רשות ני"ע מזהירה: כך תזהו חשד לביצוע עבירה של שימוש במידע פנים

הרשות פרסמה רשימת מקרים שעלולים להעיד על עבירה של שימוש במידע פנים • הסימן הקלאסי הוא אדם המבצע פעילות בניירות ערך של חברה בסמוך לפני פרסום דיווח מהותי ואחריו גורף רווח

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי
יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה / צילום: ענבל מרמרי

בתחילת השבוע הסתיימה פרשת השימוש במידע פנים בעניינו של זאב קלימי, מנכ"ל חברת אלקטרה מוצרי צריכה לשעבר, שהורשע ברכישת מניות של אסם על סמך שימוש במידע פנים שקיבל מדירקטור בחברה שהחזיק במניות מיעוט. המידע התייחס לעסקת המיזוג בין נסטלה לאסם, ובזכותו גרף קלימי רווח של למעלה מ-60 אלף שקל. חבריו, שלהם מסר את המידע, הרוויחו כ-170 אלף שקל כל אחד. על קלימי נגזרו 9 חודשי עבודות שירות ו-150 אלף שקל קנס. חבריו נידונו לשלושה חודשי עבודות שירות.

פרשה זו היא אחת מהפרשות שנחקרו במחלקה לחקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך ששמה דגש רב על האכיפה בתחום עבירות של שימוש במידע פנים. בשנים האחרונות קיימת מגמת של עלייה בפתיחת תיקי חקירה בעבירות אלה: בעוד שבשנים 2015-2017 נפתחו תשעה תיקים, בין השנים 2018-2020 נפתחו 13 חקירות.
שימוש במידע פנים היא אחת העבירות הוותיקות בשוק ההון. הידע שבו מחזיקים המעורבים מציב פיתוי גדול והזדמנות לגרוף רווחים בקלות, עבורם או עבור מקורביהם.
במסגרת זו, החליטה רשות ניירות ערך בראשות ענת גאוטה לפרסם לראשונה עמדת סגל המתמקדת בעבירות של שימוש במידע פנים. זאת, במטרה להעניק ודאות לשוק ולשקף לציבור העוסקים בשוק ההון אילו מקרים יהוו "דגל אדום" שעלול להעיד על ביצוע עסקה תוך שימוש במידע פנים.

רכישה לפני דיווח

בעמדת הסגל החדשה שהוציאה מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ברשות, בראשות עו"ד ציפי גז, מפורטים המצבים שצריכים להדליק נורה אדומה לקיומה של עבירת השימוש במידע פנים. זאת, על-מנת שקציני ציות, נושאי משרה בחברות ציבוריות, בתי השקעות ובנקים ידעו לשים לב ולבדוק.

הסימן המעיד הקלאסי הוא אדם המבצע פעילות ראשונה בניירות ערך של חברה בסמוך לפני פרסום דיווח מהותי ואחריו גורף רווח. כמעט כל התיקים שנחקרו ברשות בנוגע לעבירות שימוש פנים התחילו כך.

סימנים נוספים שצריכים להדליק נורה אדומה הם: אדם הפותח חשבון ובסמוך לאחר מכן נותן הוראת קנייה/מכירה של נייר ערך מסוים במסחר בהיקף משמעותי, ובמיוחד אם אותו אדם מורה על ביצוע מיידי; אדם המבקש למכור את כל תיק ההשקעות שלו כדי לרכוש בכל הכסף ניירות ערך של חברה מסוימת; פעילות משמעותית של עובד חברה/שותף עסקי שלה/ספק שלה/יועץ שלה, בניירות ערך של החברה, שקדמה לדיווח מהותי של החברה.

כך היה במקרה של פרשת השימוש במידע פנים בחברת אלספק הנדסה - זוהתה פעילות חריגה אצל קרוב משפחתה של עובדת בחברה שמעולם לא סחר בניירות ערך. בפרשה זו הועמדו לדין שורה של עובדים שעשו שימוש במידע פנים על חתימה צפויה בין החברה לחברה זרה. הסמנכ"ל אפרים קדץ, שהיה שותף למשא-ומתן לקראת חתימה על החוזה בין החברות, רכש את מניות החברה הציבורית בבורסה. בתיק זה נגזר לראשונה עונש מאסר בפועל על מי שעשה שימוש במידע פנים.

שיחת מילואימניקים

פרשה העומדת בימים אלה לפתחה של הפרקליטות היא פרשת סודהסטרים - מנכ"ל החברה לשעבר דניאל בירנבאום חשוד כי מסר מידע פנים לאיילה כהן, עובדת לשעבר בחברה, בנוגע לדוחות הכספיים ולמידע על עסקת המכירה לענקית המשקאות האמריקאית פפסיקו. לפי החשד, כהן עשתה שימוש במידע כדי לרכוש את מניות החברה ולגרוף רווח שמוערך בכ-200 אלף שקל.

בעמדת הסגל מפורטת דוגמה לאיש יחסי ציבור וקשרי משקיעים המקבל דיווחים שחברה צפויה לפרסם ועושה שימוש במידע כדי לרכוש ניירות ערך ולגרוף רווחים. כך היה במקרה של איש יחסי הציבור צבי רבין, שהורשע בשימוש במידע פנים ונידון ל-22 חודשי מאסר.
דוגמה נוספת שמפרטת הרשות היא שני חברים לשירות המילואים הנפגשים במסגרת השירות ונוהגים לשוחח על שוק הון. אחד מהם הוא מנכ"ל של חברה ציבורית, וחברו נוהג ללחוץ עליו על-מנת שימסור לו מידע שאינו ידוע לציבור. זאת, על-מנת שיוכל לנצל את מידע זה ולהפיק רווחים. המנכ"ל נאות לעזור לחברו ומוסר לו שזה הזמן המתאים לרכוש את נייר הערך לפני שהמחיר יעלה. זאת, אף בלי למסור לו את המידע הספציפי שבו הוא מחזיק באותו זמן. לפי הרשות, מעשים אלה עשויים לעלות לכדי שידול לעשיית שימוש במידע פנים.

הקלות ב"נמל מבטחים"

במקביל עדכנה הרשות עדכנה את "הגנת נמל המבטחים" הנוגעת לעבירות מידע פנים, באופן הנועד להקל עם התאגידים ועם נושאי משרה המבקשים לקנות ניירות ערך מהחברה. הגנה זו נקבעה על-ידי הרשות על-מנת להבהיר באילו מצבים ניתן לפעול, כך שלא יעלה חשש לביצוע עבירה של שימוש במידע פנים. נקבע בעבר כי לתאגיד, שרכש ניירות ערך שהציע לציבור, ולנושאי המשרה בו תהיה הגנה ברכישה זו גם אם קיים בידיהם מידע פנים - וזאת, בתנאים מסוימים.

כעת הרשות הקלה בתנאים וקבעה כי אם תאגיד קבע תוכנית לעובדים מוגדרת ומפורטת - הרי שתקופת הצינון הנדרשת לרכישת ניירות ערך עבור נושאי משרה ועובדים תקוצר משלושה חודשים ל-45 יום, שבמהלכה פורסמו דוח כספי ביניים או דוח תקופתי.
שינוי נוסף ב"הגנת נמל המבטחים" מתייחס לרכישה עצמית של ניירות ערך על-ידי התאגיד. נקבע כי במקרה של תאגיד קטן ותאגיד דואלי (הנסחר בארץ ובחו"ל) שאינו מחויב בדיווחים רבעוניים - הרשות תכיר בדיווח מקדים לדוחות הכספיים, כפרסום שעונה על דרישת פרסום הדוח כספי שב"נמל המבטחים".

"נורות אדומות" לשימוש במידע פנים

● אדם המבצע פעילות ראשונה בניירות ערך בסמוך לפני פרסום דיווח מהותי, ואחריו עושה רווח
● אדם הפותח חשבון ובסמוך לאחר מכן נותן הוראת קנייה/מכירה של נייר ערך מסוים במסחר בהיקף משמעותי
● אדם המבקש למכור את כל תיק ההשקעות שלו על-מנת לרכוש בכל הכסף ניירות ערך של חברה מסוימת
● פעילות משמעותית של עובד חברה/שותף עסקי שלה/ספק שלה/יועץ שלה, בניירות ערך של החברה, שקדמה לדיווח מהותי של החברה

*** חזקת החפות: ההליכים בעניינם של דניאל בירנבאום ואיילה כהן עדיין בתחילתם, לא הוגשו כתבי אישום, ועומדת להם חזקת החפות.