"הודעת פייזר יכולה להיות גיים צ'יינג'ר": מה ממליצים מנהלי ההשקעות על רקע התקרבות החיסון לקורונה

לאחר שהשווקים הגיבו בעוצמה להודעת פייזר על חיסון לקורונה, מעריכה רבקה אלגריסי מבנק הפועלים: "הסקטורים החבוטים ייהנו משינוי התפיסה שהחיסון מביא עימו, בשילוב עם תוכנית סיוע בארה"ב שתאושר בקרוב" • רונן מנחם, מזרחי טפחות: "עוצמת התגובה הייתה חזקה מדי; התנודתיות בשווקים תימשך"

שוקי ההון בעולם ובארץ קיבלו בצהלה את הדיווח של חברת התרופות פייזר על חיסון לקורונה. בעליות החדות שנרשמו בבורסות ביום ב' בלטו המגזרים החבוטים, ובמרכזם מניות הנדל"ן המניב והפיננסים, ובארה"ב הצטרפו לעולות גם מניות חברות התעופה והשייט. לעומתן, מניות הטכנולוגיה - הכוכבות הגדולות של משבר הקורונה, שמשכו את השווקים למעלה בחודשים האחרונים - נסחרו בכיוון שלילי.

בסיכום המסחר של יום שני, המדדים ת"א-35 ות"א-90 קפצו ביותר מ-3%, מדדי הבנקים והביטוח וכן הנפט והגז טיפסו בכ-4%-5%, ובראש ניצב מדד הנדל"ן שקפץ ב-8% כמעט. מנגד, שלושת מדדי הטכנולוגיה בתל-אביב - גלובל-בלוטק, טק-עילית וטכנולוגיה, לא לקחו חלק בחגיגה, ונחלשו בכ-0.5%-1%.

כמה מניות שסבלו מירידות חדות בחודשים האחרונים בת"א בלטו בעליות חדות במיוחד - וביניהן חברות המלונות והתיירות פתאל  (זינוק של 18%) ואיסתא  (14%). בנדל"ן המניב היו אלה עזריאלי , אמות , מליסרון  וביג שקפצו ב-10%-15%, בעוד שמרבית מניות הבנקים טיפסו בכ-4%-5%.

העליות בשוק המקומי נרשמו בהשפעת כיוון דומה בבורסות בארה"ב, שם מדד הדאו ג'ונס סיים את יום שני בעלייה של כ-3%, מדד S&P 500 עלה ביותר מ-1%, ואילו מדד הנאסד"ק - הכוכב המרכזי בעליות בשווקים האמריקאיים מאז פרוץ משבר הקורונה, נחלש בכ-1.5%.

בשלב הנוכחי, נראה כי ה"ראלי" נרגע, כאשר בבורסה בת"א נרשמו ביום ג' שינויים מתונים במדדים הבולטים. רבקה אלגריסי, מנהלת אגף הייעוץ והמחקר בבנק הפועלים, אומרת כי "מתחילת התפשטות הקורונה היו לנו כמה גלים של אופטימיות, בכל פעם שחברות התרופות עברו שלב בתהליכי פיתוח החיסון".

אבל, לדבריה, "בניגוד לפעמים הקודמות, שבהן לאחר האופטימיות הייתה חזרה לשגרה, עם מניות 'מנצחות קורונה' שהמשיכו להוביל את השוק, וחזרה לירידות בסקטורים שנפגעו ביותר, כמו תעופה, תיירות, פנאי ומלונאות, הפעם מדובר בהודעה משמעותית מאוד, שיכולה להיות גיים צ'יינג'ר. הקורונה לא תיעלם מחר בבוקר, אבל עם החיסון היא תהיה בשליטה ועם תחלואה הרבה יותר נמוכה מהיום, מה שיאפשר לעולם לחזור לחיים נורמטיביים".

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות, אמר כי "ידיעה מהסוג שפייזר פרסמה אמורה ליצור התרגשות בשווקים, כפי שראינו. אנחנו נמצאים במצב שבו השווקים צמאים לחדשות טובות, ולעובדה כי מדובר בחיסון אפשרי, שיינתן בלו"ז מזורז, יש השלכות נרחבות בהרבה מעבר למשקיעים, לחיים עצמם".

מנחם מוסיף, כי "ההודעה של פייזר הגיעה על רקע שבירת שיאי תחלואה בארה"ב, בעוד שרבות מהמדינות המרכזיות באירופה, בהן גרמניה, ספרד, צרפת, ועוד, נכנסות שוב לסגרים וסוגרות פעילויות, מה שמוביל את בתי ההשקעות, קרן המטבע הבינלאומית וגופים נוספים, לפרסם הערכות לגבי הירידה הצפויה בפעילות הכלכלית ברבעון הרביעי של השנה. על רקע מצב הדברים הזה, היה מקום להתפרצות שנרשמה בשווקים".

כאמור, העליות החדות במדדים החבוטים של ת"א, אל מול הכיוון השלילי במדדי הטכנולוגיה, נרשמו כתמונת מראה לביצועיהם מתחילת השנה - בהשפעת משבר הקורונה - וקיזזו רק חלק קטן מהפערים ביניהם.

כך, לאחר ימי המסחר האחרונים, מדד הדגל בתל אביב - ת"א-35 - מציג ירידה של כ-15% מתחילת 2020, כשבצד השלילי בולטים גם מדד הנדל"ן בירידה של כ-20% ומדד הבנקים שאיבד כ-27%. מתחת לכולם ניצב מדד הנפט והגז, עם צלילה של כ-50%. מנגד, שלושת מדדי הטכנולוגיה (גלובל בלוטק, טק-עילית וטכנולוגיה), מציגים מתחילת השנה עליות נאות בטווח של כ-28%-34%.

לגבי כיווני המסחר הסותרים אומר מנחם, כי "כל הענפים המחזוריים עלו, דוגמת חברות השייט והתעופה, שהיו בשפל נורא ורק חיכו לידיעה מהסוג הזה, בעוד שאצל חברות שעד היום נהנו מהקורונה, כמו רשתות שיווק וחברות טכנולוגיה, הידיעה הובילה לירידות".

אלגריסי מוסיפה, כי "אנחנו כבר המלצנו ללקוחות להקטין מעט את החשיפה למניות הטכנולוגיה, ולהגדיל מעט חשיפה לסקטורים שמשקפים את החיים הנורמליים ואשר נפגעו. מניות הטכנולוגיה יקרות, אבל הן יקרות כבר המון שנים, והמהפכה הטכנולוגית עוד תימשך, עם רכבים אוטונומיים, רובוטיקה ומוצרים רבים נוספים, לכן אנחנו לא חושבים שצריך להיפרד מהסקטור, אבל אחרי הקורונה שנתנה להם דחיפה, אפשר להקטין חשיפה אליהם לטובת סקטורים אחרים שנחשבים זולים, ולהגדיל את הפיזור".

האם הכיוון החיובי בשווקים צפוי להימשך? מנחם סבור, כי "ההתלהבות היא חלק מהעניין, ועוצמת התגובה הייתה חזקה מדי, ובהמשך השווקים נוטים לתקן את התגובה. בעקבות ההודעה נכנס לבורסה 'הכסף הטיפש', וכולם רצו לקנות. כעת, אנשים כבר מבינים שהתהליך עדיין דורש אישור רגולטורי נוסף, ובהמשך אליו יש עוד שאלות רבות של שיווק, סדרי עדיפויות, לוחות זמנים והפרעות נוספות אפשריות בדרך. במצבים כאלה זו הצורה שבה השווקים מתנהלים, וניתן להעריך כי התנודתיות בשווקים תימשך".

לדבריו, "יש עוד עשרות חברות שמתקרבות לדד-ליין, והשווקים יגיבו בהתלהבות להודעות נוספות מסוג דומה. מה שקרה עם פייזר הוא דוגמה לשווקים שצמאים לחדשות טובות אחרי תקופה ארוכה של חדשות פחות טובות".

מנחם מוסיף, כי "צריך לזכור שההודעה גם הגיעה יומיים אחרי ההכרזה הכמעט סופית לגבי נשיא ארה"ב הבא. הרבה מאוד אנשים חיכו להודעה הזו, כי שווקים שונאים אי-ודאות, כך שהשווקים לא יכולים לעמוד מנגד כשניצב מולם שילוב בין הכרעה בבחירות והודעה כמו שפייזר פרסמה".

אלגריסי מסבירה, כי "התגובה בשווקים היא טבעית וחזקה, של אותם סקטורים שנפגעו מהקורונה, ולדעתי המגמה החיובית תימשך. לדעתי אנחנו בתחילת התיקון לאותם ענפים שנפגעו מהקורונה, משום שאותן חברות נחבטו בצורה קשה.

"הסקטורים החבוטים ייהנו משילוב של שני דברים - בתקופה הקרובה הם ימשיכו במגמה החיובית, משום שינוי התפיסה שהחיסון מביא עימו, ונוסף לכך, בסביבות חודש ינואר תאושר תוכנית סיוע בארה"ב, והכספים של תוכניות כאלה בדרך כלל מגיעים למקומות שבהם הייתה פגיעה בפעילות. הסקטורים החבוטים עדיין לא מתומחרים יקר מדי, אז יהיה אפשר לראות את המשך המגמה בהם".

לדבריה, "חברות התרופות קיבלו תקציבי עתק לפיתוח חיסון, ומדובר בחברות ענק, כך שבסוף התהליך נהיה פה עם כמה חיסונים לקורונה, מה שאומר שתהיה ירידה דרמטית בשיעור התחלואה, והמשמעות היא אפשרות לפתוח את המשקים לפעילות. בסין וברוסיה יש כבר הפצת חיסונים, שמהם העולם פחות מתרשם כי הם לא נעשו תחת תהליכים שאנחנו מכירים, אבל זה מלמד על כך שחיסון לקורונה הוא אפשרי".

"מבחינה כלכלית, יהיה אפשר לחזור לטיסות, לבילויים ולדברים שנמנענו מהם, רמת תחלואה נמוכה תאפשר לחברות התעופה לפתוח קווים, וזה יתגלגל לתיירות ולמעגלים נוספים".

אלגריסי סבורה, כי "הקורונה הביאה איתה גם דברים טובים, כמו המהפכה הדיגיטלית שעשתה והאופן שבו ניתנים שירותים, והחיים אחרי החיסון ייראו שונים ממה שהיו לפני כן - יהיה שילוב של חיים עם אלמנטים דיגיטליים משמעותיים יותר משהיו בעבר, אבל שמאפשרים לנו לחיות חיים חברתיים יותר פתוחים".