למרות הקורונה, איראן אישרה לציין יום אבל שיעי במקומות פתוחים

עד כה נרשמו באיראן סך של 373,570 הידבקויות במדינה, כולל 21,462 מקרי מוות • הרשויות נזפו באזרחים בגלל נסיעות לרגל החג למרות האזהרות שהן עלולות לגרום עוד גל של אשפוזי קורונה ולחץ על עובדי הבריאות התשושים

איראן, קו הרקיע של טהראן / צילום: שאטרסטוק
איראן, קו הרקיע של טהראן / צילום: שאטרסטוק

איראן הרשתה אתמול (א') לאלפי מאמינים לציין את אחד החגים הקדושים ביותר בלוח השנה השיעי, בניסיון נוסף של ההנהגה לשמור על תחושת נורמליות במדינה שסובלת משיעור הדבקות גבוה במיוחד בקורונה.

איראן מתקשה לרסן את מגפת הקורונה, שהרגה יותר מ-21,000 בני אדם במדינה. במקום לקיים סגר, הרשויות ניסו לאזן בין החששות לבריאות הציבור והפגיעה הכלכלית, שנובעת גם מהעיצומים האמריקנים.

המתח הזה עלה לקראת חג העשורה, יום האבל השנתי של השיעים בעולם. איראן ביטלה את תהלוכות הרחוב המסורתיות שכוללות הכאה על החזה לביטוי כאב על מות קדוש שיעי במאה השביעית. במקום זאת התכנסו מאמינים במקומות פתוחים, רובם עם מסכות ובמרחק זה מזה, אם כי היו כמה מתאבלים בטהרן שהתקבצו יחד ללא מסכות.

הרשויות נזפו באזרחים בגלל נסיעות לרגל החג למרות האזהרות שהן עלולות לגרום עוד גל של אשפוזי קורונה ולחץ על עובדי הבריאות התשושים. התקשורת הממלכתית הציגה המוני מכוניות יוצאות מטהרן לבתי הנופש צפון לבירה או ליעדים אחרים.

שר הבריאות סעיד נמאקי האשים את הנוסעים ב"בורות וחוסר אכפתיות", על שהם מעמידים את האחיות והרופאים במדינה בסכנת גל נוסף של הידבקויות. "הלוואי שהיו לי הכוח, הסמכות, הכלים והעזרה מעבר לתחינות, בקשות והשתדלויות", אמר נמאקי בשבת. משרד הבריאות שלו מעריך ש-164 עובדי רפואה איראנים מתו מהמגיפה.

הנשיא חסן רוחאני חזר על אזהרות שר הבריאות והפציר בנוסעים להיות זהירים. "אלו שנוסעים חייבים להצמיד במדויק להוראות הבריאות, הריחוק החברתי וההימנעות ממקומות צפופים", אמר רוחאני אתמול, לפי סוכנות הידיעות אירנא.

איראן הייתה המדינה הראשונה במזרח התיכון שנפגעה קשה מהנגיף. אחרי המקרה הראשון בעיר הקדושה קום בפברואר, הרשויות זיהו אתרים דתיים ותהלוכות כמוקדי הידבקות. הם סגרו מסגדים, מקדשים ואת תפילות ימי שישי, למרות הזעם של כהני הדת השמרנים שהתנגדו להתערבות.

סך של 373,570 הידבקויות במדינה, כולל 21,462 מקרי מוות

אחרי שסגר האט את התפשטות הנגיף, המשלה החלה באפריל לפתוח מחדש את הכלכלה, והציתה בכך עלייה בהידבקויות. במשך חודשים איראן רשמה כ-2,000 מקרים חדשים ביום, לסך של 373,570 הידבקויות, כולל 21,462 מקרי מוות עד אתמול (א').

כשהמגיפה התפשטה באביב, הממשלה התקשתה למנוע ממיליוני אנשים לטייל במדינה בחגי ראש השנה הפרסי במרץ. הטיולים הללו הפיצו את המגיפה מעבר למוקדים המוקדמים שלה.

חג העשורה אתמול הוא שיא חודש האבל השיעי מוחארם, לציון מות הקדושים של האימאם חוסיין, צאצא של הנביא מוחמד במאה השביעית.

בעיראק, קהלים של מאמינים התקהלו במוקדים ומחוצה להם בעיר הקדושה כרבלה, שבה נהרג חוסיין, ולא התייחסו להוראות הריחוק החברתי שמקדמת הממשלה. למרות הודעת הרשות מקומית שמחוז כרבלה יהיה סגור בפני מקרים בעשורה, אלפי מאמינים הצליחו להסתנן בכל זאת.

השנה, כמה מאמינים איריאנים נשאו לא רק את תמונותיו של האימאם חוסיין, אלא גם תמונות של קאסם סולימאני, המפקד הצבאי החזק ביותר במדינה שנהרג בהתקפת רחפנים אמריקנית בעיראק בינואר, וגם הוא נחשב לקדוש מעונה.

במקום לצעוד ולהלקות את עצמם, מתאבלים עטויי מסכות בטהרן עמדו או ישבו. ברוב הערים, מכוניות וטנדרים עם רמקולים שקראו חרוזי תפילות הסתובבו ברחובות. כמה מתחמי מגורים הפכו מגרשי חניה לאתרי אבל עם כיסאות פלסטיק.