האם ניתן היה לחזות את הנפילה של טסלה אתמול? לפי ברקליס הכתובת הייתה על הקיר של רדיט

בבנק ההשקעות בחנו את הקשר בין ביצועי המניה וכמות תשומת הלב המקוונת שמקבלת יצרנית הרכב החשמלי בפלטפורמות מדיה חברתית ובפורומים של משקיעים • כך, קפיצות גדולות במספר האזכורים של טסלה ב-WallStreetBets ניבאו בדיעבד עליות במניה כמה ימים לאחר מכן

Tesla 3 Standad Range / צילום: Shutterstock
Tesla 3 Standad Range / צילום: Shutterstock

מסחר סוער נרשם ביום שלישי בוול סטריט, במהלכו צנחו מדדי המניות בשיעורים חדים בפתיחה, אולם תיקנו את מרבית הירידות בהמשך היום. מניית טסלה למשל איבדה עד 13.4% מערכה במחצית הראשונה של המסחר, אולם סיימה את היום כולו בירידה מתונה בהרבה של 2.2%.

טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות שבשליטת אלון מאסק, נסחרת כעת בשווי מפלצתי של כ-670 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה זינקה ב-290% בתוך שנה וב-1,550% בתוך שנה וחצי בלבד. עם זאת, מאז רמת השיא שרשמה בתחילת ינואר (880 דולר), כבר איבדה מנייתה 24% מערכה.

טסלה היא אחת המניות החביבות על גולשי פורום WallStreetBets (או בקיצור WSB) ברשת החברתית רדיט. מאסק עצמו הוא אחד הגורואים הגדולים של אותם גולשים, וציוצים שלו (או כל התבטאות אחרת) בנושאים הרלבנטיים מצוטטים במהירות בפורום WSB.

משקיעים רבים חושבים כי ייתכן שטסלה מתומחרת לפי שווי שוק גבוה מדי, או שהשווי הגבוה שלה עשוי להיות תוצאה של פולחן האישיות המוגזם של המנכ"ל מאסק ברשת האינטרנט. בבנק ההשקעות ברקליס בחנו באחרונה את הקשר בין ביצועי מניית טסלה לבין כמות תשומת הלב המקוונת שמקבלת החברה בפלטפורמות מדיה חברתית כמו רדיט.

על-פי מסמך שפרסם הבנק, ייתכן שקיים קשר כזה, מה שמוביל למסקנה כי הפוסטים ברדיט דוחפים את מניית טסלה יותר מאשר היסודות הכלכליים עליהם נשענת החברה. "למדנו בכאב כי 'ממים' במדיה החברתית יכולים להיות חשובים יותר לביצועי מניית טסלה מאשר מדדים פיננסיים בפועל, יסודות או (נעז לומר) הערכת שווי", נכתב במסמך שהופץ ללקוחות ברקליס.

על-פי האנליסטים ריאן פרקלאו ובריאן ג'ונסון, "קיים מתאם חיובי בין מספר הפרסומים ב-WSB בהם מוזכרת טסלה לבדה, לבין ביצועי המניה". לדבריהם, קפיצות גדולות במספר האזכורים של טסלה ב-WSB ניבאו למעשה עליות במניה ימים אחדים לאחר מכן.

עוד ציינו האנליסטים מברקליס, כי קיים קשר "מובהק סטטיסטית" בין העליות במניה לבין המספר המוחלט של הפוסטים בפורום של רדיט יום ויומיים קודם לכן. עם זאת הם הדגישו כי "מדידות המובהקות פחות אמינות משהיינו מעדיפים להסתמך עליהן".

האנליסטים גם הזהירו כי המצב היה כל כך דינמי, עד שקיימות מעט מדי דוגמאות להסתמך עליהן: "אפילו יותר מכרגיל, תוצאות העבר עשויות שלא לחזות ביצועים עתידיים".

כך, ירידות השערים שרשמה מניית טסלה בימים האחרונים נמצאות לפי ברקליס  במתאם חיובי לירידה בכמות האזכורים שלה ברשת רדיט. עם זאת, ניתן להסביר את הירידות הללו באמצעות סיבות נוספות, כגון תחרות מוגברת בענף הרכב, עצירת המכירות של מודל Y של טסלה, וכן ההחלטה המוזרה של מאסק להשקיע סכום עצום של 1.5 מיליארד דולר מכספי החברה במטבע הביטקוין.

 
  

 

מניית AMC מתאוששת

כמו טסלה, גם מרבית המניות החביבות על גולשי פורום WSB ספגו ביום ג' ירידות שערים, בהשפעת המגמה השלילית שאפיינה את המסחר בשוק כולו. עם זאת, בלטה לטובה מניית רשת בתי הקולנוע AMC, שזינקה ב-17.6% והשלימה זינוק של 35% בתוך יומיים, שהתאפיינו גם מחזורים גבוהים מהממוצע.

הסיבה לזינוק המחודש נעוצה כנראה בהודעת מושל מדינת ניו יורק על פתיחה מחודשת של בתי הקולנוע בעיר ניו יורק. אלו סגורים כבר קרוב לשנה בשל מגפת הקורונה, וייפתחו החל מ-5 במרץ במגבלת תפוסה של 25%.

גיימסטופ: סמנכ"ל הכספים עוזב

גיימסטופ, שמנייתה ירדה ב-2.2% בשלישי, הודיעה על עזיבתו של מנהל הכספים הראשי, ג'ים בל. על פי ההודעה, ההתפטרות תיכנס לפועל ב־26 במרץ. 

גיימסטופ מפעילה רשת חנויות למכירת משחקי וידיאו, קונסולות ומוצרים נלווים לתעשיית הגיימינג. בהודעת החברה לא נמסרה הסיבה לעזיבתו של בל, שמונה לתפקידו ביוני 2019.

עם זאת, לצד שבחים לתרומתו, החברה הודיעה כי החלה בחיפושים אחר מחליף, ובכוונתה למנות את מנהלת החשבונות בחברה לתפקיד מנהלת כספים זמנית, אם לא יימצא מחליף קבוע לבל עד למועד עזיבתו.