פסגות | בלעדי

עסקת פסגות בישורת האחרונה: ניסיונות לסגור את עסקת אלטשולר שחם-אייפקס עוד הערב

העסקה, שנחשפה לראשונה בגלובס, צפויה לעמוד על שווי של 900 מיליון ש' עד מיליארד ש' לפסגות, כשבבית ההשקעות יוותר חוב בהיקף של מאות בודדות של מיליוני שקלים • השלב הבא: בקשת אישור מהרגולטורים, הבנות עם העובדים ומציאת רוכשים לפעילויות ניהול קרנות הנאמנות ופסגות ני"ע

גילעד אלטשולר וזהבית כהן / צילום: איל יצהר ורמי זרנגר
גילעד אלטשולר וזהבית כהן / צילום: איל יצהר ורמי זרנגר

בישורת האחרונה: ראשי אלטשולר שחם גמל ופנסיה וקרן אייפקס כבר סיכמו את מרבית הסעיפים בעסקה למכירת בית ההשקעות פסגות. במסגרת העסקה, שנחשפה לראשונה בגלובס, הבעלות בפסגות תעבור מידי הקרן שבניהולה של זהבית כהן לידי חברת הגמל וההשתלמות הגדולה במשק. על פי הערכות הצדדים עושים מאמצים ניכרים לסכם את העסקה אולי עוד הערב, ולחתום על מזכר מחייב. מהצדדים לא נמסרה תגובה.

לגלובס נודע כי הצדדים נועדים יחדיו כבר הערב, במאמצים להשלים את העסקה בשעות הקרובות ולכל היותר עד תחילת השבוע. כפי הנראה הצדדים צפויים לסכם על שווי של 900 מיליון שקל עד מיליארד שקל לפסגות, בתלות בהתאמות שייעשו במועד השלמת העסקה. ככל הידוע, לצד התמורה שתשולם לאייפקס, בפסגות יוותר חוב בהיקף של כמה מאות מיליוני שקלים.

לאחר החתימה על העסקה, הצדדים יחלו במירוץ המשמעותי יותר - קבלת אישורי הרגולציה. העסקה כפופה לאישורים משורת גורמים ובראשם רשות התחרות, רשות ניירות ערך (שמפקחת על קרנות הנאמנות ועל התיקים המנוהלים, כשמתחתיה הבורסה שמפקחת על חברי הבורסה) ורשות שוק ההון שמפקחת על החיסכון לטווח ארוך.

לעולם החיסכון לטווח הארוך, הלא הוא החיסכון הפנסיוני, חשיבות רבה בעסקה. זאת מאחר שרכישת פעילות הזו של פסגות היא המוטיבציה של אלטשולר שחם גמל ופנסיה בעסקת הענק. אגב, אלטשולר שחם גמל ופנסיה כבר נסחרת בבורסה לפי שווי חברה שחצה השבוע את רף ה-4 מיליארד שקל. מדובר בשווי גבוה מאוד - הגבוה בהרבה מהשווי של המתחרים מעולם בתי השהקעות וניתן להשוואה רק לאלה של קבוצות הביטוח הגדולות, ושהמשקיעים נותנים אותו בציפייה לקיום העסקה. על פי הערכות בשוק, הרגולטורים המקצועיים עשויים לאשר את העסקה בתנאים.

פסגות יפרוק

על כל פנים, אלטשולר שחם אינה רוצה להחזיק בסופו של יום בפסגות קרנות נאמנות ובפסגות ני"ע - החברה שבאמצעותה פסגות מנהלת את תיקי ההשקעה ומחזיקה בחבר הבורסה. על כן, בד בבד רכישת פסגות בכללותו, אלטשולר שחם גמל ופנסיה, ואולי גם אייפקס, ינסו למכור את הפעילויות שאינן בפסגות גמל ופנסיה, לגופים אחרים.

עד כה הפעילויות הללו, שאלטשולר שחם גמל ופנסיה אינה מעוניינת בהן כאמור, הוצעו לשורה של גופים בשוק. על פי הערכות ישנם כמה גופים שעשויים להתעניין ברכישה שלהן או של חלקן, ובהם כלל ביטוח שרוצה לשוב לתחום השירותים הפיננסיים, אי.בי.אי שנזיל במיוחד ומחפש להתרחב בין היתר הודות למימוש קרוב של החזקתו בהלמן אלדובי, אקסלנס שבבעלות הפניקס ואחרים.

בכל אופן, אם וככל שתושלם עסקת הענק האמורה היא תהיה העסקה השנייה של מכירת בית השקעות גדול למתחרה קיים - לאחר שנחתם הסכם למכירת הלמן אלדובי להפניקס, במה שנראה כהליך קונסולידציה בשוק.

העסקה הנרקמת כבר עוררה מאבק בין עובדי פסגות, ובעיקר ועד העובדים המאוגדים, לבין הנהלת בית ההשקעות. בימים האחרונים נקט הוועד, יחד עם כוח לעובדים, בעיצומים, ובשיאם קריאה להשבתה של פעילות בית ההשקעות למשך יומיים. הוועד וההנלה דנים על הבנות ביניהם, כשהעובדים חוששים מכך שלאחר שבית ההשקעות יימכר רבים מהם ייפגעו.

אלטשולר יהיה הגדול ביותר בשוק הגמל וההשתלמות

אם וככל שהעסקה בין אלטשולר שחם לאייפקס תושלם הרי שהגוף הממוזג, תחת ניהול יאיר לוינשטיין מנכ"ל אלטשולר שחם גמל ופנסיה והצוות המוביל של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שבראשות המנכ"לים המשותפים רן שחם וגילעד אלטשולר, יהיה הגדול ביותר בשוק הגמל וההשתלמות - בפער ניכר. עם זאת, הגוף הממוזג יציב לראשונה בית השקעות שמנהל כספים בהיקפים שמנהלות קבוצות הביטוח הגדולות, שמתחרות בבתי ההשקעות ישירות הן בשוקי הגמל וההשתלמות והן בשוקי הפנסיה החדשה.

במקביל, בימים אלה אייפקס במגעים למכור את סוכנות הביטוח דוידוף שבבעלותו המלאה של בית ההשקעות פסגות לכלל ביטוח. על פי הערכות, מגעים אלה נעשים לפי שווי חברה של 65-70 מיליון שקל. לצד זאת פסגות במו"מ למכירת אחזקותיו בסוכנות פרופיט למייסדים והמנהלים של הסוכנות, אסף בנאי ושלומי אלברג.

אייפקס רכשה את השליטה (76.2%) בפסגות ב-2010 מידי קרן יורק, לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל. בסוף 2015 השלימה אייפקס את רכישת יתרת המניות, כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%) לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות. בסך הכול, שילמה אייפקס עבור בית ההשקעות כ-2.5 מיליארד שקל. לפני מספר שנים אייפקס בחנה גם הנפקה של פסגות לפי שווי שהוערך אז בשוק בהיקף גבוה מאוד של 3.7 מיליארד שקל - ושזכה לביקורת בשל גובהו.