דוד אבנר: "פגמים חמורים בהתנהלות הוועדה לבחירת מועמדים לדירקטוריון בנק הפועלים"

מועמדותו של הנגיד לשעבר פרופ' סטנלי פישר לדירקטוריון בנק הפועלים במקביל להוצאתה דה פקטו של הדח"צית המכהנת דליה לב מעלה עימותים סביב הליך קבלת ההחלטות

סטנלי פישר / צילום: תמר מצפי
סטנלי פישר / צילום: תמר מצפי

עימות חריף סביב ההחלטות ואופן ההתנהלות של הוועדה לבחירת דירקטורים בתאגידים בנקאיים שאין בהם גרעין שליטה, שבחרה במועמדותו של הנגיד לשעבר פרופ' סטנלי פישר לדירקטוריון בנק הפועלים במקביל להוצאתה דה פקטו של הדח"צית המכהנת דליה לב, וזאת למרות שקיבלה את ההחלטות שלא בקווארום המלא המתבקש ותוך ששינתה את כלליה.

מצד אחד הוועדה גילתה אתמול בקצרה כי חבר הוועדה ואחד משני נציגי בנק הפועלים, דוד אבנר, התפטר מהוועדה "בשל טענות שהעלה", תוך שהודיעה בלקוניות כי הנציג השני של הבנק בוועדה, ראובן קרופיק, עזב אותה בשל הפיכתו ממש לאחרונה ליו"ר הבנק ומבלי שמונה לו מחליף. רק לאחר שעות פירטה הוועדה קצת יותר לגבי נסיבות עזיבתו של אבנר, תוך שבמרומז האשימה אותו בהחלטה בעייתית כשפעל נגד מינויו של פישר תוך שמצאה כי "אין זה נכון שהוועדה לא תציע מועמד שרוב חברי הוועדה מוצאים אותו כמתאים ביותר עקב ניקוד יחידני חריג".

מנגד, כך מבהיר אבנר בעצמו, הוא עזב את הוועדה בטריקת דלת משום מה שהוא מזהה כ"פגמים חמורים בהתנהלות הוועדה לבחירת מועמדים לדירקטוריון בנק הפועלים". לדברי אבנר, "בתום תהליך בחירה של המועמד האחרון, לאחר שהתוצאה לא התאימה לנציגים החיצוניים (שאינם דירקטורים בבנק ואין להם אחריות על תפקוד הדירקטוריון שלו), יו"ר הוועדה, בגיבוי שני נציגים חיצוניים, שינו את כללי ההצבעה בדיעבד, כדי להתאימם למועמד המועדף עליהם, תוך ביטול למעשה של דעתו של דוד אבנר דח"צ בבנק ונציג הבנק היחיד שהיה חבר וועדה, הכל תוך הפרת כללי הגינות ושוויון אלמנטריים ובהסתמך על חשאיות עבודת הוועדה וחוסר השקיפות של פעילותה".

עוד נטען בשם אבנר כי "כדי להגיע לתוצאה הזו תיאמו הנציגים החיצוניים מחוץ לכתלי הוועדה את הצבעתם מאחורי גבו של דוד אבנר ובלא שניתנה לו הזדמנות להביע דעתו או להתכונן כראוי למהלך שביצעו. בכך הפכו את הדיון בוועדה לחותמת גומי של רצונם. שלא לדבר על העוול שנגרם למועמד/ת שנבחר/ה למעשה על-ידי הוועדה ומועמדותה הוסרה, והכל שלא בידיעתה של אותה מועמדת תוך ניצול החשאיות וחוסר השקיפות של דיוני הוועדה".

על כן, ממשיך אבנר ומוסר את גרסתו לאירועים: "באותו דיון, בו שונו כללי המשחק בדיעבד, האשים יו"ר הוועדה בשפה בוטה את דוד אבנר כי הוא פועל ממניעים חריגים, אינטרסנטיים ופוגעניים. בנסיבות אלה לא נותרה ברירה לדוד אבנר והוא התפטר. בחוות הדעת שקיבלה הוועדה אשר הכשירה את השרץ, חזרה בה הוועדה מהאשמות חסרות יסוד אלה". בהקשר זה נציין כי בהודעת הוועדה נמסר כי "הטענות נבחנו על-ידי היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד מלכיאל בלס, שקבע שאין בתהליך כל פגם".

בכל אופן, אבנר, המכהן כדח"צ בבנק ולשעבר דירקטור בבנק לאומי ומנכ"ל פרטנר, אומר עוד כי "למן שלבי העבודה הראשונים שלה, פעלה הוועדה בחטא, שכן, בניגוד לחוק הקובע שבוועדה יכהנו שני דח"צים מהבנק כיהן בה רק דח"צ אחד ובסופו של דבר גם הוא התפטר והועדה קיבלה את החלטותיה ללא נציגי הבנק בכלל. שלושה חברים חיצוניים לבנק, שאינם מכירים את פעילותו ואת צרכיו, מחוסרי נסיון עסקי ותאגידי ובעיקר ללא אחריות להרכב הדירקטוריון ולאפקטיביות שלו בוחרים את הדירקטורים של הבנק בהתעלם מנציגי הבנק. יתר על כן, הוועדה יצרה מצג באתר הוועדה כאילו היא פועלת בהרכב מלא. פרסום בעניין זה נמצא עד היום באתר הוועדה".