טיולים | פיצ'ר

פתווווח: 5 הצעות לטיולים של אחרי סגר

אחרי שבועות ארוכים של סגר, באה הכמיהה אל המרחבים על סיפוקה • חמישה רעיונות לטיולים למילוי המצברים והנפש, בהר, במדבר, בהליכה על החוף, על חומות ירושלים ואפילו לטעום קצת סתיו ארץ ישראלי

חבצלות / צילום: אורלי גנוסר
חבצלות / צילום: אורלי גנוסר

אור חבצלות | הפרח של סוף הקיץ

את קו החוף מעטרות בימים אלה מאות חבצלות חוף יפהפיות בריח משכר, שפורחות מסוף הקיץ אל ראשית הסתיו וצובעות את החול החום בכתמי ירוק ולבן. פרחי החבצלות הצחורים דומים לפעמונים מפוארים, שכן יש להם תוספת של עלי עטיף לבנים וקצות הפעמון מפורצות כמו כתר, ומכאן גם תחושת המלכותיות של הפרח.

מקבצי פרחים אפשר למצוא לאורך חופי הארץ, בעיקר בצפון, ולרוב בסמיכות גדולה לרצועת הים שחשופה לרסס של מים מלוחים. אין בטבע פרחים רבים אשר מסוגלים להתמודד עם התנאים הקשוחים האלה, אבל החבצלת העמידה יכולה להם.

גם תקופת הפריחה מאתגרת, כי בהיעדר משקעים נשענת החבצלת על המאגרים שהצטברו בבצל, וכך היא נמנעת מתחרות על חרקים. הצמח נמצא בסכנת הכחדה, לא רק משום יופיו, אלא גם בעקבות פגיעה בבית הגידול שלו, לכן מדובר בפרח מוגן.

איפה ניתן לראותן? חוף בצת וחוף אכזיב בצפון, חוף פולג, חוף דור, חוף פלמחים, קיסריה, סידני עלי בהרצליה ועוד

מדבר, הכי מרחבים שיש |מסלול רגלי מחוץ לקופסה

המדבר הוא תמיד קסם של מרחבים, במיוחד בעונה הזו. בין נופי המדבר היפים בארץ הם אלה שבשמורת הטבע הפופולרית עין גדי. מי שרוצה מסלול מחוץ לנתיבים המוכרים, בשביל מאתגר ועם פחות אנשים, מומלץ לו נתיב הנקרא "אל גב חלון".

"אל גב חלון" / צילום: נוראל זאבי
 "אל גב חלון" / צילום: נוראל זאבי

חונים בחנייה של השמורה, צועדים אל האכסניה, מטפסים עד לחלק העליון ועוברים את השער. שימו לב שצריך לשלם בכניסה לשמורה, ובימי קורונה גם להזמין תור מראש באתר.

מנקודת השומר שבשער מתחילים בטיפוס בשביל מסומן בסימון שבילים שחור, העולה לכיוון הר ישי. תוך כדי עלייה כדאי להסתובב לאחור מדי פעם ולהשקיף על כל אזור עין גדי וים המלח כשהם נפרסים למרגלות הרי יהודה.

כעבור כ-600 מטרים וטיפוס מרשים בגובה, פונים לשביל מסומן אדום שמתמתן ונמתח לאורכו של המצוק בשולי נחל דוד.

בהמשך יש מעין פניית פרסה לגדה השנייה של המצוק והשביל חוזר מזרחה. במפגש עם שביל שחור, יורדים לתוך הוואדי הצר שמוביל בתוך נקיקי הנחל היפים והמאתגרים (יש יתדות ומעקות) ומגיע כעבור כ-250 מטרים אל גב חלון.

הגב נקרא כך משום שלצדו נפער בסלע פתח דמוי חלון וצופה אל נחל דוד וים המלח. מכאן חוזרים בשביל השחור אל האדום ופונים בו שמאלה להמשך המסלול.

במפגש עם הירוק פונים שמאלה ומזרחה והשביל שחולף במקדש הכלכוליתי, שגם ממנו יש תצפית מרהיבה אל האזור, יורד אל נחל דוד ומוביל ליציאה מהשמורה. השילוב של מדבר צחיח, נופי ים המלח, אפיק נחל דוד המוריק והשופע מים, הם מתכון לטיול טבע מושלם.

הסטף | בין בוסתנים וטראסות

אחד המסלולים האהובים והיפים בהרי ירושלים הוא מסלול הסטף והוא כולל לא רק את נופי ההרים שסביב לו, אלא גם טרסות חקלאיות קדומות, עם טאץ' עכשווי, מעיינות, תצפיות, מסלול הליכה, פינות פיקניק ועוד. המסלול מתחיל סמוך להר איתן, והוא מסומן בירוק אך הוא גם חלק משביל ישראל.

הסטף / צילום: אדווה ברעם
 הסטף / צילום: אדווה ברעם

הסטף משחזר למעשה את חקלאות ההר הקדומה ששימשה את תושבי המקום לפני אלפי שנים. לצד שרידי כפר עתיק יש גם בוסתנים של כפר ערבי פחות עתיק, שהיה במקום עד מלחמת העצמאות. המקום ידוע בזכות מי המעיינות שנאגמו באמצעות נקבות לברכות אגירה ושימשו להשקיית השטחים והטרסות בחקלאות שלחין (שילוח המים). אם תגיעו עם פנס ונעליים מתאימות, תוכלו להיכנס אל הנקבות וליהנות ממים זכים וצוננים.

כאן אפשר ללמוד על כל הפעולות החקלאיות שנהגו בימי קדם, ובקק"ל שחזרו. היום מעטרות את הטרסות חלקות חקלאיות מודרניות שמעבדים תושבי הסביבה ומגדלים מיני ירקות. המסלול גולש מרום ההר אל עבר תוואי נחל שורק במגמת ירידה, ודורש הקפצת מכוניות.

אחת הדמויות הכי צבעוניות והכי מזוהות עם הסטף היה הגבן שי זלצר, שבשנת 1974 הקים במקום חווה שהתמקדה בייצור גבינות עיזים בשיטות מסורתיות. במערה קטנה ייצר עם בני משפחתו גבינות ששמן יצא למרחוק, לצד גן אורגני ועדר עיזים מפואר. בשבוע שעבר הלך שי זלצר לעולמו והוא בן 78 אך הותיר מורשת מפוארת של גבינות מסורתיות, עבודת כפיים והמון צניעות. אוהביו הרבים יקדישו את הטיול במקום לזכרו.

מי אמר שאין שלכת בארץ | עלים זהובים בגולן

עונת הסתיו מביאה איתה את אחת מתופעות הטבע היפות והמופלאות שיש - השלכת. מופעי השלכת בארץ אומנם אינם דומים לאלה שבוורמונט או בניו אינגלנד, וגם לא כמו באירופה, ובכל זאת אפשר ליהנות מטיול שלכת ממש כאן בלבנט, ברמת הגולן. והרי ממילא אל השלכת ההיא אי אפשר עכשיו לנסוע.

שלכת בגולן / צילום: נוראל זאבי
 שלכת בגולן / צילום: נוראל זאבי

הקסם של השלכת הוא בגוני העלים המתייבשים לאיטם ונושרים אל הקרקע, מעטרים אותה בגוונים חמים של צהוב, כתום, אדום, חום וירוק עמוק, ובגולן מתרחש הקסם בכרמי היין ובמטעי הפירות הנשירים שמרוכזים בעיקר בצפון הגולן.

סביב קיבוץ עין זיוון, ובקיבוץ מרום גולן, בעמק קוניטרה, בתוך לועו הכבוי של הר הגעש אביטל ובצומת וואסט, אפשר ליהנות מחגיגה של צבעים ומראות שלכת מרהיבים בחסות הטבע ומזג האוויר הקריר שבסתיו. אפשר לטייל בשולי השטחים וליהנות מהיופי.

גם בנחל מיצר שבדרום הגולן יש מחזה מהפנט של שלכת, וזאת בזכות יער של אלוני תבור אשר מכסה את המדרונות הגולשים אל הנחל, ועליהם היפים מזהיבים בשלל גוני שלכת. האוויר בעת הזו נקי וצונן, ואלה ימים של חסד לטייל בתפר שבין הקיץ הלוהט לחורף הסוער של רמת הגולן.

טיילת החומות | ירושלים של סתיו

בירושלים כבר ירד גשם ראשון, האוויר קריר וצלול, ונעים ללכת על טיילת החומות, שבעיר אוהבים לשווק כ"הטרק ההיסטורי של ירושלים". בשבוע הבא, ב-1.11, עתיד להיפתח מחדש מקטע הטיילת הדרומית (המקטע הצפוני עדיין סגור), משער יפו ועד הכותל.

טיילת החומות / צילום: פמי
 טיילת החומות / צילום: פמי

מעבר לעובדה שזה מסלול קל ונעים ומתאים לכל המשפחה, יש בו נופים יפים ותצפיות נהדרות לעיר העתיקה והחדשה, ובנוסף ליתר מעלותיו הוא גם מתאים לטיול בימי קורונה: ההליכה ברוב המקטעים מתאימה לאדם אחד ועל המגדלים יש מספיק מקום ולא צריך להצטופף.

צריך להזמין כרטיסים מראש (20 שקל לאדם) באתר www.pami.co.il
ואפשר גם להוריד לטלפון הדרכה קולית חינמית (www.mytoursapp.com)