הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הירידות בבורסה בת"א התמתנו בסיום; אלוט קפצה ב-8.5%, נייס טיפסה לשיא חדש

צניחה של יותר מ-2% במדד ת"א 35 במהלך היום התמתנה לירידה של כ-0.9% בנעילה • קבינט הקורונה דן באפשרות לסגור לאלתר את הכניסות מבריטניה בצל החשש מייבוא המוטציה לנגיף הקורונה • נתניהו: "אנחנו צריכים לסגור את כל העולם במיידי; להגביל את החוזרים לבידוד הדוק"

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

חיסונים, מוטציה ותמריצים בחסות הפד: על הגורמים שתומכים בשווקים וסיכון נוסף חדש | דוח השווקים עם גיא בן סימון

15:55

המגמה השלילית בבורסה התמתנה בשעה האחרונה של המסחר. צניחה של יותר מ-2% במדד ת"א 35 במהלך היום התמתנה לירידה של כ-0.9% בנעילה. מדד ת"א 90 נסוג בכ-1.2% בסיום. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל. 

עליות בולטות רשמו מניות אלוט, אילקס מדיקל , לייבפרסון, אורמת, באטמ  ואבגול. נייס ריכזה מחזור ענק וטיפסה לשיא חדש. 

מנגד, ירידות חדות רשמו אלקטריאון , פתאל, קבוצת דלק, גב ים, טבע ויוחננוף. 

14:40

נמשכות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 נסוג כעת בכ-1.7%. מחזור המסחר מסתכם 950 מיליון שקל. 

ירידות בולטות רושמות מניות אפולו פאוור , אנרג'יאן, נורסטאר, טבע  ואלקטריאון. 

חברת הנדל"ן אקסטל מחזירה אל השולחן את התוכנית להנפקת סדרת אג"ח שלישית (ג'), אותה השהתה החברה בעקבות התפרצותו של משבר הקורונה בחודש מארס השנה. מוקדם יותר החודש הודיעה החברה על הערכת תוקף תשקיף המדף שלה על לנובמבר 2021 והיום אף פרסמה מצגת מורחבת על פעילותה. אקסטל, שמתמחה בהקמת דירות יוקרה ברובע מנהטן שבניו יורק, מפרטת במצגת את תוכניותיה להפוך בשנים הקרובות מחברה מוטת פעילות יזמית למכירת דירות, לחברה מוטת פעילות בתחום הנכסים להשכרה (נדל"ן מניב). לפי המצגת, החזון הנוכחי של החברה הוא להשלים את מכירת מלאי הדירות שברשותה, ולהתמקד בפיתוח נכסים מניבים חדשים בתחום המגורים ובתחום המסחרי, תוך המשך ניהול תיק הנכסים המניבים הנוכחי שכולל כיום שני מלונות וכן בנייני דירות.

13:00

ירידות של יותר מ-2% במדד ת"א 35 התמתנו לירידה של 1.5%. ברקע עולים דיווחים מישיבת קבינט הקורונה ולפיהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין מובילים כעת החלטה בקבינט לסגור לאלתר את הכניסות מבריטניה, דנמרק, דרום אפריקה, ובהקדם האפשרי להכניס לכך מדינות נוספות. כמו כן ההחלטה כוללת בדיקות ובידוד לכל השבים מכל המדינות וצמצום יציאת ישראלים לחו"ל.

ראש הממשלה נתניהו אמר לשרים כי "אנחנו צריכים לסגור את כל העולם במיידי. לתת רק לאנשי עסקים בהתאם לנוהל. להגביל את החוזרים לבידוד הדוק. המחיר שלנו לאי התייחסות הוא קטן במקרה שחיסון לא מנטרל את המוטציה, וכרגע אין אינדיקציה שהחיסון מתגבר על המוטציה החדשה".

מנייתה אל על בולטת בירידות של יותר מ-5%.

12:40

מחריפות הירידות בבורסה ומדד ת"א 35 צונח כעת ביותר מ-2%. ת"א 90 יורד בכ-1.6%. מחזור המסחר מסתכם בכ-530 מיליון שקל. 

בצל העלייה בתחלואת הקורונה בישראל, קבינט הקורונה התכנס היום לקבלת החלטות בדבר צעדי "ריסון מהודק" להורדת ממדי התחלואה. הדיון מתקיים לאחר שבמשרד הבריאות מדווחים על חולים רבים השבים מחו"ל לארץ, ועל מוטציה שהתגלתה בבריטניה, שככל הנראה הופכת את התפשטות הנגיף למהירה יותר. במסגרת הדיון הנערך בשעה זו, תמך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעמדת משרד הבריאות וקרא לעצור באופן מיידי את הטיסות לישראל מרחבי העולם. ראש הממשלה אמר לשרים כי "אנחנו צריכים לסגור את כל העולם במיידי. לתת רק לאנשי עסקים בהתאם לנוהל. להגביל את החוזרים לבידוד הדוק. המחיר שלנו לאי התייחסות הוא קטן במקרה שחיסון לא מנטרל את המוטציה, וכרגע אין אינדיקציה שהחיסון מתגבר על המוטציה החדשה". 

11:20

הבורסה עברה כעת לירידות, ומדדי ת"א 35 ות"א 90 נסוגים ב-0.3%-0.2%. מחזור המסחר מסתכם בכ-260 מיליון שקל. 

עליות בולטות רושמות מניות אלוט , וויטסמוק , פריון ואורמת. 

10:30

יגאל דמרי מנצל את רמות השיא סביבן נסחרת מניית חברת הנדל"ן י.ח דמרי שבשליטתו, ואחרי זינוק של קרוב ל-50% שהיא השלימה מתחילת השנה, מכר מחוץ לבורסה כ-2% מהון החברה תמורת כ-54 מיליון שקל. מהעדכון של החברה בנושא עולה, כי דמרי  ביצע את המכירה ביום חמישי האחרון לפי מחיר מניה של קרוב ל-142 שקלים - הנחה של כ-2% על שווי השוק שלה, העומד על כ-145 שקלים. לאחר המכירה, החזקותיו של דמרי בחברה הנושאת את שמו עומדות על קרוב ל-63% מההון, בשווי שוק נוכחי של כ-1.7 מיליארד שקל, וזאת כששווי החברה עומד על כ-2.8 מיליארד שקל.

כמו יתר מרבית מניות חברות הנדל"ן למגורים, מניית דמרי נהנתה במהלך השבוע שעבר מעליות חדות במסחר בה, בעקבות טיוטת חוזר שפרסם בנק ישראל הכוללת החלטה לבטל את המגבלה על רכיב הריבית המשתנה במשכנתאות. ביום ההודעה של בנק ישראל הגיבה דמרי להודעה בקפיצה של כ-13% ובסך הכול סיכמה את שבוע המסחר הקודם בטיפוס של כ-20%.

10:00

שבוע המסחר בבורסה נפתח תוך עליות קלות במדדי המניות. נייס  מטפסת לשיא חדש לאחר שרשמה עליות בוול סטריט בסוף השבוע. 

עליות בולטות רושמות גם מניות אורמת, לייבפרסון, פתאל החזקות  ואנלייט. 

09:00

אנלייט אנרגיה  חתמה על הסכם עם תאגיד Tier 1 בינלאומי לרכישת מחצית מהחשמל בפרויקט ביורן בשבדיה לתקופה של 10 שנים בתעריף קבוע.

חברת ג'נסל , המפתחת פתרונות אנרגיה ירוקה מבוססי תאי דלק היוצרים חשמל מחיבור של מימן וחמצן, מדווחת היום על זכייתה במכרז במקסיקו. ג'נסל תספק לחברת החשמל הפדרלית של מקסיקו (CFE) מערכות גיבוי מבוססות מימן בהיקף של כ-6 מיליון דולר. ההתקשרות כוללת אספקה והתקנה של 37 מערכות, וכן תחזוקתן לתקופה של שנתיים. כמו כן, לחברת החשמל הפדרלית ניתנה הזכות לרכוש עד 74 מערכות, בתנאים זהים לתנאי המכרז, כך שהיקף העסקה עשוי לגדול במקרה כזה עד לסך של כ-12 מיליון דולר.

קאנומד  הפועלת בתחום הקנאביס הרפואי התקשרה במזכר הבנות מחייב עם צד שלישי בלתי קשור מגרמניה, לקבלת שירותים וסיוע להקמת חברה ייעודית בגרמניה, וכן הגנה והגשה של בקשה למכון הפדרלי לתרופות ומכשור רפואי בגרמניה לקבלת רישיונות מתאימים שיאפשרו לחברה הייעודית לרכוש, להפיץ ולמכור תרופות (לרבות קנאביס רפואי) לבתי מרקחת בגרמניה וביתר מדינות האיחוד האירופי.

5 דברים שכדאי לדעת לפני המסחר בת"א

1. לקראת הפתיחה בת"א: חוסר ודאות פוליטית; הדואליות צפויות לספק תמיכה

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח בצל חוסר הוודאות הפוליטית על רקע המו"מ בין גנץ לנתניהו על המשך קיומה של הממשלה, וברקע לדיווחים אודות קצב הדבקה גבוה בקורונה בישראל אחרי שמשרד הבריאות עדכן ביום שישי כי 2,809 ישראלים נוספים אובחנו כחיוביים לנגיף הקורונה ביממה. בתוך כך השבוע יחלו להתחסן בישראל.

בוול סטריט אחרי השיאים שנשברו בשבוע החולף המדדים סיימו את השבוע ביום שישי בירידות שערים. המו"מ המתמשך בין הדמוקרטים לרפובליקאים על חבילת סיוע נוספת עדיין לא הבשיל לעסקה וצפוי לרכז עניין בהמשך. בסיכום שבועי מדד S&P 500 עלה ב-1.3%, מדד דאו ג'ונס טיפס ב-0.5%, ומדד הנאסד"ק עלה ב-3.1%.

המניות הדואליות צפויות לספק תמיכה. אלוט חוזרת עם פער ארביטרז' חיובי של 11%, טאואר עם פער חיובי של 1.7%, אופקו עם פער חיובי של 2.6%, אורמת עם פער חיובי של 6.3%. 

2. ה-FDA העניק אישור חירום לחיסון לקורונה של מודרנה

מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) העניק אישור חירום לחיסון לקורונה של מודרנה. בניסוי שלב 3 נמצא כי לחיסון של החברה יש יעילות של יותר מ-94%. בקבוצת המבוגרים בני 65 ומעלה, הייתה היעילות מעט נמוכה יותר - 86%. בניסוי השתתפו 30 אלף מתנדבים. 196 מהמתנדבים חלו בקורונה, מהם 185 שחוסנו בחיסון דמה, ורק 11 שחוסנו בחיסון האמיתי. לאף אחד מהמחוסנים לא הייתה מחלה חמורה (מקרה אחד הוגדר כגבולי) וזאת לעומת 30 חולים במחלה חמורה בקבוצת הביקורת, כולל מקרה מוות אחד.

3. משרד הבריאות: החל ממחר כל מדינות העולם יחשבו אדומות

משרד הבריאות הודיע היום כי החל ממחר כל מדינות העולם יחשבו אדומות. המשמעות: מי שישוב מחו"ל לישראל יצטרך להיכנס לבידוד. במשרד הבריאות ציינו כי החוזרים יכולים לבחור בין להיכנס ל-14 ימי בידוד או לחילופין לבצע בדיקה ראשונה בשובם ובדיקה שנייה כעבור 9 ימים מרגע הנחיתה ואם שתי הבדיקות יהיו שליליות יוכל לצאת מבידוד כעבור 10 ימים.

4. סנקציות של ממשל טראמפ על חברות סיניות

מחלקת הסחר של ארה"ב (US commerce department) הכניסה לרשימה השחורה מספר חברות סיניות גדולות, בהן יצרנית השבבים הכי גדולה בסין SMIC. צעד אגרסיבי זה של ממשל טראמפ מגיע רגע לפני שג'ו ביידן מחליף אותו באופן רשמי ב-20 לינואר.

לפי מחלקת הסחר האמריקאית, הצעד נועד על מנת להגן על הביטחון הלאומי של ארה"ב. ההנחה שעומדת בעיני ממשלת ארה"ב היא שחברת SMIC ודומיה מסובסדות בצורה כזו אחרת על ידי הממשל הסיני. סין מאיימת שאם ארה"ב לא תחזור בה היא תגיב בהתאם.

5. מבחן הלחץ של הפד לבנקים בארה"ב: הוסרה ההגבלה ל-buy-back 

פרסום מבחני הלחץ של הפד לצד מתן ההיתר לבנקים הגדולים לחדש את תוכניות ה-buy-back לאחר שהדבר נאסר עליהם עם פרוץ המגפה עמדו בלב הדיווחים המהותיים בסוף השבוע החולף. לדברי רונן מנחם, הכלכלן הראשון של בנק מזרחי טפחות "קביעתו של הפד, כי הבנקים חזקים ומאוזנים מספיק על מנת להתמודד עם מגפת הקורונה גם בתרחישי קצה שליליים וממושכים, מראה שיש להם די כריות הון שמאפשרות להם הן לרכוש מניות של עצמם והן לחלק דיבידנדים מהרווחים (תחת מספר מגבלות).

"מעבר לאמירה ברורה זו, חשיבות הודעת הפד היא בהצלחתו המהירה לשלב את הקורונה בניתוחי הרגישות הכלכליים, בדומה למהירות שחברות הפרמצבטיקה השכילו למצוא מענה רפואי לנגיף. צעד זה של הפד אמור להקטין במידה ניכרת את אי הוודאות סביב ביצועי הבנקים וכלכלת ארה"ב בכלל. אפשר לומר שההיתר שנתן הפד לבנקים מצטרף לשורה ארוכה של פעולות, כולל הזרמות נזילות והתחייבות על ריבית אפס עד שהמגפה ותוצאותיה יחלפו. פעולות אלו תמכו עד כה וימשיכו לתת רוח גבית לשוק המניות בארה"ב.

* הביטקיון ממשיך לשבור שיאים

אחרי זינוק של 30% בתוך שבוע, מטבע הקריפטו המוביל ממשיך לשבור שיאים: במוצאי שבת, בסביבות 19:00 (שעון ישראל), חצה מחיר הביטקוין את רף ה-24 אלף דולר, רמתו הגבוהה בכל הזמנים. זאת, יומיים בלבד לאחר שביטקוין קבע את השיא הקודם שלו, כשזינק לראשונה מעל ל-23 אלף דולר.

מתחילת השנה הכפיל הביטקוין את מחירו יותר מפי שלושה - והשלים זינוק של כ-213%. מחירו של הביטקוין במוצאי שבת משקף למטבע שווי שוק של כ-445 מיליארד דולר - הגבוה בכל הזמנים.