הזכיינית הגדולה ביותר של פאסט פוד בארה"ב הגישה בקשת פשיטת רגל

NPC, שמפעילה 1,227 סניפים של פיצה האט ועוד כ־400 סניפים של וונדי'ס, הגישה בקשה לצ'פטר 11 בבית המשפט בטקסס

סניף של פיצה האט בארה"ב / צילום: שאטרסטוק
סניף של פיצה האט בארה"ב / צילום: שאטרסטוק

הזכיינית הגדולה ביותר של אוכל מהיר בארה"ב הגישה פשיטת רגל. NPC אינטרנשיונל - החברה שמפעילה יותר מ־1,200 סניפי פיצה האט וכ־400 סניפים של וונדי'ס - הגישה בקשה לבית המשפט בטקסס להסדר פשיטת רגל (צ'פטר 11). החברה מעסיקה בארה"ב 40 אלף עובדים ב־27 מדינות.

כמו רשתות גדולות אחרות בארה"ב, ובמיוחד בתחום המזון, NPC התמודדה עם מעין "סערה מושלמת" של צרות שהובילה לבקשת פשיטת הרגל: מהסגר והסגירה הכללית של אמריקה בגלל מגפת הקורונה, דרך נטל חוב עצום של כמעט מיליארד דולר ועד עליית עלויות העסקה ופריטי מזון שונים. כמו כן, פיצה האט עצמה נאבקה באחרונה עם מכירות נמוכות. כך, בבקשה לבית המשפט נכתב בהקשר של פיצה האט כי "ההידרדרות של החברה נוצרה בין היתר כתוצאה מירידה בחדשנות התפריטים והיעדר אסטרטגיה ברורה וארוכת טווח של פיצה האט".

NPC נאבקה כלכלית בשנים האחרונות, בעיקר בגלל הביצועים של סניפי פיצה האט שלה, המהווים כ־20% מכלל סניפי הרשת בארה"ב. זאת במיוחד לאור התחרות הגוברת מצד יריבים כמו ,דומינו" ו"פאפא ג'ון".

דובר מטעם וונדיס אמר כי NPC מפעילה רק חלק קטן מהמסעדות שלה, כ־6% - וכי המסעדות שלהן תחת הזכיינית דווקא הציגו "בדרך כלל ביצועים טובים מאוד".

בשנת 2019, NPC ראתה את החוב שלה יורד יותר ויותר לטריטוריות הזבל. חברות דירוג האשראי S&P ו-Moody's הורידו את דירוג של הזכיינית בפברואר לאחר שלא ביצעה תשלומי ריבית בשל המלווים ביום 31 בינואר.

מנסה לפטור את עצמה מחובות

הגשת פשיטת הרגל לא אומרת ש­-NPC תסגור את הסניפים של פיצה האט ו־וונדי אלא שהזכיינית מנסה לפטור את עצמה מחובות גדולים שיש לה, בין היתר, על ידי תוכנית התייעלות וכן מכירת מספר לא ידוע של סניפים שברשותה.

פיצה האט אמרה בהצהרה כי הגשת NPC הייתה "צפויה", וכי הרשת רואה בה "הזדמנות ליצור עתיד טוב יותר למסעדות פיצה האט שנמצאות כיום תחת NPC".

דווקא מגפת הקורונה עשתה טוב ל-NPC. פיצה האט קיבלה יותר הזמנות בתקופה הזו ו-וונדיס סייעו לזכייניות שלהם עם הקלות בתשלומים. עם זאת, שינויי צריכת האוכל באמריקה בתקופה זו השפיעה גם על המצב הכלכלי של המסעדות שלNPC.

NPC היא הרשת האמריקאית האחרונה שהגישה פשיטת רגל במהלך מגפת הקורונה. קדמו לה GNC ,24 Hour Fitness ,Neiman Marcus , J. Crew ועוד.

NPC פתחה את סניף הפיצה האט הראשון שלה ב-1962. בשנת 1984 היא הפכה לחברה ציבורית. ב־2001 היא חזרה להיות חברה פרטית בבעלות חברות פרייבט אקוויטי. זאת עד 2018, אז היא נמכרה שוב לשני משרדים - דלאוור אחזקות ואלדרידג 'השקעות.