ביל גייטס | פיצ'ר

זו ההחלטה הטובה ביותר שביל גייטס עשה אי פעם

הפילנתרופ, מייסד שותף של מיקרוסופט ומחבר הספר "איך להימנע מאסון האקלים" מדבר בראיון עם וול סטריט ג'ורנל על הכישרון היחיד שהוא נבוך שאין לו, הספר היחיד שכולם צריכים לקרוא, מה היה עושה לו היה הולך שוב ללמוד במכללה ועוד

ביל גייטס אוחז בחיסון נגד דלקת קרום המוח במסיבת עיתונאים בשווייץ / צילום: Associated Press, Anja Niedringhaus
ביל גייטס אוחז בחיסון נגד דלקת קרום המוח במסיבת עיתונאים בשווייץ / צילום: Associated Press, Anja Niedringhaus

מה הדבר האחד שהכי מלהיב אותך בתחילת היום?
ללמוד דברים חדשים.

מאיזה הרגל היית רוצה להיפטר?
אני נוטה ללעוס את המשקפיים שלי כל הזמן בלי לשים לב לזה.

מהו העקרון המגדיר בבסיס הפעילות הפילנתרופית שלך?
זה סובב סביב הצלת חיים וניסיון להבטיח שליותר אנשים יהיו הדברים, שאני ואנשים במדינות עשירות, מקבלים כמובנים מאליהם. הרבה אוכל, בריאות טובה, שירותים נקיים. הפערים שיש לנו בין מדינות עניות ומדינות עשירות הם מדהימים.

האם יש אדם אחד שנתן לך השראה להיות תורם טוב יותר?
אה, כמובן, יש את וורן באפט.

האם יש לך אמונת ליבה אחת?
אני מאמין בחדשנות. אני מאמין שלבעיות רבות, יש פתרונות חדשניים לפתור אותן.

מה ההחלטה הטובה ביותר שקיבלת?
אני חושב שלהתחתן. כלומר, להקים את מיקרוסופט עבד יפה, אבל אני אשים את זה במקום שני.

מה הדבר האחד שהיית בוחר לעשות באופן שונה?
הייתי בוחר אולי לא להיות נוקשה בכל הנוגע לדחיפת אחרים כמו שדחפתי את עצמי. כשהייתי צעיר, הייתי מנהל מעט קשוח... אולי הייתי צריך להיות יותר חברותי כשהייתי סטודנט במכללה. אני מקווה שזה לא היה מונע מכל הדברים האחרים שקרו בחיים שלי לקרות. אבל הייתי די משוגע לדבר אחד, אפילו בזמן שהייתי סטודנט.

איזו המצאה אחת היית רוצה לראות מאומצת ברחבי העולם?
אנו צריכים אנרגיה נקייה. אז למשל, אם יכולה להיות לנו דרך פלאית לייצר חשמל שהוא זול וירוק ואמין, הייתי רוצה לעזור לגרום לזה לקרות.

"מאוד נבוך שאיני יודע שפות נוספות"

מה החידוש הטכנולוגי שהעולם יכול להסתדר בלעדיו?
האופן שבו מטבעות קריפטו עובדים כיום מאפשר פעילויות פליליות מסוימות. הייתי שמח להיפטר מזה... אולי הייתי צריך לומר נשק ביולוגי. זה דבר מאוד גרוע. אנו לא צריכים שתהיה בידינו טכנולוגיה כזו. אם כך התשובה שלי היא נשק ביולוגי.

מה הסוד "האחד" של הצלחתך?
אני מנסה למסגר בעיות על ידי למידת הרבה תחומים נפרדים... להיות אנליטי. יש הרבה דברים שנכנסים לעניין הזה, אבל בגדול זו דרך לחשוב על בעיות.

מה הדבר האחד שהיית רוצה שכולם יידעו על שינוי האקלים?
ובכן, כל מי שחושב שזה קל, צריך לדעת שזה יהיה קשה. וכל מי שחושב שזה בלתי אפשרי צריך לדעת שזה אפשרי, אבל קשה.

מה הדבר היחיד שכולם צריכים לעשות על מנת לעזור לפתור את שינוי האקלים?
הקול הפוליטי שלהם בטח נמצא בראש הרשימה. יש הרבה דברים שאנו קונים - מכוניות, בשר, מגוון מוצרים - אבל בגלל תפקידה המרכזי של הממשלה, להשמיע קול הוא הדבר החשוב ביתר לעשות.

האם יש כשרון שהיית רוצה שיהיה לך?
אני מאוד נבוך שאיני יודע שפות נוספות. זה נורא.

מי הבן אדם שהכי מאתגר אותך יותר לחשוב באופן שונה?
יש לי הרבה אנשים סביבי - אשתי, וורן באפט, הרבה מדענים - שהיו רוצים למצוא פגמים במחשבה שלי, או, להרגיע אותי כשאני נעשה נלהב מדי לגבי משהו. אז זו עזרה גדולה.

מה הדבר שאתה עושה כדי להיטען מחדש באנרגיה?
אני קורא. אני גם משחק טניס. אבל הייתי אומר שקריאה תופסת הכי הרבה שעות.

איזו אמונה אחת השתנתה הכי הרבה במהלך חייך?
הרעיון שלאנשים יש אוסף כישורים מגוון, ושיש אנשים שהם מאוד חכמים בתחום מסוים אינם טובים כל כך בניהול אנשים או הבנת בעיות שונות, והעובדה שצריך ערבוב של אנשים כדי לפתור בעיות קשות. זה היה גילוי מאיר עיניים בשבילי לאורך הקריירה.

מה הספר היחיד שכולם צריכים לקרוא?
יש ספר של האנס רוסלינג שנקרא "Factfulness" שהוא מאוד קריא ונותן תמונה מצוינת של הנקודה אליה הגענו וכמה הרבה עוד נותר לעשות.

מה הלקח היחיד שכולנו צריכים ללמוד מהמגפה?
צריך להיות מוכנים לאירועים רעים, וצריך שתהיה ממשלה שיש לה מומחיות ותבונה להתכונן לדברים האלה. זו היה טראגי, עד כמה לא מוכנים היינו. היו דברים אחרים, כולל שינוי האקלים, שגם להם איננו מוכנים.

מהו הרעיון הכי "לא-מוערך" שהאנושות צריכה להתמקד בו?
שיפור החינוך הוא הדבר הקסום ביותר, כי זה פותח כל כך הרבה פוטנציאל לפתור בעיות אחרות. אז ניתן לומר שזה נמצא בראש שרשרת המזון.

איזה שיר אחד אתה יכול לשמוע שוב ושוב?

אני מקשיב ל-U2 שוב ושוב. אני מקשיב לאדל שוב ושוב. לא לשיר אחד, זה אולי יחזור על עצמו. אבל אף פעם לא נמאס לי מאמנים כמו U2.

מה הדבר האחד שחדשנות יכולה להציל אותנו ממנו?

אסון האקלים רוגש עלינו. אנו צריכים יותר מהמצאה אחת על מנת למנוע אותו, אבל זה אחד הדברים הספורים שהיו יכולים להפוך את החיים פה למעט יותר גרועים.

מה הסיבה לכך שאתה כל כך אופטימי?

אני חושב שלהיות אופטימי זה קצת גנטי. יש לי את שני הדברים - הגנטיקה שלי אופטימית וחוויות החיים שלי היו טובות... ועל זה יש לי גם את המסגרת האנליטית... היא מאשררת את האופטימיות.

מה הדבר האחד שבגללו היית רוצה שיזכרו אותך?

הייתי רוצה שקרן ביל ומלינדה גייטס תיזכר בגלל חלק מהדברים הבריאותיים העולמיים שהיא עשתה. לא אכפת לי אם זה אני באופן ספציפי, אלא את זה שאנו רוצים שלכל ילד יהיו סיכוי לבריאות ולתזונה. אם ניתן יהיה להשיג את זה, זה יהיה שווה לזכור את זה.