתים מסתתרים מאחורי פלטפורמות ואפליקציות מוצפנות". לאחר הגשת התביעה, נקטה כאמור פייסבוק צעד ענישתי נגדNSO וחסמה את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של עובדי החברה. לפי כתב התביעה של העובדים, חברת פייסבוק העולמית הפרה את ההסכם בינה לבינם בכך שחסמה את חשבונותיהם הפרטיים באופן פתאומי וללא הסבר.

בין החברות מוסיף להתנהל דין המשפטי בפרשת הפריצה, ובקשת המחיקה שהגישה פייסבוק לבית המשפט המחוזי התייחסה אליה וניסתה לטעון לקשר בין הדברים. על עצם הגשת התביעה מצד NSO בבקשה להפשיר את החסימות, כתבה פייסבוק כי היא, פייסבוק, "מסרבת בכל תוקף לתת יד להתנהלות דיונית פסולה זו, אשר עלולה לפגוע בתביעה התלויה ועומדת נגד קבוצת NSO בארה"ב, ולהקנות לקבוצת NSO יתרונות דיוניים באופן פסול".

פייסבוק נימקה את העובדה שנסוגה מעמדתה ונענתה לבקשת ההפשרה לחשבונות בכך ש"קבוצת NSO פועלת מאחורי הקלעים ומנסה באופן לא גלוי לחתור או "לחבל" בתביעה התלויה ועומדת בארה"ב. הדברים עולים בבירור מבקשת התובעים לגילוי מסמכים ומענה על שאלון, הכוללת שורה של דרישות אשר נגועות במישרין לטענות ועמדות שהועלו על ידי קבוצת NSO במסגרת התביעה בארה"ב, ואשר אינן נוגעות לניהול ההליך בישראל. במילים אחרות, קבוצת NSO ממשיכה לעשות שימוש לרעה בהליך בישראל, עתה במאמץ לנסות לקבל לידיה מסמכים אשר יתכן שהיא תוכל "למנף" לטובתה במסגרת התביעה בארה"ב".

עובדי NSO טרם הגיבו לבקשה.

מדוברות וואטסאפ נמסר: "לאורך כל ההליכים הללו בישראל, קבוצת NSO פעלה מאחורי הקלעים בניסיון חסר תקדים לחבל במאמצים שלנו לגרום להם להודות באחריות למתקפות על עיתונאים ופעילי זכויות אדם. למרות שהחזרנו את חשבונות הפייסבוק של ארבעה עובדי NSO, אנו נמשיך להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי לפקח על כל שימוש לרעה בפלטפורמה שלנו".

עובדי NSO מיוצגים על ידי עוה״ד רן שפרינצק, נעמה ארליך ודר רג׳ואן ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות׳.

פייסבוק מיוצגת על ידי עו״ד גיל אוריון ממשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון ושות׳