הסעודה האחרונה של ביבי: מיצב מעורר מחלוקת נגד ראש הממשלה הוקם במרכז תל אביב

בבוקר שלאחר הפגנות המחאה בתל אביב שהפכו לאלימות, הופיעה בכיכר רבין יצירת המחאה "הסעודה האחרונה", המציגה את ראש הממשלה נתניהו יושב לשולחן עמוס כל טוב, כאשר מולו עוגה גדולה בצורת דגל ישראל • עד כה אף מנהיג ממחנה הימין לא גינה בפומבי את האלימות בהפגנות אמש

מיצב "הסעודה האחרונה" בכיכר רבין בת"א / צילום: בר לביא, גלובס
מיצב "הסעודה האחרונה" בכיכר רבין בת"א / צילום: בר לביא, גלובס

בשטח כיכר רבין הוצב הבוקר (ג') מיצב "הסעודה האחרונה" של האמן איתי זלאיט, מי שבזמנו הציג את פסל הזהב של בנימין נתניהו ופסלה של מירי רגב אל מול מראה. זאת לאחר שאמש התקיימו ברחבי העיר הפגנות נרחבות נגד ראש הממשלה, שנהפכו לקראת סופן לאלימות.

במיצב החדש נראה פסל בדמותו של ראש הממשלה נתניהו יושב לשולחן עמוס כל טוב, כאשר מולו עוגה גדולה בצורת דגל ישראל. זליאט אמר הבוקר שהמיצב מסמל את הסעודה האחרונה של ראש הממשלה או הסעודה האחרונה של הדמוקרטיה.

בזירה הפוליטית התגובות למיצב תייגו אותו כאלים. השרה מירי רגב כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "בערבו של תשעה באב יש מי שבחר ללבות עוד ועוד שנאה וקיטוב בעמנו. יש מי שאולי רומז שגם עתידו של ראש הממשלה יהיה כעתידו של הסועד האחרון?! זה רק עניין של זמן שיגיע מיצג הגרדום וחבל התלייה. זו לא הסתה אלא קריאה לפעולה. אני קוראת לרון חולדאי תפסיק לעצום עיניים והסר לאלתר את מיצג ההסתה".

ח"כ אוסנת הילה מארק כינתה את המיצב "כתובת על הקיר הכתובה בדם", אולם כעבור כמה שעות מחקה את הציוץ שלה בעניין.

בעוד בימין היו עסוקים במיצב, מנהיגי המחנה טרם גינו את התקיפה האלימה של מפגינים אמש בת"א על אף קריאותיהם של חברי כנסת שונים.

ח"כ תמר זנדברג כתבה: "המשטרה מגדירה נסיון לרצח מול עיני השוטרים 'קטטה'; שרות בממשלה מגנות מיצג אמנותי ולא דקירה ברחוב; חברי כנסת מהליכוד ממשיכים להאשים את המפגינים ולא את התוקפים. מה הפלא שמיליציות אלימות מסתובבות באין מפריע וזורעות טרור ברחובות".

רבים, כמו השר עמיר פרץ וח"כ זנדברג, מיהרו להפנות אצבע מאשימה כלפי ארגון לה-פמיליה, ארגון אוהדים בתוך בית"ר ירושלים. עם זאת, מעדויות המגיעות בשעות האחרונות עולה כי ייתכן שקבוצת האנשים שהיתה מעורבת בתקיפה האלימה קשורה לארגון אוהדי מכבי ת"א-פנאטיקס. כמה מהתוקפים זוהו כקשורים לקבוצת אוהדים, והנושא נמצא בחקירת משטרה בשעות אלה.

ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן הגיב הבוקר (ד') לאלימות כלפי מפגינים בתל אביב תוך שהוא "קורא למפגינים לשמור על המחאה נקייה מאלימות והפרות סדר" , אולם קטעי וידאו שהופצו בשעות הלילה ברשתות החברתיות הראו שקבוצה אלימה הסתננה לתוך המפגינים ופתחה במכות ובזריקת בקבוקי זכוכית על המפגינים.

עוד אמר כהן: "תפקידנו לאפשר את חופש המחאה לכל אזרח באשר הוא בהתאם להוראות החוק. מחובתנו לפעול למימוש זכויותיו האזרחיות של כל אזרח מכל קצוות הקשת של החברה בישראל וכך אנו עושים מזו תקופה ממשוכת כמעט מדי יום. מנגד שלום הציבור וביטחונו עומדים מעל לכל, לכן לא נאפשר ונפעל בנחישות נגד כל גילויי אלימות, ונדליזם או פגיעה באזרחים ושוטרים".

גם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה הגיב לאירועי אמש וכתב בטוויטר כי "המשטרה תטפל ביד קשה בכל גילוי אלימות". 

בני גנץ, שר הביטחון, הדגיש בחשבון הטוויטר שלו את הזכות למחאה וגינה את האלימות בהפגנות אתמול: "תוקפי המפגינים מאתמול חייבים להיתפס ולהיענש. אף אחד לא ישתיק מחאות בישראל כל עוד אנחנו כאן".

המשטרה היתה מעורבת אתמול (ג') באופן חלקי ביותר בהפגנות. בחלק אחד, הם איפשרו למוחים לצעוד ברחבי תל אביב לרבות חסימת כבישים לסירוגין. אולם בשעת לילה מאוחרת, קבוצה שהסתננה פתחה במכות ושפיכת דם, והשוטרים לא ניצפו באיזור.

באירוע אחר, על פי הדיווחים של רועי ינובסקי בערוץ "כאן 11", באיזור רחוב דה וינצ'י, מפגין ספג אבן לעברו וכאשר הוא התרומם להשיב וזרק אבן בחזרה, התגלה לו שהוא פגע בשוטר סמוי ואותו המפגין אשר נפצע, גם נעצר.