מייסדת תרנוס אליזבת הולמס רוצה שמסמכים שהעבירה לעורכי דינה יישארו חסויים

התביעה טוענת כי המסמכים המדוברים אינם מוגנים בחיסיון עו"ד־לקוח, וכי יש לחשוף אותם בפני חבר המושבעים • הולמס ניצבת בפני משפט על הונאה ועשויה להישלח לעשרות שנים בכלא

אליזבת הולמס / צילום: Reuters, STEPHEN LAM
אליזבת הולמס / צילום: Reuters, STEPHEN LAM

מייסדת חברת תרנוס (Theranos Inc), אליזבת הולמס, נלחמת למנוע ממושבעים במשפט ההונאה שלה מלהיחשף להודעות דואר אלקטרוני ומסמכים אחרים הקשורים לחברת עורכי הדין בויס שילר פלקסנר, בטענה שהתכתובת מוגנת תחת סודיות בין עורך דין ללקוח.

עלילת דם: הסיפור המדהים של היזמית שהתגלתה כנוכלת עומד להגיע לבית המשפט

הולמס ומנהל בכיר נוסף בתרנוס, ראמש "סאני" בלוואני, מואשמים בהונאת משקיעים בחברת הסטארט-אפ לבדיקות דם ולקיחת מאות מיליוני דולרים מהם, וכמו כן בהונאת פציינטים לגבי האמינות של הבדיקות שמתבצעות בטכנולוגיה של החברה.

המשפט של הולמס היה אמור להתחיל במרץ, אולם נדחה ליולי בעקבות מגפת הקורונה, כאשר משפטו של בלוואני יתחיל בתאריך מאוחר יותר. שניהם טענו שהם לא אשמים בהאשמות בגינן הם עשויים להיכלא ל־20 שנה אם יורשעו.

תובעים במשרד פרקליט המדינה של מחוז צפון קליפורניה אמרו במהלך שימוע ביום רביעי ש־13 המסמכים שנמצאים בלב המחלוקת לא מוגנים על ידי פרטיות עורך דין־לקוח מפני שהם קשורים לעבודה שמשרד עריכת הדין עשה בשביל תרנוס כחברה, לא להולמס באופן אישי.

הודעות הדואר האלקטרוני, שנשלחו בין 2013 ל־2016, לא הוצגו באופן ציבורי אך הן דנות בדרכים בהן תרנוס צריכה להגיב לתקשורת, למשקיעים ולרגולטורים, כך מראים מסמכי בית הדין. רוב התכתובת עוסקת בפוטנציאל לתביעה שמשרד בויס שילר הכין מטעם הולמס נגד ה"וול סטריט ג'ורנל", אמר לאנס ווייד, אחד מעורכי דינה של הולמס, ביום רביעי לשופט פדרלי.

"זו מערכת יחסים מיוחדת"

כתב האישום מיוני 2018 הגיע לאחר חקירה שתחילתה בדיווחי ה"ג'ורנל" לגבי כשלים בטכנולוגיה של תרנוס וגם בהתנהגות התאגידית של החברה. תרנוס הודיעה למשקיעים שהחברה תפורק באופן פורמלי לאחר כמה חודשים.

נושא הפרטיות הוא אחד מכמה נושאים שהועלו על ידי עורכי הדין של הולמס בניסיון להגביל או למנוע מידע מלהגיע אל חברי חבר המושבעים במהלך המשפט. בקשות אחרות כללו בקשה להשאיר דיווחי חדשות על עושרה של המנכ"לית לשעבר ודיווחים אחרים מהתקשורת מחוץ לדיונים.

רוב המסמכים שהיו חלק מהדיון ביום רביעי היו הודעות דואר אלקטרוני שעובדי תרנוס התכתבו עם בויס שילר, חברה שעורכי הדין שלה, כולל דיוויד בויס עצמו, ייצגו את תרנוס במשך שנים.

"זו מערכת יחסים מיוחדת", אמר ווייד במהלך השימוע, והוסיף שההגנה אינה מבקשת להסתיר תכתובות עם כל משרדי עורכי הדין שעבדו עם החברה.

התפקיד הראשון של בויס בתרנוס היה תביעת פטנט נגד חבר ילדות של הולמס. המקרה הסתיים בשנת 2014, ובויס עבר לתפקיד מייעץ בתרנוס. משרד עריכת הדין קיבל תשלום במניות תרנוס על העבודה שעשה על הפטנט. לבויס שילר ניתנו יותר מ־300 אלף מניות המוערכות בכ־4.5 מיליון דולר, לפי הערכה של 15 דולר למניה בזמנו, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

בויס הפך ליועץ חיצוני בתרנוס אחרי שפנו אליו שני משקיעים בסטארט-אפ מפלו אלטו, קליפורניה. הוא הגן על תרנוס בתקיפות מפני שאלות לגבי הטכנולוגיה והתפעול של החברה. והוא הוביל את המאמצים לתבוע את ה"ג'ורנל" - תביעה שלא הוגשה - אם העיתון יפרסם "סודות מסחריים" הקשורים לתפעול תרנוס.

בויס והמשרד שלו הפסיקו לעשות עבודה משפטית עבור תרנוס בסוף 2016, בעקבות חוסר הסכמה לגבי ההתנהלות אל מול חקירות ממשלתיות מתמשכות, כך דווח ב"ג'ורנל".

"אני חושב שכל אחד במבט לאחר יגיד: אם הייתי יודע ומבין את כל מה שאני יודע כעת, הייתי פועל אחרת", אמר בויס בריאיון ל"ג'ורנל" במאי.

המסמכים המשפטיים, שנידונו ביום רביעי, הוזכרו לראשונה בתביעה נגד תרנוס שהגישו משקיעים, אמרו בתביעה, ואחר כך הועברו למועצת לניירות ערך ובורסות שניהלה חקירה משלה על החברה.

שופט בית משפט השלום בסאן חוזה, קליפורניה, נתנאל קאזנס, אמר בשימוע שנוהל בוועידת וידאו ביום רביעי שהוא רצה לראות את המסמכים באופן חשאי לפני שיגיע להחלטה. הולמס הייתה נוכחת בשימוע אך לא דיברה.

חקירת מועצת ניירות הערך והבורסות הסתיימה במרץ 2018 בהסדר לפיו נשללו מהולמס זכויות ההצבעה בדירקטוריון תרנוס, נאסר עליה מלכהן בתפקיד ניהולי או בכיר בכל חברה ציבורית לעשר שנים והיא נאלצה לשלם 500 אלף דולר. הולמס ותרנוס לא הודו או הכחישו את ההאשמות שהוזכרו בהקשר להסדר.

הולמס ניסתה להסתיר את המסמכים המשפטיים מתחילת 2019, כך מראים רישומי בית הדין, לאחר שגילתה שבויס ועורך דין מחברת קראבת', סויין ומור (Cravath, Swaine and Moore) רואיין על ידי התביעה. "אנו חוששים שבמתן מידע לממשלה, ייתכן שהעדים הפרו את התחייבויותיהם החוקיות ו/או האתיות כלפי הולמס", כתב ווייד בפברואר באותה שנה.

נציגים של משרד עורכי הדין קראבת' ושל בויס שילר סירבו לענות לבקשת תגובה.

הולמס טענה שבויס שילר ייצגו אותה באופן פרטי, בעוד פרקליטי המדינה טענה שהמשרד רק ייצג את החברה וגב' הולמס לא הצליחה לעבור מבחן בחמישה שלבים שנועד לקבוע אם מגיעות לה זכויות של חיסיון עורך דין לקוח או לא. תובעים אמרו שהאדם שאמור לפרק את החברה הודיע שלא יבקש לראות את המסמכים.

עורך דין ממשרד בויס שילר אמר לעורכי דינה של הולמס במרץ 2019 ש"המשרד שלנו ייצג את החברה אך לא ייצג את הולמס באופן אישי", כך לפי העתק הודעת דואר אלקטרוני אשר נכלל במסמכים שהגיש ווייד לתביעה. "הקביעה הזו אינה נכונה".

מייקל אמון השתתף בהכנת הכתבה