אחד מכל שלושה שקלים שהופקדו לגמל ולהשתלמות ב-2020 הלך לאלטשולר שחם

גם מור ואנליסט בלטו לחיוב בגמל ובהשתלמות, אך אלטשולר צמח מאוד על חשבון המתחרים גם בפנסיה החדשה • בצד השני בולט במיוחד פסגות, שיצאו ממנו כמעט 5 מיליארד שקל לניהול המתחרים בגמל, ואף רשם העברות שליליות בפנסיה למרות שהוא מחזיק בקרן ברירת מחדל

גילעד אלטשולר, מנכ"ל אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר, מנכ"ל אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר

בסיומה של רכבת הרים יוצאת דופן שהייתה 2020, זו התגלתה כשנה חיובית באפיקי החיסכון לטווח ארוך. בשורה התחתונה, ההפקדות לגמל ולפנסיה החדשה תפחו למרות הפגיעה בשוק העבודה ב-4.5%, לסך של 94.1 מיליארד שקל, ויחד עם התשואות החיוביות, אלו הובילו את שוקי הגמל וההשתלמות והפנסיה החדשה לצמוח בשנה החולפת במונחי הנכסים המנוהלים בכ-11%, לסך מצרפי של כ-1.05 טריליון שקל.

ואולם, התמונה הכוללת החיובית בכל הקשור לתשואות שנרשמו בכספי הציבור שמנוהלים על ידי קבוצות הביטוח ובתי ההשקעות, לא הייתה גורפת. היו אשתקד כמה גופים שנהנו והצליחו בגמל ובהשתלמות (בעיקר אלטשולר שחם ומור, ולצדם אנליסט, ששלושתם היו היחידים מהגדולים שרשמו העברות וצבירה נטו חיוביות בשוק זה) ובשוק הפנסיה החדשה (שוב אלטשולר שחם שבלט בגדול, והרחק מאחוריו הפניקס והלמן אלדובי שהיו היחידים שרשמו העברות חיוביות מהמתחרים).

פרט להם כולם קטנו בגמל ובהשתלמות, בניכוי התשואות. כך אלטשולר שחם, מור בית השקעות ואנליסט העבירו לניהולם 27 מיליארד שקל על חשבון המתחרים. עיקר הסכום עבר לאלטשולר שחם שרשם בשנה החולפת העברות של 20.7 מיליארד שקל. אחריו ניצב מור, עם הצלחה פנומנלית לא פחות עבור גוף ניהול כה קטן וחדש - עם העברות ממתחרים בהיקף של 6.15 מיליארד שקל.

כל יתר גופי הגמל וההשתלמות הגדולים הפסידו כשרשמו העברות שליליות אל אותם מתחרים שצוינו מעלה. אצל חלקם שורת ההעברות צבועה באדום בוהק שמסמן יציאת כספים מהם אל המתחרים, עם דמי הניהול שנלווים להם: ילין לפידות עם העברות למתחרים של 2.4 מיליארד שקל; הראל עם העברות של 2.7 מיליארד שקל; מיטב דש עם העברות החוצה בהיקף גבוה עוד יותר של 2.9 מיליארד שקל; והחלש מכול - פסגות, שהעביר ב-2020 יותר מ-4.9 מיליארד שקל למתחריו. 

 
  

מור כבר מנהל כ-10 מיליארד שקל בגמל

ההצלחה של אלטשולר שחם באה לידי ביטוי בכך ששקל אחד מתוך שלושה שקלים שהופקדו בשנה החולפת לקופות גמל ולקרנות השתלמות, הופנה לקופות ולקרנות של בית ההשקעות - נתח שוק יוצא דופן בהפקדות בגמל של 32.6%. כמו כן, בבחינת ההפקדות לקופות הגמל ולקרנות ההשתלמות לכל אורך השנה על פי הנכסים בסוף 2020, עולה כי אלטשולר שחם מציג שיעור הפקדות גבוה של 10.4% מהנכסים, כשרק מור בית השקעות - הכוכב החדש בשוק זה - מאפיל עליו. זאת משום שמור, השחקן החדש והצומח בשוק הגמל וההשתלמות, עשה קפיצת מדרגה אדירה בשנה שעברה, מגוף זניח לגוף גמל שכבר מנהל כ-10 מיליארד שקל.

אך לא רק זאת, בפנסיה החדשה קרן הפנסיה של אלטשולר שחם מחזיקה בנתח של 5.1% מההפקדות בכל השוק - הגם שבמונחי נכסים היא מהווה רק 3.7% מהשוק, ומציגה את ההעברות הגבוהות ביותר בשוק זה בכל 2020 (כ-6.1 מיליארד שקל שעברו לניהול קרן הפנסיה של אלטשולר שחם מהמתחרות). עם זאת, נציין הצבירה נטו הגבוהה בשוק הפנסיה הדשה היא אצל קרן הפנסיה הגדולה בשוק, של מנורה מבטחים, שרשמה צבירה נטו של 9.8 מיליארד שקל וגם הציגה את היקף ההפקדות הגבוה בשוק, כ-13.2 מיליארד שקל.

הפניקס חיובית בלי קרנות ברירת מחדל

בפנסיה החדשה, מבין קבוצות הביטוח ששולטות בשוק במונחי נכסים מנוהלים - רק הפניקס מצטרפת לקרנות ברירת מחדל של בתי ההשקעות אלטשולר שחם והלמן אלדובי (שבדרך להימכר להפניקס), כשהיא מציגה העברות חיוביות של כספים לניהולה מהמתחרות, ולא להיפך. מנגד, פסגות ומיטב דש מציגים העברות שליליות של כספים מניהולם לניהול המתחרים, למרות שקרנותיהם נבחרו על ידי המדינה כברירת מחדל.

אגב, אצל פסגות מדובר בשנה קשה בכל הפעילויות המרכזיות, כשהוא הציג את הפדיונות הגבוהים ביותר בשוק קרנות הנאמנות וגם רשם את הצבירה נטו השלילית הכי גבוהה בענף. מה זה אומר? שבשנה החולפת פסגות רשם בקרנות הנאמנות, בגמל ובהשתלמות ובפנסיה החדשה צבירה נטו שלילית ופדיונות היקף מצטבר של 15 מיליארד שקל.

מן העבר השני, אלטשולר שחם רשם צבירה נטו וגייס בגמל ובהשתלמות, בפנסיה החדשה ובקרנות הנאמנות סך של 41.3 מיליארד שקל.