פימי גייסה 1.2 מיליארד דולר לאחר שקיבלה ביקושים של יותר מ-2 מיליארד דולר

מדובר בסכום שיא שיהפוך את קרן פימי 7 לקרן הישראלית הגדולה ביותר • הקרן זכתה לראשונה להשקעה מצד משקיע מוביל מאיחוד האמירויות

ישי דוידי / צילום: יונתן בלום, גלובס
ישי דוידי / צילום: יונתן בלום, גלובס

קרן ההשקעות פימי, בניהולו של ישי דוידי, השלימה את גיוס הקרן השביעית שלה - פימי 7. הקרן גייסה סכום שיא של 1.2 מיליארד דולר לקרן החדשה, כאשר היקף הביקוש להשקעה בה עלה על 2 מיליארד דולר.

מדובר בגיוס הגדול ביותר אי פעם של קרן השקעות ישראלית. לאחר הגיוס עומד סך ההון של קרן פימי על 4.5 מיליארד דולר.

קרן פימי 7 תמשיך לפעול על פי האסטרטגיה של הקרן להשקעה בחברות ישראליות והשבחתן. בקרן פימי 7 בוצעה לראשונה בישראל השקעה של משקיע מוביל מאיחוד האמירויות.

דוידי, מייסד ומנכ"ל קרן פימי, אמר כי הוא שמח וגאה להודיע היום על השלמת הגיוס לקרן פימי 7. "בעיצומו של משבר הקורונה, בתקופה מאתגרת לכלכלה הישראלית והעולמית, הצלחנו לגייס את הסכום אותו הצבנו בפנינו, עם ביקושי שיא הן ממשקיעים ישראלים והן ממשקיעים זרים".

דוידי הוסיף, כי "היקף הגיוס מדגיש את הבעת האמון של המשקיעים בקרן. ברצוני להודות למשקיעים הקיימים והחדשים בקרן פימי 7. הקרן תמשיך לפעול על פי האסטרטגיה שלה לרכישת חברות והשבחתן מתוך ראיה ארוכת טווח.

אנו רואים חשיבות רבה בחיזוק התעשייה הישראלית, ונמשיך לחזק ולסייע לחברות לצמוח, להתפתח ולהצטיין בשוק הישראלי והעולמי. אני מאמין כי הידע והניסיון הרב שמביאים השותפים בקרן לחברות, יתרמו להשגת היעדים אותם הצבנו להמשיך ולהוביל את השוק בישראל ולהשיא ערך למשקיעים שלנו".

נכסים מנוהלים בהיקף של 5.5 מיליארד דולר

קרן פימי החלה את פעילותה בשנת 1996 והיא קרן ההשקעות הפרטית הראשונה והגדולה בישראל, עם נכסים מנוהלים של כ-5.5 מיליארד דולר. הקרן נמצאת באופן עקבי בין 10 הקרנות הטובות בעולם, המשיאות למשקיעיהן את התשואות הגבוהות ביותר.

הקרן רוכשת שליטה בחברות ומבצעת בהן תהליכי השבחה משמעותיים. עד כה רכשה הקרן שליטה בכ-93 חברות ומימשה כ-63 מהן בהיקף עסקאות של למעלה מ- 5.5 מיליארד דולר. קרן פימי הינה הגוף התעשייתי הגדול במשק ואחד מהמעסיקים הגדולים בישראל. הקרן מעסיקה כיום יותר מ-30 אלף עובדים ופועלת בכ-50 מפעלים בישראל ועוד כ-100 מפעלים וחברות ברחבי העולם.

פימי משקיעה בחברות ישראליות ובחברות שיש להן זיקה לישראל והשקיעה עד היום במגוון תחומים רחב הכולל את מרבית ענפי התעשייה, המסחר והשירותים, בחברות היי-טק, מיד-טק ולואו-טק. הקרן איננה משקיעה בנדל"ן ובחברות בתחום הפיננסים.

השותפים בקרן פימי הם: המייסד והמנכ"ל ישי דוידי, גילון בק, לילך אשר טופילסקי, עמית בן צבי, עמי בם, רון בן חיים וליאור אובסיוביץ'. המשקיעים בקרנות פימי הם כ-50% זרים, הכוללים את הגופים המוסדיים והפרטיים מהגדולים בעולם, בין היתר, בנקים, קרנות בבעלות מדינות, חברות ביטוח, קרנות פנסיה, אוניברסיטאות, משקיעים פרטיים מהמובילים בעולם, חברות ענק בינלאומיות ועוד וכ- 50% ישראלים, הכוללים בנקים, חברות ביטוח, גופים מוסדיים גדולים ומובילים בישראל, אוניברסיטאות, משקיעים פרטיים ועוד.

הרוב המשמעותי של המשקיעים ב"קרן פימי 7" הינם משקיעים שהשקיעו בקרנות הקודמות, אליהם נוספו מספר משקיעים חדשים כדוגמת: קרדיט סוויס, משקיע מוביל מהאמירויות שביצע השקעה ראשונה בישראל ובקרן פרייבט אקוויטי ישראלית בפרט ומשקיעים נוספים מהארץ ומהעולם.

לאורך 25 שנות קיומה, מציגה פימי IRR (שיעור תשואה פנימי) שנתי ממוצע של 25%, והנתון הזה מציב אותה כאחת מקרנות הפרייבט אקוויטי הטובות בעולם. נתון זה נכון לקרנות הוותיקות שכבר נסגרו ונכון גם לקרנות הקיימות, שמצב ההשקעות בהן נראה טוב מאוד לדברי מקורבים לנושא.

את ה-IRR השנתי הזה מצליחה פימי להשיג בזכות מכפיל ממוצע של כ-2.5 על השקעותיה, שנחשב לגבוה בענף. בנוסף, פועלת הקרן ברמה נמוכה ביורת של מינוף, אשר מגלמת סיכון נמוך למשקיעיה.

כך למשל, יחס החוב ל-EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) הממוצע של פימי וחברות הפורטפוליו שלה, עמד בסוף דצמבר 2019 על 0.7 בלבד. לשם השוואה, יחס החוב ל-EBITDA הממוצע בקרנות הפרייבט אקוויטי בעולם נע בין 5.5 ל-6.

בנוסף לכך, בענף הפרייבט אקוויטי מקובל לבצע את הרכישות בחלוקה של 50% הון ו-50% מינוף, כאשר אצל פימי נרכשות חברות עם 94% הון ורק 6% מינוף. המשמעות היא שהסיכון למשקיעים בפימי הוא הרבה יותר נמוך ותהליך ההשבחה של החברות הנרכשות הוא הרבה יותר השבחה ריאלית אמיתית, מאשר השבחה פיננסית.