התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד הגבלת ההפגנות: "פגיעה לא מידתית"

התנועה מבקשת מבג"ץ לקיים בנושא דיון בהול ולהוציא צו ביניים לעיכוב כניסת הסעיף לתוקף • לפי הנטען בעתירה, יש לבטל את הסעיפים המגבילים קיומן של הפגנות למרחק המתבסס על מקום המגורים, ובמתכונת של קבוצות המונות עד 20 איש

מפגינים במחאת בלפור צועדים בירושלים לעבר כיכר פריז / צילום: מחאת הדגלים השחורים, יח"צ
מפגינים במחאת בלפור צועדים בירושלים לעבר כיכר פריז / צילום: מחאת הדגלים השחורים, יח"צ

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד הסעיף בחוק הקורונה שמגביל את האפשרות להפגין. בית המשפט הורה למדינה להשיב על העתירה עד לתאריך 07.10.20.

התנועה מבקשת מבג"ץ לבטל את הסעיפים המגבילים קיומן של הפגנות למרחק המתבסס על מקום המגורים, ובמתכונת של קבוצות המונות עד 20 איש. בנוסף, התנועה מבקשת בעתירה צו המורה לפרסם את הנתונים העדכניים אשר שימשו בסיס לחקיקת התיקון ובנוסף, צו ביניים שיעכב את כניסת התיקון לתוקף.

לדברי התנועה, "התקנות שאושרו מנוגדות חזיתית לחקיקה ולפסיקה, המבכרות את הזכות להפגין כזכות עילאית במשטר החוקתי בישראל, אשר לה זכות קיום במרחב הציבורי - ובשל כך אין התיקון עומד בדרישת פסקת ההגבלה לערכיה של מדינת ישראל כמדינה 'יהודית ודמוקרטית'. התיקון לחוק אינו עומד במבחני המידתיות הקבועים בפסקת ההגבלה, ועל כן הדבר מהווה עילה להתערבות שיפוטית".

עוד נטען בעתירה כי אישור החוק המגביל את זכות המחאה, פוגע קשות ובצורה לא מידתית בזכות היסוד להפגין ובחופש הביטוי. "החוק מרוקן מתוכן את אחת מזכויות היסוד המובהקות ביותר במשטר הדמוקרטי, אשר אינה רק זכות אזרח אלא גם מהווה את התשתית לבנייה של משטר דמוקרטי".

באמצעות עוה"ד תומר נאור, כותבת התנועה בעתירה כי: "הליך החקיקה שקדם לחקיקת חוק הקורונה היה הליך נמהר ובלתי מידתי ביחס להשלכותיו, שלא קיבלו התייחסות מספקת בפרק הזמן הקצר שניתן לחברי הכנסת לדון בו".

"יוביל, הלכה למעשה, לביטול ההפגנות כמעט לחלוטין"

התנועה טוענת בעתירה כי "התיקון לחוק מכפיף את חופש ההפגנה למגבלת התנועה אשר נקבעות בתקנות מכוח חוק הקורונה, כך שדה-פקטו, לא יוכל אזרח לצאת להפגין במקום שבו מתקיימת 'הפגנה אפקטיבית', אלא רק למקום הפגנה שנקבע באופן שרירותי במרחק של עד קילומטר ממקום מגוריו. תנאי זה פוגע בזכות ההפגנה באופן ניכר ומרוקן אותה מתוכן".

לפי הנטען, "הגבלת המיקום של ההפגנות למרחק ממקום מגוריו של המפגין, כוללת בתוכה את ביטול ההפגנות מול מעון ראש הממשלה הרשמי, ובכך - לביטול המסר של ההפגנה אשר ממוענת במידה רבה לעומד בראשות הממשלה, הנאשם בעבירות מתחום טהור המידות".

עוד טוענת התנועה בעתירתה כי "הגבלת ההפגנות למיקום המתייחס רק למרחק ממקום מגוריו של המפגין, תוביל לאיבוד האלמנט הפומבי בקיום ההפגנה - ולמעשה תפגע אנושות בהדהוד הפומבי המתבקש בעת קיום הפגנות. בשל כך, ניתן להניח כי הדבר יפגע באופן דרמטי בהפגנות ויוביל, הלכה למעשה, לביטולן כמעט לחלוטין".

בעתירה נאמר כי נוסף לכך, על פי הדיווחים, ההחלטה על הסגר ההדוק במתכונתו הנוכחית התקבלה בניגוד לכל הגורמים המקצועיים. השר יזהר שי, שנכח בדיוני קבינט הקורונה, אף סיפר כי "עניין ההפגנות הוא שעמד במרכז ועיקר החלטתם של כמה מן השרים בממשלה, ללא קשר לחסרונה של תשתית עובדתית אפידמיולוגית שהונחה לפניהם, הייתה להביא לסיום ההפגנות נגד ראש הממשלה החשוד בפליליים חמורים".

צרו איתנו קשר *5988