הקורונה השפיעה על העסקים: עסקת טאבולה-אאוטבריין התפוצצה

טאבולה ניסתה לשפר את תנאי העסקה, אך גורמים שמעורים בפרטים מספרים גרסאות סותרות: האם הסיבה נעוצה בתוצאות פחות טובות שמציגה אאוטבריין, או שטאבולה לא הצליחה לקבל מימון בנקאי ודרשה עסקה שכולה במניות • מייסד טאבולה אדם סינגולדה על הטענה שהחברה לא הצליחה לגייס כסף: "זה שקר"

קוסטמן, מנכ"ל אאוטבריין, גלאי, מייסד ומנכ"ל משותף אאוטבריין, סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה ומניב, COO טאבולה / צילום: נועם גלאי
קוסטמן, מנכ"ל אאוטבריין, גלאי, מייסד ומנכ"ל משותף אאוטבריין, סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה ומניב, COO טאבולה / צילום: נועם גלאי

המיזוג בין חברות אאוטבריין וטאבולה, שהיה אמור להיות אחת העסקאות הגדולות של ההייטק הישראלי, התפוצץ. לפי גורמים שמעורים בפרטים - בימים אלו לא מתנהל כלל משא ומתן בין הצדדים, ולפחות כלפי חוץ, בחברות משדרים שהאפשרות למיזוג מאחוריהן. בשתי החברות סירבו להגיב.

טאבולה ואאוטבריין הודיעו על ההסכם באוקטובר האחרון. שתי החברות היו אמורות להתמזג לחברה אחת, תחת ניהולו של אדם סינגולדה, מייסד ומנכ"ל טאבולה. בעלי המניות של אאוטבריין היו אמורים לקבל 250 מיליון דולר במזומן ו-30% ממניות החברה הממוזגת.

שתי החברות פועלות בתחום של המלצות תוכן והן נחשבות למתחרות עיקשות. הסיבה שהמיזוג טרם יצא לפועל היא ההמתנה הארוכה לאישורים מרשויות הגבלי עסקים ברחבי העולם. כך, בארה"ב ובגרמניה אומנם כבר אישרו את העסקה, אך בישראל ובבריטניה טרם עשו זאת.

מאחורי פיצוץ העסקה עומד ניסיון של טאבולה לשפר את תנאיה, אך קיימות גרסאות שונות לגבי מה הביא אותה לכך. גורם שמעורה בפרטים מציג גרסה לפיה הביצועים של טאבולה בתקופת המשבר היו טובים משמעותית מאלו של אאוטבריין. לכן טאבולה ביקשה להפחית את רכיב המזומן בעסקה ל-100 מיליון דולר.

"טאבולה תצמח השנה בעשרות אחוזים, והשנה הזאת תהיה בעבורה טובה יותר משלוש השנים שקדמו להן יחד", אמר אותו גורם. "מבחינת רווחיות תפעולית, טאבולה הרוויחה בחודש וחצי סכום ששקול לרווח תפעולי של אאוטבריין במשך כשנה. זה הפך להיות גורם מהותי בתקופת הקורונה". לפי גורם אחר, אאוטבריין צומחת השנה ב-20%.

עם זאת, קיימת גם גרסה שונה. לפי אחד הגורמים, הבנקים לא הסכימו להאריך לטאבולה את הסכם המימון לעסקה שפג בחודש שעבר. בטאבולה, כך טען אותו גורם, רצו לשלם לאאוטבריין במניות בלבד, מכיוון שלא היו יכולים להשיג מימון לעסקה. על כך אמר סינגולדה בתגובה: "אני לא רוצה לחלוק פרטים, אבל לומר שנכשלנו בגיוס כסף זה שקר". אותו גורם שטען כי גיוס הכספים נכשל, רמז כי יש אפשרות כי זה היה ניסיון של טאבולה לשפר עמדות.

חשד לתיאום בין החברות

עסקה שכולה מניות היא לא אטרקטיבית בעבור בעלי המניות של אאוטבריין, שרצו להיפגש עם חלק מהכסף ולהפחית סיכון. החברה, שהוקמה ב-2006 על ידי ירון גלאי ואורי להב, גייסה במהלך השנים 150 מיליון דולר, והשקיעו בה בין היתר הקרנות גלנרוק קפיטל, ויולה ונצ'רס, אינדקס ונצ'רס, וינטג', ג'מיני ולייטספיד. טאבולה גייסה 180 מיליון דולר ובין המשקיעים הבולטים בה נמנים הקרנות קטליסט, פיטנגו ומרקר, וכן המשקיע הפרטי אייל גורה.

מלבד פיצוץ העסקה, אתמול (ג') פורסם כי בחברות מתמודדים גם חשד לתיאום ביניהן. החשד עלה במסגרת החקירה שעורכת רשות התחרות בבקשת המיזוג של שתי החברות. חוקרי רשות התחרות למשרדי אתר ynet בראשון לציון וחקרו בכירים בהנהלת הקבוצה. במסגרת הפשיטה נלקח לחקירה מנכ"ל ynet ברק קלמנוביץ, והמחשב והטלפון האישי שלו הוחרמו והוא עצמו נלקח לחקירה.