חוזר להיות סטאר? תשובה ויקיר גבאי מכרו מתחמי דיור בארה"ב ב-1.75 מיליארד דולר

תמורת המכירה של סטאר תשמש את תשובה בעיקר לפירעון חובות

יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה / צילום: גדעון לוין

מסע המימושים של יצחק תשובה נמשך, והפעם בארה"ב. בד בבד עם השיפור במצבה הפיננסי של קבוצת דלק שבשליטתו (הנסחרת כבר בשווי של כ-2.7 מיליארד שקל), השלימו השבוע תשובה טייקון הנדל"ן והמלונות יקיר גבאי, עסקה למכירת חברת הנדל"ן למגורים סטאר המשותפת להם תמורת 1.75 מיליארד דולר. הרוכשות בעסקה, שידעה כמה גלגולים בעבר, הן החברות מורגן פרופרטיז ואולאיאן אמריקה.

במסגרת העסקה מכרו תשובה וגבאי את המיזם המשותף - אשר כולל 48 מתחמי דיור להשכרה, ובהם 14,414 יחידות דיור, הפרוסים על פני 11 מדינות בדרום-מזרח ארה"ב (בעיקר בפלורידה). עבור תשובה, מדובר במכירה של נתח מהותי מפעילות חברת אלעד גרופ, שמאגדת את פעילות הנדל"ן הפרטית שלו בחו"ל.

צמצום משמעותי של פעילות אלעד גרופ הפרטית

תמורת העסקה תשמש את תשובה בעיקר לפירעון חובות למלווים פיננסיים. במקביל, פועלת כיום אלעד גרופ להשלמת מכירתה של חברה בת נוספת - אלעד קנדה, תמורת  כ-508 מיליון דולר קנדי (כ-406 מיליון דולר).

השלמת שתי העסקאות תצמצם באופן משמעותי את פעילותה של אלעד גרופ ותאפשר לחברה לפרוע גם את מלוא התחייבויותיה למחזיקי האג"ח בישראל. בידי החברה הפרטית של תשובה יישארו עדיין פעילויות בתחומי מקבצי הדיור, המלונאות ועוד.

לאלעד גרופ חוב (קרן וריבית) של כ-577 מיליון שקל למחזיקי אג"ח א' שלה, וכן חוב של כ-60 מיליון שקל למחזיקי סדרות 1-4 הוותיקות. האג"ח מדורגות BBB בידי חברת הדירוג S&P מעלות.

מורגן - מובילה במתחמי דירות להשכרה בארה"ב

מורגן היא החברה הפרטית הגדולה בארה"ב בתחום מתחמי הדירות להשכרה. החברה הוקמה בשנת 1985 ופועלת ממדינת פנסילבניה. לדברי הנהלת מורגן, רכישת מיזם סטאר היא העסקה הגדולה ביותר שביצעה מאז ששילמה ב-2019 סכום של 1.9 מיליארד דולר על רכישת 95 מתחמי דיור הכוללים 17,500 אלף דירות בשמונה מדינות בארה"ב.

מאז 2012 רכשה מורגן יותר מ-70 אלף יחידות דיור בארה"ב בתמורה לסכום של כ-9 מיליארד דולר, כאשר בשנתיים האחרונות לבדן רכשה 40 אלף יחידות דיור תמורת 5.5 מיליארד דולר.