החיסון לקורונה מתקרב? מודרנה דיווחה על הצלחה בניסוי

חברת הביוטק מתכננת ניסוי יעילות של שלב מאוחר על 30 אלף בני אדם החודש • לפי הדיווח, המתנדבים שקיבלו שתי מנות של החיסון פיתחו רמות גבוהות של נוגדנים שעברו את הרמה הממוצעת שנראתה אצל אנשים שהחלימו מנגיף הקורונה

משרדי מודרנה / צילום: Brian Snyder, רויטרס
משרדי מודרנה / צילום: Brian Snyder, רויטרס

חברת הביוטק מודרנה דיווחה הלילה על הצלחה בשלב המוקדם בניסוי היעילות שלה לחיסון נגד נגיף ה-COVID-19. החיסון מבוסס mRNA, כלומר על מולקולה העשויה מחומר גנטי, שמגרה את מערכת החיסון ליצור את הנוגדן. המניה זינקה ב-16% במסחר המאוחר בוול סטריט.

מודרנה היתה הראשונה שפרסמה תוצאות מוקדמות של ניסויים אחרי הניסוי הראשון ב־16 במרץ, והיא מתכננת ניסוי יעילות של שלב מאוחר על 30 אלף בני אדם החודש.

המתנדבים שקיבלו שתי מנות של החיסון פיתחו רמות גבוהות של נוגדנים שעברו את הרמה הממוצעת שנראתה אצל אנשים שהחלימו מנגיף הקורונה, כך דיווחה החברה בכתב העת הרפואי New England Journal of Medicine.

איש ממשתתפי המחקר לא דיווח על תופעת לוואי רצינית, אולם יותר ממחצית מהמשתתפים דיווחו על תגובות קלות כמו עייפות, כאבי ראש, צמרמורות, כאבי שרירים או כאבים במקום הזריקה. סביר להניח כי תופעות לוואי אלו התרחשו לאחר מתן המנה השנייה, ובאנשים שקיבלו את המינון הגבוה ביותר.

בתחילת החודש  הכריזה חברת החיסונים על דחיית הניסוי הקליני שלה בחיסון בשבועיים, לסוף יולי.

הדחייה נבעה מאי הסכמות בין ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, שאמורה לאשר את הניסוי ויום אחד, בשאיפה, גם את המוצר הסופי, לבין מודרנה לגבי כמה פרטים מפרוטוקול הניסוי. גורמים בשוק מייחסים זאת לכך שמודרנה אינה מנוסה בעבודה מול ה-FDA. עד כה ניהלה ניסויים בעד 250 בני אדם, ואילו הניסוי הזה יכלול עשרות אלפי נבדקים. במקרה, טבילת האש הראשונה של החברה היא גם הניסוי המדובר ביותר בעולם בעשורים האחרונים.

מודרנה היא החברה המתקדמת ביותר בפיתוח החיסון, משום שהטכנולוגיה שלה של חיסוני RNA, מאפשרת ליצור חיסונים פוטנציאליים במהירות - את החיסון הזה הביאה לניסויים תוך חודשיים. זמן שיא. אולם, עד היום החברה לא הצליחה להביא אף חיסון לשוק על בסיס הטכנולוגיה הזו. כמו כן, היא לא פירטה את מלוא השיטה בעיתונות המדעית, בטענה כי היא רוצה לשמור עליה כסוד מסחרי - זוהי התנהלות חריגה עבור חברות ביוטק. גורמים בשוק מזהים גם יהירות בהתנהלות החברה. למרות חוסר הניסיון שלה, היא מתקשרת ביטחון רב לגבי הסיכוי שתגיע ראשונה לחיסון.