קניונים | פיצ'ר

גזית גלוב נותרה מחוץ לפיילוט הקניונים, והמנכ"ל חיים כצמן עולה להתקפה: "זה ניסוי בבני אדם"

בעל השליטה בגזית גלוב, שנשארה מחוץ לפיילוט הקניונים, תוקף בחריפות בראיון לגלובס את התנהלות המדינה • אין לו הסבר מדוע דווקא המרכזים שלו נשארו מחוץ לפיילוט, והוא אומר שצריך לפתוח את כולם כדי להפחית את העומס 

חיים כצמן, המנכ"ל ובעל השליטה של גזית גלוב / צילום: איל יצהר
חיים כצמן, המנכ"ל ובעל השליטה של גזית גלוב / צילום: איל יצהר

בסוף השבוע האחרון הפכו 15 קניונים בישראל בהחלטה הממשלה למראה שמשקפת עד כמה רצף החלטות שרירותיות וחסרות היגיון הפך למה שכולם רצו להימנע ממנו - הסתערות המונית על מספר מצומצם של מתחמים, ביום של חגיגת קניות.

קונים בקניון איילון, שנפתח בסוף השבוע / צילום: ראובן קסטרו - וואלה! News
 קונים בקניון איילון, שנפתח בסוף השבוע / צילום: ראובן קסטרו - וואלה! News

במקור אמורות היו שלוש קבוצות בתחום הקניונים לקבל תשעה מקומות משוריינים בפיילוט, אולם בסופו של דבר הוחלט לשריין מקומות רק לעזריאלי ולמליסרון, בעוד שהקבוצה השלישית, גזית גלוב, נדחקה החוצה.

חיים כצמן, המנכ"ל ובעל השליטה של גזית גלוב, תוקף בחריפות את ההתנהלות של הממשלה בסוגיה וטוען - הכתובת הייתה על הקיר בנוגע להסתערות על החנויות ומאשים כי "יש כאן ניסוי בבני אדם". כצמן מבקר את העובדה שעזריאלי ומליסרון קיבלו מקומות משוריינים, ומצהיר: "גם אם גם אם היינו מורשים לפתוח, לא היינו פותחים במציאות כזו".

על רקע התמונות של התקהלויות המוניות בחללי הקניונים הסגורים ביום שישי האחרון אומר כצמן בראיון ל"גלובס": "מה שקורה כרגע בישראל זו הדוגמה הקלאסית לכך שהדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות. אין קשר בין המילה 'פיילוט' למה שקורה כרגע. השם 'פיילוט' אולי נשמע שם סקסי, אבל זה פיילוט שלא בוחן כלום".

לדבריו, "ברור לכולם שפתיחה של קניון אחד או שניים בגוש דן, כשבשגרה יש עשרות קניונים באזור, תביא להסתערות. אם יש ביקוש קשיח וההיצע הוקטן ב-90% - מה ציפיתם שיקרה? כדי להיערך בצורה רצינית לפתיחה אחרי סגר דרושים שישה ימים, אך בפועל הקניונים קיבלו 6 שעות לפתיחה באחת בלילה, וכל זאת לצד דרישה להקפדה מחמירה על ההנחיות".

החלטות ממשלתיות שמתקבלות בהגרלה

כצמן טוען כי קיים פער אדיר בין הפיילוט שתוכנן בהתחלה, שהיה אמור להיות רציני ומבוקר, לבין התוצאה בפועל. "לפני שבוע התנהלו מולנו לגבי פיילוט שכלל ליווי אפידמיולוגי וגורמי מקצוע שינהלו את הבקרה על הפתיחה וימנעו התקהלויות בצורה מדעית ומבוקרת. מה שעשו פה, זה שפשוט נתנו מקום לשתי קבוצות גדולות, אלוהים יודע על-פי איזה קריטריונים שהצדיקו להבטיח להן מקומות. היתר נבחרו על-פי הגרלה. זו פעם ראשונה שאני שומע שהחלטות ממשלתיות מתנהלות לפי הגרלה".

הוא מזכיר כי דווקא אחרי הסגר הראשון, "הפתיחות היו הרבה יותר מתונות, קהל המבקרים היה קטן מהממוצע, וככל שאלמנט הביטחון עלה, כך הגיעו עם הזמן יותר לקוחות. אבל מעולם לא הייתה צפיפות כזו, ולא היו התקהלויות בחוץ. ביקרתי במרכזים עשרות פעמים, ולא היו שום התקהלויות והתופעות שאנחנו רואים היום".

"יש כאן תופעה של אי שוויוניות לבעלי העסקים. כך למשל, אם יש באזור מסוים בכפר סבא שתי מספרות, אחת במרכז שהותר לו להיפתח ואחת שנאסר עליה - יש פה פגיעה נוראית בחופש העיסוק ובשוויון. זה מגוחך. הבעיה האמיתית היא לא של בעלי הקניונים, אלא של בעלי העסקים. בפתיחה של עסק אחד במקום עסק אחר למעשה מעבירים את הלקוחות לנותני שירותים אחרים, שאולי לא יחזרו לאותם עסקים שהם היו הולכים אליהם".

איך קרה שבניגוד לתוכניות, נדחקתם מהפיילוט ברגע האחרון?

"את השאלה הזו תפני למשרד הבריאות. התוצאה בפועל פשוט לא קשורה למתווה שעליו דובר. אין כאן פיילוט. הפיילוט זה שם שהדביקו לניסוי בבני האדם, שמשרד הבריאות עשה כרגע. זה הפך להיות חצי סידור עבודה לפורעי חוק וחצי פוליטי. בממשלה סתם משתמשים במילה הזו בצורה שרירותית, אם זה לא היה עצוב, זה היה נורא מצחיק".

בזמן שעזריאלי ומליסרון הפרו את ההנחיות ופתחו עוד לפני האישור מהממשלה, אתם נשארתם בחוץ.

"אנחנו נבחן את כל הצעדים שעומדים לרשותנו. אולי הטעות שלנו היא שאנחנו שומרי חוק. לא ייתכן שמי שמפר את החוק זוכה לפרסים ומי ששומר על החוק מוצא את עצמו במקום אחר. אנחנו עדיין מאמינים בשלטון החוק, אבל אנחנו מאמינים שאסור לרמוס את הזכויות שלנו. אנחנו בוחנים את כל האפשרויות, כולל צעדים משפטיים".

לדבריו, "קיבלנו מאות פניות של בעלי עסקים - למה אנחנו לא פותחים ומה עושים, אלה זעקות שבר של אנשים שרואים שמטה לחמם ניתן למישהו אחר, ולא נישאר שווי נפש ביחס לזה".

"אין להם מושג על מה הם מדברים"

אתה כועס על ההתנהלות הזו?

"זו איוולת, מדובר באנשים שאין להם מושג על מה הם מדברים. משרד הבריאות עושה פה ניסוי בבני אדם, ומונע מהציבור לרכוש את המוצרים שהוא צריך בצורה בטיחותית. יש פה עוול לבעלי העסקים. גם במדינות אחרות אני לא אוהב את סגירת המסחר, אבל זה דבר שאני יכול לקבל, גם אם לא להבין, לאור הנסיבות. אבל מה שעשו פה? אין לזה אח ורע למה שנעשה בעולם. יש חשיבות גדולה לרווח כמה שיותר, אם אתה פותח 15 קניונים מתוך עשרות שקיימים, בהגדרה החלטת שאתה יוצר 15 מוקדי הדבקה חדשים. ראיתי את המכות בקניון איילון - ברכות למשרד הבריאות, יצרתם עוד 15 מוקדי תחלואה".

אתה סבור שהסיבה למצב קשורה ללחצים פוליטיים?

"זה בעיקר טיפשות, חוסר הבנה בסיסי והחלטות שמתקבלות מהרגע להירגע - מי שמע על הגרלה בחצות, הכרעה באחת בלילה, שצריך לפתוח אחריה לפי כללים מחמירים?".

קל יותר לבקר את הפיילוט מבחוץ. אם היית מקבל את האפשרות לפתוח בשישי בבוקר את מרכזי הקניות שלך - היית מסרב?

"לא הגענו לנקודה הזו, כי המתווה לפיילוט לא הושלם. אבל בצורה כזו? לא היינו פותחים - אין פה בכלל שאלה. ברור שלפתוח מרכז ככה בחטף זה חסר תועלת. הטעות הכי גדולה היא שפתחו את המרכזים בבלאק פריידי, זה טירוף. אני בחיים לא הייתי מוכן לפתוח.

"אנחנו מתנהלים בהרבה מדינות בעולם, יש לנו עשרות קניונים בפינלנד ובנורבגיה, ובשתי המדינות האלה לא נעלו את מרכזי הקניות אפילו ליום אחד. המדינות הללו שילמו לעסקים את ההפסדים שנגמרו להם לרבות כיסוי הוצאות שכר דירה, ארנונה ועוד".

במבט קדימה אומר כצמן: "כרגע צריך לפתור את הבעיה הזו על-ידי פתיחת כל הקניונים והורדת העומס - העומס היום על המרכזים יוצר סכנה בריאותית ולא מאפשר לציבור להצטייד במה שהוא צריך". 

גזית גלוב, שנסחרת לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל, מפעילה בישראל 12 מתחמי קניות, בעיקר במרכז הארץ, ומרכזי קניות נוספים ברחבי העולם. בארץ החברה מתמחה בפיתוח מרכזים עירוניים הממוקמים במרכזי שכונות מגורים, וכן בפיתוח מרכזים מסחריים גדולים בצמתי דרכים מרכזיות מעוגני סופרמרקטים. לחברה כ-750 שוכרים בנכסיה.