ההטעיה הממוחזרת של נתניהו: גנץ לא קיבל 50 מיליון, ואלשיך לא נתן אותם

ראש הממשלה השתמש נגד המפכ"ל לשעבר בגרסה מסולפת של פרשת המימד החמישי - אותה גרסה שהליכוד ניסח בשנה שעברה כדי לתקוף את יו"ר כחול לבן • אף שתיקנו אותה מזמן, הוא התעקש לחזור על הטעויות

בנימין נתניהו ורוני אלשיך / צילום: חיים צח - לעמ
בנימין נתניהו ורוני אלשיך / צילום: חיים צח - לעמ

ראש הממשלה פרסם בסוף השבוע שפע מסחרר של טענות, ישנות וחדשות, נגד המון גופים ואנשים - אהוד ברק וקובי ריכטר, מפגיני בלפור והקיבוצים, ארני פרטושקה ופרקליטות המדינה. כדי לבדוק את כולן דרושים עשרה צוותים של בודקי עובדות, אבל אפשר להתמקד בטענה אחת ממוחזרת, טענה שנתניהו העלה שוב אף על פי שתיקנו אותה בעבר. הטענה נוגעת לרוני אלשייך ולפרשת המימד החמישי.

בפוסט שפרסם בפייסבוק בצהרי יום שישי, נתניהו הגיב לדברים שאמר עליו מפכ"ל המשטרה לשעבר בראיון ל"ידיעות אחרונות": "רוני אלשיך ממשיך לפזר את השקרים המופרכים שלו נגד ראש הממשלה נתניהו כדי לזכות בחסינות תקשורתית ומשפטית מול העובדה שהעביר 50 מיליון ש"ח מכספי המדינה, ללא מכרז, עבור מוצר שלא קיים ותוך חשיפה של מידע מודיעיני רגיש למדינה זרה".

הטענה הזאת רצופה אי-דיוקים. בדקנו אותה לפני שמונה חודשים, אלא שאז נקודת המבט הייתה אחרת: בסוף 2019, נתניהו ודוברי הליכוד השתמשו בפרשת המימד החמישי כדוגמה למה שבני גנץ "לקח"; כעת הדגש הוא על מה שרוני אלשיך "נתן".

הרקע לטענת הליכוד שבדקנו בדצמבר אשתקד היה סרטון שפרסם גנץ בעקבות הפריימריז בליכוד. "כפי שזה נראה", הוא אמר, "את הליכוד ימשיך להוביל הנאשם נתניהו, שמוביל את ישראל בדרך השחיתות". בליכוד השיבו בהודעה הבאה, שפורסמה ב-ynet: "כמה צבוע שמי שמתנהלת נגדו חקירה על שלקח ללא מכרז 50 מיליון שקל מכספי המדינה עבור החברה הכושלת שלו, המימד החמישי, שמתוכם שלשל לכיסו ארבעה מיליון שקל, מטיף לניקיון כפיים".

מבקר המדינה לא טען שהמשטרה העבירה למימד החמישי בפועל 50 מיליון שקל

"פרשת המימד החמישי" נחשפה בדוח מבקר המדינה ממרץ 2019. בדוח נמתחה ביקורת על ההתקשרות בין המשטרה ובין חברת הסייבר, שגנץ היה בשעתו היו"ר שלה. בליכוד העלו שלוש טענות: (א) נגד גנץ מתנהלת כעת חקירה בנושא (ב) החברה קיבלה מהמשטרה 50 מיליון שקל (ג) גנץ נטל לעצמו 4 מיליון שקל מהעסקה. נעשה סדר.

מה שמצא המבקר, בקיצור נמרץ, היה כדלקמן: בשנת 2016, המימד החמישי הציעה למשטרה לרכוש מערכת איסוף מודיעין שפיתחה. במשטרה הסכימו לערוך פיילוט, ללא מכרז, ושילמו לחברה 4 מיליון שקל. תחילה התכוונו להתחייב מראש שאם הפיילוט יצליח ירכשו את המערכת ב-50 מיליון שקל, אך ועדת המכרזים התנגדה. בעקבות הפיילוט ביקשו במשטרה להרחיב את ההתקשרות, שוב ללא מכרז; אלא שאנשי האוצר סיכלו את התוכנית.

המבקר מתח ביקורת על המשטרה בכמה עניינים, ובהם עריכת הפיילוט ללא מכרז ומסירת נתונים מטעים לוועדת הפטור, שמקורם במימד החמישי. אבל הוא לא הפנה את הממצאים ליועץ המשפטי לממשלה, כפי שהחוק מחייב אותו לעשות כשיש חשד לפלילים. מכאן שמבקר המדינה לא חשד אז שאיש מהמעורבים עשה מעשה פלילי. כמו כן, מבקר המדינה לא טען שהמשטרה העבירה למימד החמישי בפועל 50 מיליון שקל.

גם טענת נתניהו שאלשיך (כלומר המשטרה) שילם למימד החמישי על "מוצר שלא קיים" אינה מדויקת, לפחות לפי הממצאים של מבקר המדינה. וגם על זה כבר כתבנו ב"גלובס". המבקר אכן מצא שלמימד החמישי לא היו לקוחות קודמים, אף שהיא סיפרה למשטרה שיש לה כבר חמישה לקוחות שכולם גופים ביטחוניים. הוא גם מצא שבניגוד לטענת החברה, המוצר שלה לא נמצא על המדף "מזה שנה וחצי", אלא היא סיימה את פיתוחו זמן קצר לפני ההתקשרות עם המשטרה. אבל המוצר בהחלט היה קיים, ואף בוצע בו פיילוט במסגרת ההתקשרות עם המשטרה.

קצת אחרי פרסום הדוח דרשו הליכוד ועמותת לביא מהיועמ"ש לחקור את גנץ על "ניסיון לקחת במרמה 50 מיליון שקל". כלומר, גם לשיטת הליכוד 50 המיליונים לא עברו בפועל. באוגוסט, משלא נפתחה חקירה, עמותת לביא עתרה לבג"ץ. בעקבות זאת הודיעה פרקליטות המדינה שבאוקטובר קיבלה ממבקר המדינה "חומרים שישמשוה בבדיקת ההיבטים הפליליים של הפרשה".

המימד החמישי לא פשטו רגל, אם כי החברה אכן נסגרה

כשבדקנו את האשמות הליכוד בסוף השנה שעברה, נמסר לנו מפרקליטות המדינה שאין שום חקירה עדיין: ההחלטה אם לפתוח בחקירה טרם התקבלה. בינתיים היו התפתחויות. כפי שהזכיר כתב "גלובס" אבישי גרינצייג לפני ימים ספורים, ב-18 בפברואר 2020, זמן קצר אחרי מינוי דן אלדד למ"מ פרקליט המדינה, הגיש לו השר לביטחון פנים דאז גלעד ארדן תלונה בנושא. אלדד הודיע כעבור יומיים שהחליט "להעביר את נושא החשדות בעניין חברת 'המימד החמישי' לחקירה פלילית". בינתיים לא דווח על התקדמות בחקירה.

מעניין שדווקא הודעה קודמת מטעם הליכוד, שיצאה סמוך לפרסום דוח מבקר המדינה, דייקה יותר בעניין הסכומים. "החברה של גנץ גרמה למשטרה הפסד של 4 מיליון שקל", אמרו אז בליכוד, "הפסד שהיה צומח ל-50 מיליון שקל לולא גנץ פשט את הרגל עוד קודם". סכומי הכסף נכונים, אבל הטענות על גנץ היו שגויות: לא הוא ולא המימד החמישי פשטו רגל, אם כי החברה אכן נסגרה. במילים אחרות: בליכוד ידעו מזמן שהמשטרה לא שילמה למימד החמישי 50 מיליון שקל, אבל עיקמו את העובדות. תחילה הם עיקמו אותן נגד גנץ, ועכשיו נתניהו מעקם אותן נגד אלשיך.