המשקולות שמכבידות על בזק: ירידת ערך בבזק בינלאומי ושימור לקוחות אגרסיבי ב-yes

הרווח הנקי הרבעוני של קבוצת התקשורת נחתך ב-85% ביחס לרבעון המקביל, בעקבות תיקון של ירידת הערך בבזק בינלאומי וירידת ערך נוספת בגין מנויים לא פעילים • ההכנסות נשחקו ב-3% ברבעון

גיל שרון / צילום: תמר מצפי
גיל שרון / צילום: תמר מצפי

האירוע החשבונאי שהתגלה באחרונה בבזק בינלאומי ושנחשף בגלובס, מעיק על תוצאות קבוצת בזק ברבעון השלישי של השנה. הרווח הנקי של הקבוצה נחתך ב-85% ביחס לרבעון המקביל ב-2019, בעקבות תיקון של ירידת הערך שנרשמה בסוף 2019 (הגדלתה ב-94 מיליון שקל), וירידת ערך נוספת שנרשמה כעת בסך 282 מיליון שקל, בגין מנויים לא פעילים.

בסך הכל, ירידות הערך ב בזק בינלאומי הסתכמו ב-376 מיליון שקל, ובסיום הרבעון רשומה בזק בינלאומי בדוחות בזק בשווי של 123 מיליון שקל בלבד (שווי פעילות). כתוצאה מכך, הקבוצה כולה סיימה את הרבעון עם הכנסות של כ-2.2 מיליארד שקל - ירידה של 3.1% לעומת הרבעון המקביל, אבל עם רווח נקי של 26 מיליון שקל בלבד, לעומת 177 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה 914 מיליון שקל - ירידה של 4.8%.

עם זאת, במקביל העלתה הקבוצה את התחזית השנתית שלה, והיא צופה כעת רווח נקי מתואם של 1.05 מיליארד שקל לבעלי המניות ב-2020 (רווח המנטרל, בין השאר, את ירידות הערך), וזאת בהשוואה לתחזית הקודמת שהייתה ל-950 מיליון שקל, ולעומת 913 מיליון שקל שנרשמו ב-2019. ה-EBITDA השנתי הצפוי כעת הוא 3.6 מיליארד שקל - עלייה מ-3.5 מיליארד שקל בתחזית הקודמת שנמסרה, וירידה ביחס ל-3.69 מיליארד שקל ב-2019. אין שינוי בתחזית החברה להוצאות ההוניות שלה (CAPEX) בשנה זו, והן יסתכמו ב-1.5 מיליארד שקל.

תוצאות-קבו--1
 תוצאות-קבו--1

מחיקה חשבונאית נוספת ברבעון הבא

גיל שרון, יו"ר הדירקטוריון, מסר כי "ברבעון השלישי הצליחה קבוצת בזק לשמור על יציבות בתוצאות העסקיות תוך שיפור ברווח המתואם, והקטנת החוב נטו ביחס לרבעון המקביל בכ-870 מיליון שקל, זאת על אף מגפת הקורונה".

אם נחזור לאירוע החשבונאי בבזק בינלאומי, שהשפיע לרעה על דוחות בזק, הרי שהוא התגלה על ידי סמנכ"ל הכספים, תומר שני, בבדיקה מקרית: כך נמצא כי החברה לא דיווחה במשך שנים על הוצאות - מה ששיפר מאוד את רווחיותה. החברה נאלצה לבנות מחדש את הדוחות, משום שלא הצליחה לשחזר את הנתונים עד הסוף.

ואולם התיקון וירידת הערך בגין המנויים אינם סוף הסיפור. ברבעון הבא החברה תידרש למחיקה חשבונאית נוספת בעקבות עדכון בהערכות השווי, שיגיע לאחר שיתבררו תוצאות השימוע לביטול הפיצול הצפוי באינטרנט, אשר צפוי להשפיע מהותית על החברה. המחיקה החשבונאית לא צפויה להשפיע על הפעילות השוטפת, אם כי ברור שהתקציב לשנה הבאה ייגזר מההפסדים והמחיקות.

היו"ר שרון אמר בהתייחס לאירוע החשבונאי כי "מרגע שהחל האירוע, פעלה בזק בינלאומי בסיוע יועצים ומומחים חיצוניים לאתר את הטעויות ולתקנן, ולהעמיד דוחות כספיים מתוקנים. אנו רואים בחומרה את הכשלים שנתגלו, ולכן מינה הדירקטוריון בודק חיצוני עצמאי שיחקור את מכלול האירועים וימליץ על הפעולות הנדרשות לתיקון הכשלים".

בינתיים, בדוחות בזק בינלאומי לרבעון השלישי ההכנסות הסתכמו ב-315 מיליון שקל, לעומת 329 מיליון שקל ברבעון המקביל, וזאת בשל קיטון בהכנסות אינטרנט וירידה במכירות ציוד תקשורת לעסקים ושיחות בינלאומיות, שקוזזו בחלקם על ידי עלייה בהכנסות משירותים עסקיים. ה-EBITDA נהפך לשלילי בסך 233 מיליון שקל לעומת EBITDA חיובי של 7 מיליון שקל ברבעון המקביל, ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 305 מיליון שקל, כמעט פי 10 מהרבעון המקביל. 

ירידה של כ-11% בהכנסות פלאפון

בזק בינלאומי היא חלק מקבוצת אלפא, החברות הבנות של בזק (יס, פלאפון ובזק בינלאומי). דוחות פלאפון היו ללא הפתעות מיוחדות: הכנסות החברה ירדו ב-10.9% ל-545 מיליון שקל, מתוכן 396 מיליון שקל הכנסות משירותים - ירידה של 11.2% מהרבעון המקביל. ה-EBITDA הסתכם ב-120 מיליון שקל, לעומת 173 מיליון שקל ברבעון המקביל, ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 12 מיליון שקל, לעומת רווח של 18 מיליון שקל ברבעון המקביל, וזאת אף שבניגוד למתחרות, לפלאפון אין הוצאות מימון.

בסוף הרבעון היו לפלאפון קרוב ל-2 מיליון מנויי פוסט-פייד - עלייה של 27 אלף ברבעון. ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU) נותרה ללא שינוי ביחס לרבעון הקודם, אך ירדה ב-10 שקלים לעומת הרבעון המקביל, ל-55 שקל. בפלאפון מציינים כי הצמיחה במנויים מפצה על המשך השחיקה ב-ARPU ובמקביל נמשכה גם ההתייעלות התפעולית. משבר הקורונה בא לידי ביטוי בפגיעה בהכנסות החברה מרומינג (נדידה) עקב צמצום הטיסות וכן פגיעה במכירות ציוד קצה בשל סגירת נקודות מכירה.

תוצאות החברות הבנות
 תוצאות החברות הבנות

בכל הקשור ל יס , החברה הציגה ירידה של 6.3% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, אבל גם ירידה של 1.8% לעומת הרבעון הקודם, וההכנסות ברבעון הסתכמו ב-313 מיליון שקל, עם EBITDA של 68 מיליון שקל ורווח נקי של 16 מיליון שקל.

הירידה בהכנסות מצביעה על כך שיס ממשיכה להישחק בהכנסות למרות שרשמה יציבות בגידול במנויים, שעמד על 1,300 בלבד. בפועל, המספר הזה זניח, אבל הוא ממחיש את הבעיה שהטלוויזיה ממשיכה להישחק למרות ההשקעה העצומה ביס פלוס. כלומר, החברה ממשיכה לשמר לקוחות במחירים נמוכים כדי לשמור על נתח השוק שלה, אבל המחיר כבד מאוד; החברה עושה זאת באמצעות מבצעים, הורדת מחירים ושימור לקוחות במותג המוזל סטינג.

חשוב לציין שיס אינה חברה המסוגלת לקיים את עצמה, והיא נדרשת להזרמות הון מבזק כדי לפעול כעסק חי. על פי דיווחי בזק, בפברואר 2019 החברה העמידה ליס מסגרת אשראי של 250 מיליון שקל לתקופה של 15 חודש. יס ניצלה 140 מיליון שקל מתוך הסכום. השנה החברה עדיין לא ניצלה את הכסף, ואתמול הודיעה בזק בדוח הכספי הרבעוני כי החברה תפחית את מסגרת האשראי ל- 150 מיליון שקל לתקופה של 15 החודשים הקרובים. ללא העמדת האשראי מבזק, יס תהיה במצב מאתגר מאוד.

רן גוראון, מנכ"ל אלפא, אמר כי "אנחנו מסכמים רבעון שלישי אל תוך אירוע הקורונה, עם עמידה יפה ביעדים העסקיים, למרות הפגיעה בהכנסות משירותי הרומינג. החברות ממשיכות להציג שיפור בהוצאות התפעוליות". הוא הוסיף כי "בתוכנית העבודה שהוצגה לאחרונה בנוגע למיזוג התפעולי של החברות הבנות-אלפא, נמשיך בביצוע התייעלות בכלל ההיבטים". 

בזק קווי מסכמת רבעון חזק מאוד

בפעילות הקווית של בזק, התוצאות חזקות מאוד. ההכנסות ברבעון הסתכמו ביותר מ-1 מיליארד שקל - עלייה של 1.7% לעומת הרבעון המקביל. הרווח התפעולי גדל מעט ל-446 מיליון שקל וה-EBITDA נותר כמעט ללא שינוי, 668 מיליון שקל. הרווח הנקי קפץ מרמה של 175 מיליון שקל ברבעון המקביל ל-300 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2020, בעיקר בזכות ירידה בהוצאות המימון בזכות פירעון מוקדם של חוב, קיטון בהוצאות הטבות לעובדים וירידה בהוצאות ריבית.

החברה הצליחה לגדול בקווי האינטרנט למרות התחרות. אמנם נרשמה ירידה של כ-10,000 קווים בשוק הסיטונאי, אבל מאידך בשוק הקמעונאי הוסיפו 4,000 קווים ל-995 אלף. הירידה בקווים הסיטונאים נובעת מהחיבור של פרטנר וסלקום שמעבירות לקוחות לסיבים.

מנכ"ל בזק, דודו מזרחי, מסר: "בזק ממשיכה להציג תוצאות חזקות, תוך צמיחה בהכנסות וגידול משמעותי ברווח. מצבת לקוחות האינטרנט הקמעונאיים של החברה ממשיכה לצמוח, על אף התחרות המתגברת, צמיחה הנשענת על התשתיות החזקות של החברה ורמת השירות הגבוהה שאנחנו מציעים ללקוחותינו. באחרונה הכרזנו על פרויקט הסיבים האופטיים של בזק, ובמקביל הכפלנו את קצב הגלישה למאות אלפי משקי בית ברשת הנוכחית".