המשביר בצל הקורונה: קיטון בהפסד הרבעוני, ירידה של 17% בהכנסות

ההפסד הנקי של החברה עמד ברבעון הראשון על 12.4 מיליון שקל וההכנסות הסתכמו ב-201 מיליון שקל • החברה רשמה ברבעון תשואה שלילית חריגה של 13.4% בתיק ניירות הערך שלה

המשביר לצרכן שבשליטת ובניהול רמי שביט מציג קיטון בהכנסות ברבעון הראשון של 2020 בשיעור של 17%, וצמצום קל בהפסד בצל סגירת החנויות. בשורה התחתונה רשמה המשביר הפסד רבעוני של 12.4 מיליון שקל, לעומת הפסד של 14.5 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד. זאת בעוד שההכנסות קטנו מ-241 מיליון שקל בשלושת החודשים הראשונים של 2019 לכ-201 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה. נכון לסוף הרבעון הראשון, ההון עצמי של החברה עומד על 29.1 מיליון שקל לעומת 40.7 מיליון שקל בסוף 2019.

הרווח הגולמי של החברה קטן ב-21% אל מול הרבעון הראשון אשתקד והסתכם בכ-115 מיליון שקל. עם זאת, שיעור הרווח הגולמי השתפר לרמה של 42.9% - גידול של כשלוש נקודות אחוז, מה שבחברה מייחסים לשיפור תנאי מול ספקים, ומשינוי מודל הרכישות מספקים. ועדיין, מדובר בשיעור הרווח הגולמי הנמוך ביותר בענף.

הרווח התפעולי של החברה השתפר וטיפס ממיליון שקל ברבעון הראשון ב-2019, ל-3.7 מיליון שקל ברבעון הנוכחי. המשביר הצליחה לצמצם במידה מה את הפסדיה ברבעון, כשעברה מהפסד נקי של 14.5 מיליון שקל ברבעון הראשון ב-2019, להפסד נקי של 12.4 מיליון שקל.

המשביר עוסקת בפעילות קמעונאית והיא רשת בתי הכלבו היחידה בישראל. החברה עוסקת בתחומי האופנה וההנעלה, עולם הבית, הספורט והזכיינות ומפעילה רשת חנויות כלבו המונה 38 סניפים.

בנוגע למכירות מחנויות זהות מפרטת המשביר כי נרשמה במהלך התקופה ירידה של כ-20%, וזאת "בעיקר מהשהיית פעילות סניפי הרשת". נזכיר כי בדומה ליתר קמעונאיות האופנה, המשביר לצרכן נאלצה לסגור את חנויותיה בשל החלטת המדינה במסגרת הצעדים למניעת התפשטות וירוס הקורונה ב-15 במרץ, והיא שבה לפתוח אותן ב-14 במאי, באיחור של שבוע ביחס ליתר המתחרות שלה.

על הרקע הזה, המשביר מפרטת כי הוציאה את עובדי החברה לחל"ת והחזירה את חלקם באופן מדורג. במקביל ביצעה החברה מהלכי התייעלות וביניהם ביטול הטבות נלוות לשכר שהיו כללות בהסכם הקיבוצי. בנוגע למענקי עידוד החזרת עובדים מפרטת החברה, כי החברה הבת תהיה זכאית למענק עבור העסקת עובדים בחודשים יוני-ספטמבר בטווח של 5-8 מיליון שקל. עוד בנוגע להתייעלות מפרטת המשביר כי פרסה תשלומים לספקים ונותנים שירותים בסכום של כ-240 מיליון שקל, אשר להערכתה תסתיים עד ינואר 2021. היא מפרטת כי קיבלה הנחות מסחריות ממרבית ספקי האופנה בקניה על מלאי עונת 2020.

עוד עולה מהדוחות כי ברבעון הראשון רשמה המשביר הוצאות המיוחסות לחודש מרץ 2020 בגין שכר דירה, דמי ניהול וארנונה בסך של כ-6 מיליון שקל, שצפוי להתקבל בגינן זיכוי ברבעון השני 2020. בנוסף היא מפרטת כי היא פועלת "יחד עם בעלי הנכסים" להקטנת שטחי סניפי הרשת וצמצום העלויות הנלוות.

לאור ירידות חדות בבורסה כתוצאה ממשבר הקורונה, במהלך הרבעון הראשון של שנת 2020 רשמה החברה הפסד של כ-1.5 מיליון שקל, בגין תיק ניירות הערך של החברה. נכון לסוף הרבעון, הסתכם שווי ההשקעה לסך של כ-9.7 מיליון שקל. כלומר, תשואה שלילית חריגה וגבוהה מאוד של 13.4%.

עוד מגלה המשביר, כי בעוד שחברות אחרות דוגמת גולף וקסטרו כבר קיבלו הלוואה בערבות המדינה במסגרת ההטבות שניתנו בשל משבר הקורונה, המשביר והחברה הבת עדיין פועלות מול מוסד בנקאי לשם קבלת הלוואה בערבות המדינה בסך 40 מיליון שקל, וכן מסגרת אשראי בסך 15 מיליון שקל "לטובת אשראי דוקומנטרי לספקי חו"ל".