הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הסגר לא השפיע: ת"א 35 זינק ב-1.7%, מדד הבנקים קפץ ב-2%

אלקטרה זינקה ב-7%, דלק ירדה בכ-4%, בזק איבדה 1%, מזרחי טפחות עלתה ב-3.85%, לייבפרסון נסוגה ב-1.8% • המדדים קפצו בין היתר על רקע הפקיעה החודשית והסכם סחר בין בריטניה לאיחוד האירופי שמסיים את הסאגה מאז משאל העם ב-2016

הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב/ צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:27

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה בתל אביב ננעל בעליות חדות, כאשר ההחלטה על הסגר שיחל ביום ראשון לצד אי הוודאות של המשק לא השפיעו. ברקע, הושגו הסכמות בין בריטניה לאיחוד האירופי על יציאה מחברות באיחוד (ברקזיט). 

מדד ת"א 35 זינק ב-1.7%, ת"א 90 עלה ב-0.9% ומדד הבנקים קפץ ב-2%. מחזור המסחר, כולל הפקיעה החודשית, הסתכם ב-2.21 מיליארד שקל.

פורסייט עלתה ב-10% בהמשך לזינוק של יותר מ-100% אתמול, וזאת מלי שהחברה הודיעה הודעה כלשהי. לפי הערכות, החברה נהנית מההייפ סביב הדיווחים על הרכב החשמלי של אפל עליו שוקדת החברה, אם כי לא דווח על קשר בין החברות.

אלקטרה זינקה ב-7%, דלק ירדה בכ-4%, בזק איבדה 1%, מזרחי טפחות עלתה ב-3.85%, לייבפרסון נסוגה ב-1.8%.

15:05

עליות בבורסה, מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.9% ומדד ת"א 90 מתקדם בכ-0.5%. מחזור המסחר מסתכם ב-1.5 מיליארד שקל. 

חברת דירוג האשראי S&P צופה "התגברות הסיכון הפיסקאלי בטווח בינוני" למדינת ישראל, אם גם מערכת הבחירות הקרובה תסתיים ללא הכרעה ברורה. החברה לא מציינת בשלב זה אם יש בכוונתה לשנות את דירוג האשראי של ישראל או להוריד את תחזית הדירוג (צעד מקדים שמשמעותו הסתברות גבוהה להורדת דירוג). בהודעה שהפיצה בעקבות פיזור הכנסת מבהירה S&P כי היא אינה צופה שינוי בטווח הקצר במדיניות התקציבית, כתוצאה מהתפזרות הכנסת וההחלטה על עריכת בחירות במרץ, אך יחד עם זאת, מציינים בחברה כי מדובר באירוע שיביא להתמשכות חוסר הוודאות הפוליטי. 

13:10

עליות בבורסה, מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.7% ומדד ת"א 90 מתקדם בכ-0.3%. מחזור המסחר מסתכם ב-1.15 מיליארד שקל. 

מניית בריל  בולטת כעת בעלייה של כ-35%. 

הסגר השלישי שיוטל בשבוע הבא, יעלה למשק כ-3 מיליארד שקל לשבוע, כך מעריכה הכלכלניתת הראשית באוצר שירה גרינברג. האומדן מתבסס על המתווה הנוכחי שמוצע לאישור קבינט הקורונה הכולל מגבלות משמעותיות על פעילות המסחר והשירותים לצד מקומות עבודה אחרים (כולל ללא מקבלי קהל), ומערכת החינוך. באוצר מבהירים כי "כל שינוי במתווה או הארכה של משך זמן הסגר, יעדכן את העלות הנאמדת". הסעיף העיקרי באומדן של האוצר הוא ענף המסחר, שהמגבלות שיוטלו עליו צפויות לעלות באובדן תוצר בהיקף של 1.4 מיליארד שקל לכל שבוע סגר. סכום משמעותי נוסף של כחצי מיליארד שקל הוא אובדן התוצר השבועי של ענפי התיירות הבילוי והפנאי כתוצאה מהמגבלות שיוטלו.

11:05

מגמה מעורבת בבורסה כעת. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.4% ואילו ת"א 90 רושם ירידה קלה. 

ירידות בולטות רושמות מניות אורמת , קבוצת דלק ואפריקה מגורים. 

חברת הנדל"ן המניב גזית גלוב  דיווחה היום החברה כי חתמה על הסכם מחייב למכירת נכס מניב בעיר מינכן שבגרמניה תמורת כ-87 מיליון אירו (כ-342 מיליון שקל). מוקדם יותר השנה פרסמה גזית גלוב תוכנית אסטרטגית למימוש נכסים שאינם נכסי ליבה ולהתמקדות בערים מרכזיות בעולם. התוכנית מיועדת בין השאר לחזק את מבנה ההון של גזית גלוב ולהגדיל את יתרות הנזילות שלה. כחלק מהתוכנית האסטרטגית, השלימה החברה לאחרונה מכירה של קרקע במקדוניה תמורת 18.3 מיליון אירו (72 מיליון שקל), וכעת חתמה כאמור גם על הסכם למכירת הנכס במינכן. 

10:08

יום המסחר בבורסה נפתח תוך עליות קלות במדדי המניות. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.6%. 

עליות בולטות רושמות אלביט מערכות , טאואר, אנרג'יאן ואלקטרה. פורסייט  ממשיכה לרכז עניין רב וקופצת בעוד 24% 

חברת באטמ  הודיעה הבוקר כי ערכת הדיאגנוסטיקה שלה לזיהוי נגיף הקורונה נבדקה גם עבור הזן החדש של נגיף הקורונה, אשר התפרצותו המהירה נצפתה באנגליה וברחבי העולם, והקבוצה מאשרת כי הערכה יעילה לאיבחון זן זה.

09:35

חברת וויטסמוק  דיווחה הבוקר על התקשרות בהסכמי השקעה בהיקף כולל של כ-8.7 מיליון שקל. יריב גילת, מייסד פיינל ומוותיקי תחום האלגו טריידינג בארץ, ימונה ליו"ר פעיל של דירקטוריון החברה ויוביל את כניסתה ופעילותה של החברה בתחום הפעילות החדש הכולל בין היתר, השקעות נוסטרו ואלגו טריידינג, השקעות הון סיכון בטכנולוגיות בלוקצ׳יין וניהול נכסים דיגיטליים. ליאור יקואל ימונה לעובד בחברה בתחום הפעילות החדש. גילת ישקיע בחברה כ-1.8 מיליון שקל ויקואל ישקיע כ-1.5 מיליון שקל.

08:50

הדולר ממשיך לאבד גובה ויורד הבוקר בכ-0.3% לרמה של 3.212 שקלים. האירו נסחר בירידה של 0.2% סביב 3.925 שקלים.

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה

1. צפי לפתיחה מעורבת

יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה צפוי להיפתח במגמה מעורבת, זאת לאחר שאתמול הסתיים המסחר בבורסה במגמה מעורבת, מדד ת"א 35 טיפס ב-0.3% ואילו מדד ת"א 90 ירד בכ-0.1%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.18 מיליארד שקל. גם בוול סטריט ננעל אמש המסחר במגמה מעורבת ובאסיה נסחרות היום מרבית הבורסות בעליות. במסחר בחוזים על מדדי ניו יורק נרשמות עליות קלות. 

המניות הדואליות חזרו מניו יורק עם פערים מעורבים. פורסייט  חזרה עם פער חיובי של כ-32% כך שהיא צפויה להמשיך לזנק גם היום. טאואר עם 2.4%, אבוג'ן 9.7% ואופקו 1.2% וגם הן צפויות לעלות. מנגד, פריון  עם פער שלילי של כ-11% והיא צפויה לצנוח היום. 

2. ישראל הולכת לסגר שלישי למשך שבועיים לפחות

הממשלה החליטה אתמול כי מיום ראשון ב-17:00 יוטל סגר כללי על המשק. עם זאת, מערכת החינוך לא תיסגר במלואה. הסגר יחול למשך שבועיים, ויוארך בשבועיים נוספים אלא אם כן תושג המטרה: R<1,  N<1,000. הסגר יהיה בנוסח הסגר שהיה ביום הכיפורים ויכלול הגבלות תנועה עד ל-1,000 מ', איסור שהייה בבית מגורים של אדם אחר, וסגירת המסחר, בילוי ופנאי סגורים פרט למשלוחים על ידי שליחים.

בארץ התגלו אתמול 4 חולי קורונה שנדבקו ב"מוטציה הבריטי"ת. במסיבת עיתונאים שקיים אתמול (ד') שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק כדי להודיע על אזורים נוספים בבריטניה שייכנסו לסגר הדוק בימים הקרובים, הוא עידכן גם כי המעבדות בבריטניה זיהו מוטציה נוספת שעשויה להיות מדבקת יותר, שאותרה במדינה. הנקוק עידכן כי מדובר במוטציה שמקורה בדרום-אפריקה, והיא "ככל הנראה אפילו יותר מדבקת" מהמוטציה שעליה דיווח בשבוע שעבר, ושגרמה ל-50 מדינות לאסור כניסת טיסות ונוסעים מבריטניה. דיווחים על המוטציה בדרום-אפריקה פורסמו בשבועות האחרונים, אך זו הפעם הראשונה שבה דווח כי היא התגלתה בבריטניה.

3. הדולר ממשיך בירידה

הדולר המשיך לאבד גובה ואתמול בערב נסחר ברמה של 3.216 שקלים. אנליסטים בשוק אמרו לגלובס כי המשך התחזקות השקל למרות הטלטלות במישור הפוליטי מוכיח כי השווקים אינם מייחסים כיום משקל לחוסר היציבות של המערכת הפוליטית בישראל ולעיכובים בהעברת התקציב. "המשך ייסוף השקל בימים האחרונים וירידת התשואות בשוק האג"ח מעידים כי השווקים בארץ אינם מתרגשים מהבחירות הנוספות", כתב מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק המזרחי טפחות בהודעה למשקיעים.

גם בנק ישראל אינו צפוי לשנות ממדיניותו לאור המשך ההתחזקות של השקל. מתחילת השנה ועד נובמבר הבנק רכש אמנם סכום של כ-17 מיליארד דולר, הסכום השנתי הגבוה ביותר מאז 2009, אולם התחזקות השקל לא נבלמה. בבנק ישראל הסבירו בימים האחרונים כי האסטרטגיה שלהם נועדה "לקנות זמן" לתעשייה וליצואנים אחרים כדי שיספיקו להתאים את עצמם לסביבת שער החליפין החדשה. נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון אמר בכנס אלי הורביץ לחברה וכלכלה בשבוע שעבר כי "השקל מתחזק ממגוון סיבות, כולל טובות, ואנחנו פועלים כדי למתן את הקצב ולוודא שאינו מתחזק מעבר לחלון הדינמי שקבענו".

4. אלביט מערכות רוכשת את ספארטון האמריקאית בכ-380 מיליון דולר

אלביט מערכות  מבצעת רכישה גדולה בארה"ב. החברה הודיעה אתמול לאחר סיום המסחר כי החברה הבת שלה בארצות הברית, אלביט מערכות אמריקה, חתמה על הסכם עם חברה קשורה של קרן סרברוס קפיטל לרכישת חברת Sparton בכ-380 מיליון דולר. הרכישה מותנית בתנאים שונים להשלמת עסקה, לרבות קבלת אישורים רגולטוריים מהרשויות בארה"ב, שקבלתם עשויה להימשך מספר חודשים.

ישרוטל  דיווחה אתמול על גיוס של כ-121 מיליון שקל באמצעות הקצאה פרטית מניות ואופציות למשקיעים מוסדיים במחיר של 48.5 שקל למניה (האופציות יוענקו ללא תמורה). 

5. האם דירוג האשראי של ישראל עומד לרדת בקרוב?

ולסיום, האם דירוג האשראי של ישראל עומד לרדת בקרוב על רקע חוסר היציבות הפוליטית במדינה? אבישי קרואני, מנכ"ל פעילים ניהול תיקי השקעות, מציין כי "על פי הניסיון, אי-ודאות פוליטית מהסוג הזה לא צפויה להשפיע על שוק ההון המקומי. נהפוך הוא, ייתכן וכעת יתפתחו ציפיות ותקוות לכך שאולי אחרי הבחירות במרץ 2021 תקום ממשלה יציבה בישראל, שתוכל לגבש מדיניות כלכלית ברורה לשנה ושנתיים לאחר הקמתה. ברור הוא שמבחינת הכלכלה הישראלית, עדיף ללכת לבחירות מוקדם ככל האפשר על פני המשך מצב השיתוק הכלכלי והפוליטי של החודשים האחרונים. נושא מעניין הוא כיצד יגיבו חברות דרוג האשראי למציאות הפוליטית לעיל. אנו מעריכים שחברות אלה יעדיפו שלא למהר, וימתינו לתוצאות הבחירות. במידה וגם אחרי אלה יתברר שלא ניתן להקים ממשלה יחסית יציבה בישראל, ייתכן והדבר אכן יביא להפחתת תחזית הדרוג".