חודש אוגוסט החם בוול סטריט מאז 1984, וכך זה נגמר בבורסה בת"א

בבורסה לניירות ערך מציינים כי "לעלייה המתונה של מדד ת"א-35 גרמו שלוש חברות הפארמה הדואליות הכלולות בו - טבע, אופקו ופריגו - שירדו החודש בשיעורים חדים"

הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

אחרי סערת הקורונה, שפגעה בעוצמה בשוקי ההון מוקדם יותר השנה, ובהמשך לכך התיקונים המשמעותיים כלפי מעלה, היה חודש אוגוסט בבורסת תל אביב שקט יחסית, ללא שינויים חדים וקיצוניים במדדים. ואולם בסיכומו של החודש, שוב בולטים לשלילה ביצועי מדד הדגל של הבורסה, ת"א-35, ביחס לשוק האמריקאי.

בסיכום חודשי מציג ת"א-35 התחזקות של כ-2% בערכו, לעומת קפיצה חודשית של כ-7.5% במדד S&P 500 האמריקאי, המשלימה לו טיפוס של כ-9% מתחילת השנה (בעוד ת"א-35 מציג מתחילתה של 2020 ירידה של כ-16%). לעומת זאת, הבורסות המובילות באירופה סיכמו את אוגוסט בעליות של כ-4%.

בשוק האמריקאי ענף הטכנולוגיה הוא האחראי העיקרי לביצועים החיוביים בחודש החולף ומתחילת השנה, בהובלת ענקיות הטכנולוגיה פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל (מניות FAANG), לצד ענקיות טכנולוגיה נוספות, כמו מיקרוסופט ואחרות.

ביצועי-מדד-תא-35-לעומת-S&P-500-באוגוסט
 ביצועי-מדד-תא-35-לעומת-S&P-500-באוגוסט

מניית טבע ירדה 15% באוגוסט

עם עדכון הרכבי המדדים בבורסה המקומית, שנעשה במהלך אוגוסט, היו שתלו תקוות בשש מצטרפות החדשות למדד ת"א-35, המשתייכות לענפי הטכנולוגיה, שיסייעו לשיפור הביצועים, אחרי שכולן נהנו מעליות חדות מתחילת השנה, שסייעו להן להצטרף למדד הדגל. בבורסה ציינו כי מניות אלה "כולן חברות מתחומי ההייטק והקלינטק, שנהנו מאטרקטיביות גוברת בהשפעת מגפת הקורונה העולמית".

ואולם, בסיכום חודשי דווקא אחת המצטרפות החדשות, אופקו, בולטת לשלילה עם צלילה של יותר מ-40%, אחרי שמוקדם יותר השנה השלימה המניה זינוק תלת-ספרתי (המסתכם אחרי הירידות האחרונות בכ-110%).

בבורסה מציינים כי "לעלייה המתונה של מדד ת"א-35 גרמו שלוש חברות הפארמה הדואליות הכלולות במדד - טבע, אופקו ופריגו - שירדו החודש בשיעורים חדים וקיזזו יחד כ-1.8% מעליית המדד". זאת, כשמניית טבע נחלשה בסיכום אוגוסט בכ-15%, בעוד הירידה החודשית בפריגו הסתכמה בכ-7%.

מלבד אופקו, מרבית יתר המצטרפות החדשות לת"א-35 מציגות בסיכום אוגוסט שינויים מתונים יחסית, כשבצד השלילי בולטת מיטרוניקס עם ירידה חודשית של כ-4%, ולעומתה סאפיינס עלתה בסיכום אוגוסט בכ-12%.

שלא כמו ת"א-35, לפי נתוני הבורסה, אוגוסט היה חודש חיובי במיוחד לכמה מדדים אחרים, ובהם ת"א-90 ומדד SME60, "המייצגים את המניות הבינוניות בגודלן", שמסכמות עלייה חודשית של כ-9%.

עוד בלטו בסיכום חודשי מדד נדל"ן מניב חו"ל, שקפץ בכ-16%, ומדד ביטוח פלוס, שעלה בכ-12% - שניים מהמגזרים שספגו ירידות חדות מוקדם יותר השנה בעקבות משבר הקורונה, בעוד מדדי טכנולוגיה וטק-עילית, שבלטו לחיוב במשבר, טיפסו בחודש החולף בכ-7% ובכ-4%, בהתאמה, "ושברו את השיא שבו היו בחודש הקודם".

אוגוסט בבורסת ת"א היה חודש מוצלח למדי גם עבור המניות הקטנות, ולפי נתוני הבורסה, מדד ת"א צמיחה המייצג אותן קפץ בכ-16%, ו"כעת הוא גבוה בכ-8% מהרמה שבה היה בתחילת השנה".

עוד עולה מנתוני הבורסה כי בסיכום אוגוסט מחזור המסחר היומי בשוק המניות, כולל קרנות סל, עמד על כ-1.6 מיליארד שקל - נמוך בכ-20% מהממוצע היומי בין החודשים ינואר ליולי השנה, אחרי שבחודשים קודמים מחזורי המסחר עלו בצורה משמעותית בהשפעת המשבר.

בסך הכל, מתחילת השנה ועד לסוף אוגוסט מחזור המסחר היומי הממוצע עומד על כ-2 מיליארד שקל ביום - גבוה בכ-50% מהממוצע היומי השנתי של 2019.

שוק החוב המקומי נהנה גם הוא מחודש חיובי, כשלפי נתוני הבורסה, באוגוסט נרשמו עליות שערים "במרבית מדדי איגרות החוב", עם עלייה של עד כ-3% באפיק הקונצרני "בין היתר, בהשפעת רכישות אג"ח קונצרני על ידי בנק ישראל החל ביולי", וזאת בעוד העליות באג"ח הממשלתיות צמודות המדד התקרבו ל-1%. האג"ח הממשלתיות השקליות נותרו ללא שינוי משמעותי.

לפי נתוני הבורסה, בסיכום חודשי גייסו החברות מהציבור אג"ח בהיקף של כ-4.6 מיליארד שקל ב-16 הנפקות, בהובלת בנק הפועלים, שגייס כ-1.3 מיליארד שקל (חלק מהסכום באמצעות הנפקת אג"ח COCO), וחברת הנדל"ן המניב גב-ים, שגייסה כ-900 מיליון שקל.

עוד בשוק החוב, בסיכום חודשי גייסה לווייתן בונד - חברת ייעודית של שותפות הנפט והגז דלק קידוחים - כ-7.7 מיליארד שקל באג"ח דולרי למשקיעים מוסדיים זרים וישראלים בחו"ל, ובסך הכל באג"ח שנרשם ברצף מוסדיים גויס בסיכום חודשי סכום של כ-8 מיליארד שקל.